Fick följande svar av Maria på Konsumentvägledningen. Det verkar vara precis som många skrivit i olika trådar på forumet att kvittot reglerar skyldigheter och åtaganden gentemot mig som konsument från återförsäljaren. Som ett serviceavtal typ. Men garantin för själva produkten gäller likväl. I praktiken innebär det att ingen återförsäljare är skyldig att hjälpa mig med mitt reparationsärende, utan det sker via tillverkaren eller reparationsverkstad direkt, som många även beskrivit tidigare (vilket även är min tidigare erfarenhet från en annan tillverkare).
Hej!
Det finns inget i konsumentköplagen som säger att man måste ha kvitto för att kunna reklamera en vara med ett ursprungligt fel, men köpavtalet, vilket också innebär att butiken är ansvariga för ursprungliga fel i upp till 3 år, gäller bara mellan konsumenten som köpt varan och säljare, och inte mellan butiken och dig som numera är innehavare av telefonen. Butiken kan kräva att du skall bevisa att du köpt telefonen i just deras butik inom den lagstadgade reklamationstiden, vilken är 3 år enligt lag.
Hälsningar Maria
Konsumentvägledare
Box 38001, 100 64 Stockholm
Last edited: 24 januari 2013
Playstation gillar detta.