Svårt val mellan två, bra telefoner: 3T vs Moto Z

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Norsehawk, 11 feb 2017.

Taggar:
  1. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag är så gott som en knappklick ifrån att köpa en Oneplus 3T, samtidigt som jag har en annan telefon i ögonvrån - nämligen Moto Z. Jag har (och tro mig) grubblat igenom i några dagar nu för- och nackdelar, CPU, GPU, batteritid, skärm, kamera och allt annat som jag djupanalyserat fram i min väg till "rätt" köp. Den jag har nu har jag tänkt ha rätt länge (min trogna Honor 7:s kamera sprack, och batteriet är inte bra eftersom den laddas ur efter några timmar bara). Den har också fått bra betyg av många tidningar, även om det var lite mer gnäll på Moto Z än på Oneplus 3T:an. Jag ville ha en telefon som kan klara av kanske en och en halv dag med full laddning, något Motorolas kanske inte klarar av riktigt (ska klara 50h i GSMArenans test men jag är ändå osäker). Och det känns också lite tryggare (ja, jag är görnojig nu men sådan är jag när det handlar om 5000kr och betala till någon utomlands) att köpa en produkt från en svensk återförsäljare än en utländsk.

    Så jag vänder mig till er, som har Oneplus 3T: Vad tycker ni om telefonen? Är den värd 4800 kr kontra Moto Z:s 4000 kr? Hur är supporten och servicen? Och hur gick det med era köp?

    Det enda jag vet är att telefonen har 1 års garanti plus ännu ett (tack vare EU:s förlängda konsumentgaranti, alltså totalt 2 års garanti). Men vad som omfattas i garantin var tyvärr inte så jättetydligt. Moto Z:s var 1 år, men huruvida de också har ett pålägg från EU på ett extra år framgår inte. Sedan är CPU:n inte helt koskit, samt ram-minnet på angenäma 6GB. Moto Z:s fördel är att den har uttagbart minneskort, är vattentålig och fruktansvärt snygg i mitt tyckte. Och tunn, på gott och ont - enligt vissa recensenter så hade den "vassa" kanter vilket gjorde telefonen oergonomisk. Skal följer med men likväl. De har sina för- och nackdelar men det största hindret är för mig att punga ut 5100 kr totalt för att köpa en 3T med lite tillbehör och välja Paypal eller betala direkt med kortet. Jag har gjort utomlandsköp tidigare men aldrig på så stora belopp.

    Ni kanske vill ge mig lite förslag och synpunkter? Jag ville i ärlighetens namn vänta till Samsung Galaxy S8 men den kommer tyvärr landa på 8-9k (å S8+ över 10-11k) så jag är inte intresserad av att betala så mycket för en telefon då vi snackar nu om laptop-priser. Och om den har en Snapdragon 835, 821 eller 820 har ingen betydelse för min del.

    Jag tackar och tar emot alla era synpunkter som jag får! Alla synpunkter är viktiga och har stort betydelse för mig och mitt framtida mobilval!
     
  2. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har haft båda dessa och visst är designen på Moto z:an häftig och drar till sig många blickar. Men jag upplevde att den blev alldeles för varm för att kännas bekväm att hålla i samt att batteritiden lämnade en hel del att önska.

    Oneplus 3t enligt mig en mycket trevligare telefon på alla punkter förutom den coola "tunnheten".

    Mvh, Emil
     
  3. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jag är ganska säker på att Moto Z inte har något vanligt hörlursuttag, bara den grejen hade gjort att jag skulle välja bort den.
    Finns massor som beställt oneplus3t, finns en tråd t.o.m. om beställningar och leveranser så den kommer fram i alla fall. Hur det är med gatantiärenden vet jag dock inte. Jag skulle valt Oneplus3t.
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag äger visserligen den "gamla hederliga" OnePlus 3.. Men det är tveklöst en av de trevligaste telefoner jag ägt. Jag var väldigt intresserad av vad Motorola skulle presentera i sin Z men den föll bort ganska omgående när jag blev varse att den saknar 3.5 mm jacket. Den är absolut mer tilltalande estetiskt en OP3/T då den enligt min mening är väldigt "typisk" i sitt utseende. Men rent hårdvarumässigt kan du knappast få mer telefon för de extra hundralapparna i dagsläget. Min röst går utan tvekan till OP3T :)
     
    OneBlue gillar detta.
  5. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Två tummar upp till 3.5mm jacket. Jag tappar bort mina nycklar varannan dag, hur ska jag hålla reda på en adapter.
    Hoppas den trenden inte fortsätter.
     
  6. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Bluetooth headset..
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Någon 1½ dags batteritid kommer du inte få med Moto Z om du inte använder en batterimod till den, vilket förtar syftet lite med dess sexiga tunnhet. Utan mod på där bak så upplevs kanterna på baksidan lite vassa ja. Ingen skön känsla i handen. Ingen 3,5mm suger.
     
  8. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag lyssnar bara med blåtand, mer än en dags batteritid behöver jag bara undantagsvis och för de tillfällena tycker jag batterimodden är en utmärkt lösning - men jag skulle tycka att den var lite klunsig att använda hela tiden.

    Den medföljande baksidan och bumpern ger både skydd och gör telefonen bra att hålla i samtidigt som den fortfarande är angenämt tunn och lätt.

    Så jag älskar min moto z med sitt oerhört välavvägda gränssnitt och den är i min klara 2016-favorit av nexus 6p, huawei mate 8, htc 10 och s7 edge, MEN den är ju inte rätt för alla och troligen inte för dig då med tanke på batteriet. Och batterimodden kostar ju dessutom en 700 pix som du också får räkna in när du jämför priserna.

    Moto z play däremot kunde kanske vara det, på papperet imponerar ju inte dess specs men moto är ju med rätta kända för att vara experter på att göra mycket av lite.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag använder blåtand en hel del, men enligt min uppfattning är trådade lurar och headset fortfarande överlägsna vad gäller ljudkvalitet och det gäller inte minst vid samtal. Jag skulle inte vilja vara utan 3,5 mm jack.

    Sen så använder jag 3,5 mm jacket till att koppla in mobilen på äldre musikanläggningar då och då, för att spela spotify.
     
  10. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Håller med.
    Har lagt otaliga tusenlappar på olika blåtands headset.
    Inget är lika bra som mitt Bose trådade.
    Tyvärr är de så för mig iaf.
     
    Ara gillar detta.
  11. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Sorry för sent svar, haft hellskottas mkt att göra på jobbet. Och tack för alla svar! Jag tror jag får ha is i magen lite till, tills MWC 2017 startas upp om någon vecka. Jag vill gärna se lite nyheter och jag är även lite nyfiken vad Samsung S8 kommer kosta då vissa rykten hävdar att dess introduktionspris kommer vara billigare än på S7:an när den kom. Sedan verkar även LG:s skapelse intressant. Men vi får se. Som sagt, väntar lite till.