Svensk mobil + Amerikanskt kontantkort i Kalifornien?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Beex, 19 nov 2009.

1. Beex

Beex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag och bruden ska till San Francisco och Los Angeles och vara där i en månad över jul och nyår.
    Vi tänkte köra på våra svenska mobiler när vi är där, hon har en HTC Hero och jag har en gammal SE w660i.

Går det att skaffa kontantkort eller motsvarande i USA och använda i våra mobiler? Tänker då mest på om det brukar vara någon slags mjukvarubegränsning i simkorten eller något. Heron är Quadband och SEn är Trippelband så där borde det inte vara några problem.

Nån som har provat detta? Roamingavgifter via sitt svenska abonnemang slipper man helst :)

Edit: Naturligtvis är våra mobiler inte operatörslåsta :)

Last edited: 20 nov 2009
  2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Glöm inte att era telefoner måste vara olåsta. I de flesta utländska nät fungerar en låst telefon lika lite som den gör i "fel" nät i Sverige...

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Verizon kör dock CDMA(2000) vilket inte fungerar med våra GSM/3G-lurar. De har inga SIM-kort. T-Mobile och AT&T bör vara grönt dock.

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Satsa på AT&T. T-mobile har inte så bra rykte i USA. Jay Leno driver rätt kraftigt med dem. De har inte så bra täckning tydligen....

5. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag bumpar den här tråden!
    Jag åker till USA i augusti och ska stanna i ett par veckor. Jag har läst i någon tråd att AT&T eller T-Mobile har ett kontantkort som ska vara relativt billigt och innefatta viss datatrafik.
    Kan någon upplysa mig?!

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Senast jag var där, vilket var för drygt två månader sedan, kunde varken AT&T eller T-mobile erbjuda något kontantkort med datatrafik bland deras butiker. Du hittar inte heller något på deras respektive hemsidor. Sprint har så vitt jag känner till ingen sådan tjänst heller och Verizon är uteslutet i och med nätstandarden.

Jag har i stället börjat använda följande tjänst för ändamålet: My abroadband - online bill, coast manager & payment options - abroadband.com. Det är fortfarande rena rånet (5,4kr/MB), men ändå en bråkdel av vad svenska operatörer debiterar:

USA
    Tre: 120kr/MB
    Tele 2: 112,50kr/MB
    Telenor: 124kr/MB
    Telia: 120kr/MB

Installera förslagsvis appen 3G Watchdog eller My Data Manager för att hålla koll på trafiken. Tänk på att stänga av automatisk synkronsering av appar och samma sak för ditt Google, FB, Twitter-konto etc. under inställningar->konton.

Om du skall surfa är Opera Mobile nog ett bra val. Fippla runt lite i inställningar och aktivera allt vad berör hårdare komprimering av bilder, accelererad surf etc.

7. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Sorry för lite ot men hur fan kan man ta 120 kr/MB? När jag var i japan nyligen kostade de 0,3 MB data jag förbrukade 25 spänn.