Problemet kan ligga hos läraren också. Bara för att man är bra på ett ämne så betyder det inte att man är bra på att lära ut det också. Exempelvis hade jag en spanskalärare som kunde spanska bra, men inte så bra svenska. Då blev det jobbigare att försöka lära sig spanska...
Men samtidigt, så hade jag också under åttan haft en lärare som kunde spanska bra och kunde lära ut enligt mig. Men då satt det mest i mig, jag orkade eller hade inte lust att lära mig det. Jag valde spanska p.g.a. klassresa, inget annat. Så det hela slutade med att jag kan knappt någon spanska alls. Tre år av spanska och jag kan knappt en enda mening.
Så även om jag kanske kan klaga på min lärare, så är det i grunden mitt egna fel. Men sedan vet jag inte heller om det skulle gått bra om jag skulle varit taggad på att lära mig.
För att ännu en gång komma in på mattespåret och min mattelärare, jag var i ärlighetens namn inte så taggad på matte i gymnasiumet. Men hon kunde förklara på olika sätt så man förstod. Det gjorde mig mer taggad tillslut att faktiskt börja arbeta lite mer. Men samtidigt så tycker jag att jag blev mer positiv till allt även pluggning under gymnasietiden och därmed gjorde saker mer positivt, såsom matematik. Visst hjälpte en bra lärare till väldigt mycket, men samtidigt, om jag inte skulle sett positivt på det hela - skulle då en bra lärare kunna hjälpt mig än hur mycket han/hon försökt?
En annan sak, jag har så länge jag kan minnas, inte haft någon dum eller en överdrivet arg lärare. Utan det har bara varit skillnad på hur bra de är på att lära ut. Flesta har varit väldigt snälla tycker jag...
Det är en sak jag tänkt på, tänk er barn som har föräldrar som är lärare. Tänk vilken stor hjälp det borde vara att varje dag kunna få bra hjälp hemma med svåra uppgifter. Min mor å far skulle nog inte ens veta vad jag menar om jag skulle frågat: "Kan ni hjälpa mig med derivata?".
Last edited: 2 oktober 2013