Svenska sökresultat?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av hubbabubba, 11 feb 2011.

1. hubbabubba

hubbabubba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har stört mig i snart ett år på detta så det börjar väl bli dags att fråga expertisen:)

N1:an är ju inte direkt svensk, vilket betyder att alla googlesökningar ger engelska sökresultat, dvs om jag skriver "Nexus" i sökfönstret får jag "www.nexus.org.uk".
    På en "vanlig" dator så fattar ju Google att jag är i Sverige och ger mig därför svenska resultat, men inte i N1:an. Ibland kan man lägga till nåt svenskt ord för att tvinga google att fatta att jag e svensk, men kanske nån av alla N1-kollegor har en bättre lösning?

Dvs hur får man N1:an (eller kanske google?) att fatta att jag vill ha svenska sökresultat?

2. Zeveron

Zeveron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Menar du i browsern eller i Google Search (App/Widget)?

Så vitt jag vet så funkar det bra om du aktiverar "my location".

3. hubbabubba

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Spelar ingen större roll, widgeten eller direkt i adressfältet ger samma resultat. Om jag surfar in på www.google.se så kunde man ju tycka att det borde bli svenska träffar men det blir det inte (fast andra träffar än via widgeten...)

Med "my Location" antar jag att du menar Settings > Location & ... > Use wireless networks
    Och ja, den är aktiverad.

4. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det finns rätt många ställen för språk och positioner och allt är inte helt jättetydligt vilken inställning som påverkar vad, men här är ett par saker du skulle kunna prova:

* Starta webbläsaren -> Menu -> Settings -> Under Privacy settings -> Enable location. Det finns även under Advanced settings -> Website settings, en lista över vilka sajter som för tillfället får använda din position när du surfar in på den. Du kan även testa "Clear location access" under Privacy settings och se om läsaren frågar dig efter om den får använda din position.
    * Starta webbläsaren -> Surfa till www.google.com -> klicka på Inställningar/Settings -> här bör du hitta alternativ som "Tillåt att enhetens position visas?" Ja/Nej. Under "Fler inställningar" kan du tala om för Google hur den ska bete sig och vilka resultat du är intresserad av när du surfar in på den. Jag själv gillar engelska så jag brukar ställa in det på "Visa Google-tips och meddelanden på:"

Last edited: 11 feb 2011
  5. hubbabubba

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag testade "clear location access" och det gjorde att google.se frågade om plats, vilket jag godkände. Den vet alltså att jag är i Sverige och en första test gav svenska resultat. Så långt är allt bra.
    Men - widgeten använder google.com, dvs jag behöver ange plats även där. När jag skriver in google.com i webläsaren hamnar jag på google.dk, lite oväntat, men nåt knas med location är det ju så det känns som jag är på rätt spår. Och Göteborg är ju inte så långt från Danmark...
    Flera försök senare bestämmer sig luren för att google.com skall betyda google.se, vilket är bättre än .dk men fortfarande löser det inte widgeten. Skall testa lite till så får vi se.
    Finns det inget sätt att widgeten helt enkelt skulle använda google.se istället?

6. hubbabubba

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från google.se finns en länk i slutet av sidan - "Google.com in english", då kom frågan upp om location.
    Testade med widgeten, fortfarande UK-träffar. Valde settings längst nere i googlesidan (alltså inte i settings via menyn) och bockade i "Allow use of devise location". Google.com säger att jag är i Göteborg men widgeten ger ändå träffar i UK.
    Började inse att detta kanske hade att göra med UK, testade att skriva in google.co.uk, även denna frågade om location. Ha, tänkte jag, men icke. Samma UK-resultat ändå:-(
    Sista(?) saken jag kunde komma på var att ändra i settings/Language.../Select language, bytte från English(UK) till English(United states). Detta gjorde skillnad, resultaten var inte längre brittiska utan lite mer blandade, dock inte ett svenskt resultat i sikte...

7. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

En kontrollfråga; om du i google-kontots sökinställningar (när man surfat in på googles söksida och klickar på inställningar -> fler inställningar) ställer in att du vill ha alla resultat på svenska, blir resultaten fortfarande på engelska då?

[edit]
    Besvarade min egen fråga; jag nollställde min telefon och startade webbläsaren för första gången. Interfacet _är_ helt på svenska, men det står i inställningarna att jag föredrar/ställt in engelska. När jag tryckt på knappen "Save preferences" så blev allt dock omställt till engelska.
    Sökresultaten ser då ut att vara väldigt engelska. Nu ska jag ställa tillbaks till svenska.
    Ok, när jag ställt om till svenska i Inställningar -> fler inställningar så blev det _väldigt_ svenska sökresultat. Och då har jag inte aktivt aktiverat funktionerna att låta webbläsaren lokalisera var jag är.
    [/edit]

Last edited: 11 feb 2011
  8. hubbabubba

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

DrLaban, tack för dina tips, inte helt säker på vad du menar med att du nollställde din telefon, men jag har testat följande:
    1) Google.se, inställningar, fler inställningar => svenska
    Testat att byta till svenska, engelska, tyska etc. Det gör skillnad när man öppnar browsern och söker via google.com. Widgeten ger fortfarande bara engelska resultat. Det som skiljer är om språket i System settings är Engelska UK eller Engelska US, dvs om jag hittar tex volvo i UK eller US (testar med sökord som finns i alla länder)
    (google.com => google.se, se ovan)

2) Om jag gör en sökning via widgeten så får jag bara engelska resultat, om jag kikar på länken som används så är den
    http://www.google.com/m?hl=en&gl=gb&client=ms-android-google&source=android-launcher-widget&action=devloc&q=volvo
    Notera "hl=en". Om jag byter det mot "hl=sv" så ger den svenska resultat.

Är det bara jag som har en skillnad i resultat om jag använder browsern jämfört med att använda widgeten?

9. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Angående nollställningen så var det bara en tillfällighet att jag nollställt min telefon vid samma tidpunkt som jag började titta lite närmre på det här, så det är inget du behöver göra eller så, det ska inte spela någon roll.

Jag kan konstatera att inställningarna i webbläsaren inte påverkar widgeten alls. Så widgeten går på engelska (kanske tom det språk man ställt in i Language i settings i telefonen men det är inget jag testat) medan webbläsaren går på vad man ställt in/vilken position som webbläsaren hittar.

10. hubbabubba

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exakt så verkar det vara - ställde om språket i settings till spanska vilket gav spanska träffar i widgeten medan sökning via google i browsern fortfarande gav svenska.

Slutsatsen blir alltså att widgeten inte kan ge svenska träffar eftersom svenska saknas som systemspråk.

11. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så verkar det vara.. tyvärr. En annan av Androids nackdelar. Eller snarare googles nackdelar. Eftersom dom uppenbarligen skiter i oss svenskar vad gäller fullständiga språkstöd osv. i diverse appar och operativ.

12. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kör alltid allt på engelska, blir bara löjligt på Svenska.

13. esseven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag för min del söker ibland efter svenska termer via google.

14. hubbabubba

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle inte ställa om N1:ans systemspråk till svenska ens om det gick, mitt enda problem har varit att få svenska i widgeten. Verkar som man får leva med det:-(

15. esseven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samma här. Det jag menade var det topic handlade om, plus att google redan är bortgjorda iom diverse appar som saknas stöd för hos oss i Sverige. Navigatorn tex.