Svenska tidningar tror inte på Android

Diskussion i 'Off Topic' startad av jedi, 18 jun 2010.

1. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Det är väl så man får tolka artikeln Svenska tidningar tror på iPad. Finns en hel drös med appar till iPhone, samtidigt som svenska tidningar redan hunnit utveckla ett par till iPad, som knappt lanserats i Sverige. Android däremot ...

Det är uppenbart vilken plattform som har fallit i glömska.

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Aftonbladet har en app, men dom kanske är ensamma. tråkigt att inte fler satsar på Android.

3. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

IDG har en också tror jag.

4. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

IDG, aftonbladet och Sydsvenskan har en app ;)

5. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Haha, det blir mer o mer för varje inlägg... fler?

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Android gör framsteg så sakteliga, men svensk media är rent allmänt - med några få undantag - riktigt trög vad gäller att hoppa på androidtåget.

Det är bara Apple och iPhone/iPad som gäller. Och visst, man kan väl förstå det till viss del, men de gör sig ingen tjänst genom att ignorera en snabbt växande plattform som Android. Det slutar bara med att de hamnar på efterkälken då de slutligen inser att Android är en faktor att räkna med.

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det gäller ju inte bara media. Gå in på valfri hemelektronikkedja och de har hyllmeter med tillbehör till iPhone. Jag gick runt en bra stund på Media Markt innan jag ens lyckats hitta några tillbehör till andra telefoner. En hel gång med tillbehör till iPhone och EN hylla med tillbehör till övriga telefoner (på ett helt annat ställe i butiken).

8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag skulle tro att det till stor del kan förklaras av att Apple och Macintosh sen årtionden tillbaka haft ett av sina starkaste fästen just hos journalistkåren. Det fanns en tid då Apple var totalt dominerande på DTP.

För en Mac-användare som rör sig i Mac-världen och med intresse följer det som händer där känns det väldigt naturligt att köpa en iphone den dagen man skall ha en smartphone. Även de journalister som inte är så intresserade ser att de kollegor som de räknar som tekniskt insatta köper iphone, då blir det iphone som ter sig mest naturligt även för dem. När sedan nästan alla deras kollegor springer omkring med iphone finns inte Android på journalistens karta. Den journalist som ändå skriver om Android verkar nog bland sina kollegor antingen som en upprorisk rebell eller också som ett ufo som tar upp någonting helt okänt.

m v h Henrik

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

När android blir mainstream uppmärksammas det i pressen. Vet ni inte hur en av våra stadsmakter fungerar? :)

10. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tråkigt är det minst sagt. Men det är ju också tyvärr så att tidningar och mediaföretag mest hakar på populistspåret. Det som är mest populärt och som anammats mest av kreti och pleti. Men nu är ju Sveriges Radio på gång med Android-app i alla fall och snart kanske SVT också följer efter och då dessa båda brukar räknas som de bästa mediawebbsidorna på nätet brukar övriga också haka på.
    Men det är rätt kul att knäppa äppelskrutt-anhängarna på näsan när deras lurar dör frampå eftermiddagen och jag kan köra vidare med min X10:a som ingenting har hänt. Rätt kul också att poängtera det låga betyg äppelskruttet fått i Mobil (68 procent tror jag det var). De flesta androidlurar ligger på över 75. X10 fick väl 90 eller 92 eller något sånt...

11. Aegd

Aegd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

När det gäller tillbehör till iphone så är det kanske inte så konstigt att det finns mycket tillbehör. De har en modell och ungefär 90% av smart phone marknaden. Htc harc ett halv dussin modeller och kanske 5% av marknaden. Hur tror ni det kommer sig att företag väljer att sälja iphone-tillbehör?

12. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Där har vi helt klart orsaken. Det är det som gör att Apple öht existerar idag - att de kunde hålla sig kvar i det där segmentet med "Kvack" Express när ingen var intresserat av Apple öht och konkursen var nära.

Sen började helvetet med den där elektroniska snuttefilten... ;)

Android kommer att växa. Så är det bara... :teeth:

13. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Källa?

14. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

sverige är det iphonetätaste landet i världen! då kan man ju också tänka sig att smart phone marknaden i sverige ägs av iphone då den är större här än i USA...

15. Cybermarre

Cybermarre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Statistik fr USA visar inte direkt pa 90%, vilken marknad tanker du pa?

Men även att antalet Android-användaren i USA mer eller mindre motsvaras av antalet iPhone-användaren. Android innehar 42% av marknaden och iPhone innehar 44,5% enligt AdMob.
    Med lanseringar så som HTC Desire, HTC Legend och Sony Ericsson Xperia X10 bara runt hörnet, så finns det god anledning till att tro att antalet Android-användare kan komma att gå om antalet iPhone-användare inom en mycket snar framtid – det vill säga i USA.
    https://swedroid.se/admob

16. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänk såhär: hur många vet vad en iPhone är? (ledtråd: jäkligt många) Hur många vet vad en smartphone är? (ledtråd: avsevärt färre) och slutligen: Hur många vet vad Android är? (ledtråd: uteslutande teknik-intensiva användare)!

Skulle jag fråga någon på mitt jobb, även de som har Androidmobiler, vilket OS de kör skulle de inte ha en aning om vad jag pratade om. Gäller kanske inte lika mycket för HTC som det gör för SonyEricsson, LG samt Samsung, men HTC har en liten andel av den totala smartphone-marknaden jämfört med dessa jättar.

Körde ett experiment på en utbildning jag ledde inom service och försäljning åt Arbetsförmedlingen där jag frågade just dessa saker. Av 24 kursdeltagare (varierande ålder men huvudsak 20-25 år, hälften män hälften kvinnor) var det en som ägde en HTC och en annan som visste vad det var. Bara ett par visste vad Android var. Samtliga visste vad iPhone var.

Android har kommit långt men i app-termer ligger enligt min mening fortfarande ljusår efter Apple. Som någon sa; HTC Legends hårdvara med A2.1 mjukvara är den första Androidmobilen som inte känns "beta", och det är nog så sant så. OpenSource känslan i äldre versioner av operativet och de allra flesta gratisappar jag stött på andas inte kvalitet, även om det ÄR kvalitet.

Sedan är det givetvis enklare att merförsälja tillbehör till smartphones med touchscreen i allmänhet och iPhone i synnerhet. Ska man sälja tillbehör till Android får du ha en variant per mobilmodell, vilket blir mängder, samtidigt som iPhone bara finns i princip i en enda storlek så alla tillbehör är kors-kompatibla.

Android kommer att bli riktigt stort, men det kommer ta lång tid innan man kommit ikapp Apple i varumärkesidentifikation. Hur många procent av befolkningen känner till Android, och av dem, hur många vet att det är Google som ligger bakom? Hur många vet att det är samma OS i en HTC som i en SonyEricsson?

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Men vad menar de med iphone? Många icke-tekniska personer jag träffat verkar ha uppfattningen att iphone är synonymt med smartphone med touch skärm oavsett om den är tillverkad av apple, htc, se eller samsung. :) Inte riktigt vad apple tänkt sig misstänker jag.

18. Aegd

Aegd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Sverige när hela det här ämnet handlar om Android i Sverige. Den amerikanska marknaden är väl inte relevant för hur det ser ut i Sverige idag?

19. Aegd

Aegd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det finns inga källor eftersom apple inte redovisar hur mycket de säljer i sverige. Det har uppskattats upp till en halv miljon enheter. Jag kan bara bara göra en uppskattning utifrån hur vi säljer där jag jobbar och hur många gånger fler Iphones vi tar in än andra telefoner. Det kan dock förändras nu i och med X10 och HTC desire, men tidigare så har det lätt sålts 10+ iphones på varje android telefon.

Ett annat problem är också att HTC verkar ha problem att leverera sina telefoner. Det förlorar försäljning då det är för tok på långa köer på många håll.

20. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Är Aftonbladets och IDG's appar reklam och bannerfria?