Svenskt hårdvarukeyboard i ICS

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av Smiley76, 5 apr 2012.

1. Smiley76

Smiley76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hejsan,

tog och flashade in miniCMsandwich på min mini pro. Än så länge funkar allt riktigt bra förutom att hårdvarukeyboardet är på engelska.

Tipsen för att få svenskt keyb att funka i cm7 och andra 2.3-baserade rommar funkar inte då ICS verkar ha lite annan setup.

Någon som har meckat med detta och kan ge nått tips?

/Nicklas

2. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har du flashat senaste versionen? Dvs 4.0.4 RC3? Då behöver du inte köra zip filen via CWM utan du har en app som heter XperiaParts där du kan sätta layout på tangentbordet.

Har kört denna i snart 2 veckor och är nöjd.

Vill du köra mobilen som USB Mass storage så editera build.prop och ändra persist.sys.usb.config=mtp,adb till persist.sys.usb.config=mass_storage och boota sedan om.

Last edited: 6 apr 2012
  4. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

japp RC3.. upptäckte den dära XperiaParts imorse ;-) de borde lägga den på skrivbordet direkt så man ser den :-) Fattas lite instruktioner för installation och sånnadär småtricks i posten. (Vem orkar bläddra igenom ALLA 50 sidor med poster) ;-)

jag är också nöjd :-) mycket stabil.. inget strul.. snabbare än gamla 2.3-stock-ROMen.

5. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nja installations instruktioner är mer eller mindre överflödiga tycker utvecklaren då den flashas precis som alla andra roms för xperia mini pro :D Visst skulle det vara trevligt med instruktioner där med men kamarush lägger tiden på utvecklingen istället.

Hoppas att han får färdigt nästa linux kernel snart som ska bygga på 3.0.8 linux kärnan och är den kärna som ska användas till ICS. Detta ska göra den ännu mer stabil och ha flera funktioner.

6. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nåjo.. fast det här var första gången jag flashade Xperian ;) höll på med XDandroid på en gammal HTC touch för ett år sen.. fast där bootade man ifrån SD-kortet så det var lite enklare och mecka och rollbacka osv ;-)

En sak jag märkt dock är att skärmen är kanske en aningens lite mindre "tryckkänslig" typ att den inte registrerar klick på iconer lika bra och t.ex länkar i webläsaren. Det är nog bara en vanesak kanske.

7. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

ehnvis: Har du märkt att batteritiden är något högre än med Stock-ROMen?

Jag har kollat lite med betterbatterystats samt kollat dmesgs och jag ser massvis med kernel wakelocks för wl1271_wake, rx_wake men speciellt rpcrotuer_smd_xprt. Postade på xda igårkväll men har inte fått något svar ännu.

Last edited: 7 apr 2012
  8. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Jo jag har märkt det och har kört utan wifi påslaget de senaste dagarna och får då ut straxt över 30 timmar på en laddning.

Kan kika lite mer på det du hittat tidigare och se om vi kan hitta en lösning. Känns som om något skulle kunna vara galet med kerneln.

9. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

På stock brukade jag kunna klämma ut två dygn med wifi konstant igång och push på det mesta.

Men som sagt.. verkar inte spela nån roll ifall man slår av wifi eller inte. Själv har jag så dålig mobilmottagning att den drar mycket mer ström med E/3G.

Men som sagt.. kolla dmesg och om det rullar messages om rpcruoter hela tiden. (felstavat som näms i ena posten.. fast tror inte felet ligger där).

10. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Bygger just nu en egen variant av linux kärnan från samma källkod som kamarush använder för att se om jag kan hitta exakt fel. Iofs så misstänker jag att det ligger mer bakom problemet än bara detta anrop.

Återkommer om jag hittar något. Annars så får vi nog snällt vänta tills han släpper 3.x linux kärnan.

11. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

12. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nej, han har sin egen github https://github.com/kamarush/Xperia-2011-KRsH-Kernel-2.6.32.9-ICS

edit: Har nu provat att kompilera men dyker på problem vid varje kompilering. Har testat flera olika versioner av toolchains. Har inte försökt att kompilera android eller kernels sedan android 2.1 på min mac så jag misstänker att jag har en hel del uppdateringar att göra.

Last edited: 9 apr 2012
  13. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok. Själv kastade jag min virtuella Ubuntu som jag använde när jag meckade Xdandroid för ett år sen.. köpte juh Mini pron och tänkte att nu fick det vara slut på kompilera och testa saker ;-)

Ska göra ett försök med CM9 (fxp) imorrn och se om jag ser samma mängd wakelocks där.

Stängde av wifi och data under natten och vaknade till urladdad telefon ;-)

Sen började jag fundera på att ev flasha på en äldre baseband och se om det har något med saken att göra. Kör 64 nu som är den senaste. Dock så har mina googleskills failat mig så jag har inte hittat 56 ännu.. och nu sliter familjen i mig och vill gå ut = inge mera mobilmeck för Nicklas idag (förutom peta på själva telefonen ;-) )

14. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Trist att telefonen laddar ur. Min har snurrat i 26 timmar nu och har 35% batteri kvar. WLAN avslaget men data har varit igång hela tiden. Kör precis som du baseband 64.

Ska jobba vidare med att få kompileringen att fungera på min Mac.

edit: Tror att jag har fått ordning på kompileringen nu. Ska bara lista ut vilken ramdisk som ska användas, kommer troligen plocka den från kamarush boot.img.

Last edited: 9 apr 2012
  15. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Dock hände det där med stockrom också. jag misstänker att whatsapp är en bov i dramat där. När den inte kan köra push så pollar den ihjäl telefonen.

Spännande med kerneln :-) (och bra val av dator ;-)

berätta gärna vilken toolchain du fått att funka i mac så ska jag peta in den också. körde som sagt virtuell ubuntu för att kompilera tidigare men skönare (och snabbare) att ha det lokalt.

Kollade lite på WLAN-drivern och den verkar vara en modul (wl12xx) medans SEMC själva kör wl1271 som icke modul (har bara kollat sourcen och inte en stockrom som kör)

16. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Provade först senaste android ndk'n men den fungerade inte. Dock så misstänker jag att den skulle funka om jag gjort korrekt från början. Vad jag missat var att min mac inte är formaterad med ett case-sensitive filsystem som krävs för att man ska kunna kompilera okej.

Så jag skapade en case-sensitive disk image och på denna la jag källkoden samt toolchain som jag dragit hem från cyanogenmod's github. Då gick det bra att kompilera orginal källkoden från Sony. Dock så har jag fortfarande problem med att kompilera koden från kamarush github.

17. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

hmm.. har nu haft tid och kolla lite mer på SEs kernel.

drivern för WLAN kommer ifrån TI själva medans den som kamarush bygger kommer ifrån linux wireless project.

Lite sökningar på xda säger att ARP requests på ett WLAN kan orsaka massa wakeups eftersom OS:et behöver svara på arp requesten och att vissa chip gör detta via hårdvaran istället för att inte behöva väcka devicen. Min eländiga WLAN-router verkar köra arp-requests var 30:e sekund vilket verkar lite vansinigt.

Eftersom jag har en hel del wl12xx_rx wakeups (förutom rpcrouter) så skulle man kunna börja misstänka att med SEs driver så fixar den ARP responser direkt i hw medans den som kamarush använder måste ARP responsa via mjukvaran.

Låter det vettigt?

Har du någon aning varför de inte använder den drivern som SE använder?

18. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det låter helt klart mycket vettigt eftersom vi tidigare kunnat ha WIFI igång hela tiden utan någon större förlust av batteri. Vet dock inte varför man valt att inte använda samma driver som SE gör då den källkoden finns tillgänglig.

Satt större delen av kvällen igår och försökte få min kernel att boota men det gick inget vidare. Ett par forum inlägg på XDA nämnde dock andra som haft problem på mac och när de gjort samma under linux så har det fungerat direkt. Har dock ingen linux maskin att tillgå just nu utan får nog dra igång en virtuell maskin för att testa med.

19. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Testar nu senaste FXP-releasen av CM9.

Fulladdat batteri och den har kört 1.5h och tickade precis ner på 99%.

Edit: 3h 93%.. men då har jag svarat på några meddelanden och kollat den ibland + jag upptäckte att GPS + Networklocation var enablat.

Last edited: 10 apr 2012
  20. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Återkom gärna om du tycker den releasen är bättre för då kommer jag gå över med. Kommer dock fortsätta försöka få min kernel att boota.