Svenskt tal låter knas

Diskussion i 'Allmänt' startad av bahlqvist, 10 september 2019.

1. bahlqvist

bahlqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjenare

Har dykt på ett problem som uppstod efter att min telefon blev blåst vid en reparation (OnePlus 6 om det spelar roll). Och det är att den svenska rösten i t.ex. Assistant - men även Endomondo och Android Auto och andra tjänster som använder Googles röst-synth. Rösten är liksom väldigt robotisk. En dataröst. Hon pratar svenska men det är mer eller mindre omöjligt att höra vad hon säger.

Det skumma är att om jag går in i röstinställningarna och raderar den nedladdade svenska rösten så låter det bra igen, men bara i någon sekund innan den hunnit ladda ner den igen. Så det finns alltså någon default någonstans som låter utmärkt, men som direkt blir ersatt av en som låter skräp.

Någon som varit med om något liknande? Lösning? Googlar satan, men hittar ingen som har precis detta bekymmer.

2. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.117

MINA ENHETER

Det har lyfts i diskussionstråden kring Android Auto där flera personer har uppmärksammat det, oklart vad det verkar bero på. Min telefon började helt plötsligt prata bra svenska igen sedan förra veckan.

bernard gillar detta.