Svenskt tangentbord till laptopdockan? -Löst med senaste uppdatering från Motorola..

Diskussion i 'Atrix' startad av murre79, 17 okt 2011.

1. murre79

murre79 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nyligen skaffat mig en motorola atrix med laptopdockan.. Fysiska tangentbordet ar nordiskt men det gar inte att skriva aao,
    Hur kan man losa detta? hellst utan att roota telefonen...

LÖST MED SENASTE OTA UPPDATERING!!!

Last edited: 1 dec 2011
  2. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

kan det vara så enkelt som att tanka scandinavian keyboard från market?

3. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittar ingen app for det tyvarr... Sa smaningom kanske det dyker upp en uppdatering fran motorola..

4. hkkla

hkkla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men appen heter scandinavian keyboard. Har dock ingen aning om den kommer att lösa ditt problem.
    Den gör att man får svenskt tangentbord på skärmen om man inte redan har det, kanske ger den svenskt till laptopdockan med...?

5. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Löser inte detta tyvärr.. skärmens tangentbord är på svenska men inte det fysiska..
    Har mailat till motorola angående detta så vi får se om jag får något svar.. JAg postar det svaret här om det är någon annan som behöver veta detta..

6. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag letar också precis efter det, sitter med ett dinovo edge och har försökt med alla linux-inställningar jag hittar men går ändå inte att få åäö.

Har bytt webtop mot Xfce4 och det är helt grymt numera, går att göra precis allt som på en riktig dator. Spela spel, Remote desktop, FTP, surfa, konfa server och skriva trams :)

7. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

du som har en rootad atrix kan ju prova denna lösning..
    Swedish keyboard layout for external keyboard

Jag väntar fortfarande svar från motorola angående tangentbordslayouten.. Låter ju inte helt fel med xfce4.. Har du några skärmdumpar på det eller länkar?

8. MatGus

MatGus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag mailade Motorola förra söndagen angående svenskt tangentbord i Webtop och väntar fortfarande på svar. De har skickat frågan vidare till sina tekniker. Ni som har laptopdockan, sitter er Å-tangent där den skall eller sitter den ett steg för långt åt höger?

9. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter ett steg åt höger.
    Okej, då blir det nog att vänta länge på att få åäö antar jag..

10. MatGus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för infon murre79, ett tag var jag rädd att min lapdock var en prototyp med tanke på placeringen av Å. Ja, stöd för svensk layout verkar dröja. Dessutom är min Atrix inskickad på service eftersom den startade om sig ofta, ibland fem-sex gånger på en eftermiddag.

11. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Tack för tipset, får pröva med det!

För att få kontroll över webtop använder jag webtop2sd:
    [webtop] webtop2sd 2.0.1 - xda-developers

Väldigt bra gjort och genomfört! Står inget om root-krav ens under kraven.

Efter att du har fixat kontroll över webtop så kan man köra följande script som lagar alla trasiga paket som motorola har fixat:
    WebTopScripts - Fixing apt-get dependencies on WebTop - xda-developers

Sedan är det bara att gå loss med lite apt-get och synaptic!

murre79 gillar detta.
  12. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

suck, fick följande mail från motorola:
    Dear Mr,

Thank you for contacting Motorola.

We are sorry to tell you that currently the Atrix Lapdock's are only being sold with either English (QWERTY), German (QWERTZ) or French (AZERTY) keyboards. Our technicians have investigated the case and they have determined that it is not possible to change the keyboard layout of the Lapdock to Swedish. We sincerely apologize for any inconvenience this may cause you.

Additionally, Gingerbread has not yet been released for the Atrix in Europe. We ask that you please advise us how youobtained and installed this particular build of Android.

For any further assistance or information please do not hesitate to contact us, quoting your Customer Reference number. We are reachable on 0870 901 0555 to discuss the matter further with one of our experienced customer service agents. Please contact us anytime between the hours of 8:30am and 6pm Monday to Friday and Saturday 8am to 2pm.

Thank you for allowing us to be of service to you.

Kind regards,
    Motorola Mobile Devices Contact Centre

13. MatGus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilket märkligt svar från Motorola! Själv har jag fortfarande inte fått svar, men nu skall jag kontakta butiken där jag köpte min (igen) och fråga vad sjutton som pågår.

Tack murre! Jag postar här när, eller om, jag får höra något.

14. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fungerade denna lösning för dig??? Lite nyfiken på hur det har gått för dig angående svenskt tangentbord..

15. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu fått svenskt tangentbordslayout...
    Det jag gjort är att ha rootat telefonen och kört scriptet för att flytta webtop till SD-kort.. därefter följt guiden och installerat XFCE.. För att få svenskt tangentbord var jag tvungen att installera "XFCE Keyboard Layouts Plugin".. (något sådant hette det). Efter installationen så kan jag välja svenska.. :D

Enda jobbiga är att Å knappen är ett steg för långt åt höger. men det får jag leva med..

btw.. Motorola verkar ha slutat svarat mig nu.. men nu fungerar det för mig så jag är nöjd.. :D

16. MatGus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I dag fick jag följande svar från Motorola:

We are very sorry to inform you that the reason you are not able to use your Swedish Lapdock is because the software of your phone has not been made for the Nordic region, being actually for Central and Eastern Europe. We would like to advise you to contact your place of purchase in order to get the software changed for the Nordic region.

Intressant, eftersom jag köpte den i en svensk butik som kallade den "nordisk" och de tryckta manualerna som följde med är skrivna på de nordiska språken.

17. murre79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick samma svar som du i ett mail och därefter detta:

Dear Murre79,

Thank you for contacting Motorola.

We would like to advise you that our engineers have tested the Nordic Gingerbread update and it does have support for the Sweidish keyboard output. We would like to advise you to contact your retailer in order to know why do you have a central/eastern Europe build install.

Men det känns jobbigt nu att gå till tre och uppdatera telefonen då jag har rootat den och kört webtop2sd scriptet.. men men.. kommer inte kunna gå till tre förrän om en månad och då kanske dom kan skicka på uppdateringen OTA..

Näe, men jag har ju svenska tecken nu..

Ha det bra där hemma i kalla sverige.. själv sitter jag i varma indien.. :)

18. iNDePeNDeNt

iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Måste bara kolla så att jag fattat rätt. Motorola säljer Atrixen med en lap-docka MED svensk layout, alltså åäö MEN det går inte att använda det "out of the box"?!?
    Får vänta lite med köpet från 3 tills jag fått svaret på detta. (men känns som jag vet vad svaret blir... synd, sjukt synd. Men kan förklara "super dealen" på 3) Mvh

19. svajo44

svajo44 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Var nyligen i kontakt med tres tekniska support och de sa att vissa har stöd för svensk externt tangentbord å andra inte. Snacka om rysk roulette! De hänvisade mig till reklamationsavdelningen. :(

Sent from my MB860 using Tapatalk

20. svajo44

svajo44 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lustigt! Halvtimme efter samtalet med tre kommer en uppdatering och nu har jag stöd för åäö på laptopdockan. :D