Svepa notiser

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av Sveos, 12 okt 2024.

1. Sveos

Sveos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Jag bytte nyligen till en Pixel 8 Pro (Från en 7 Pro) och har ett märkligt problem. Jag är prenumerant hos Omni och Omni Ekonomi och de skickar en hel del notiser. Jag brukar svepa bort dem allt eftersom jag tittat på dem, vilket ibland kan dröja så att jag kan ha tvåsiffrigt antal. Det i sig är inget problem, men sedan jag bytte telefon har det väldigt ofta blivit så att när jag sveper bort EN notis så drar den med sig allihopa. Det är inte hela tiden, men mycket ofta och det är väldigt irriterande eftersom jag vill läsa när jag har tid. Det hände aldrig med min förra lur, om jag inte medvetet svepte alla när de inte var utfällda.

Andra appar som har multipla notiser har så vitt jag vet ännu inte gjort så här, men jag har svårt att tro att det har med själva apparna att göra så jag tycker att det är lite märkligt. Någon som vet vad som kan vara fel?

Jag har testat att starta om och att installera om de två apparna.

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

När du installerar om en app så skulle den kunna hämta appdata från din Google Drive-backup automatiskt, tror jag. Har du därför testat att manuellt gå in och tömma appdata också? För att säkerställa att ingen appdata följer med vid ominstallationen.

Jag tror apparna själva kan styra detta beteende, jag vill minnas någon app för några år sedan på min telefon, där en notis som sveptes bort alltid orsakade att alla notiser från den appen försvann vilket var väldigt störande, men jag minns inte vilken app det gällde, men det var nog bara den som reagerade så. Precis som du beskriver med andra ord. Så gissningsvis är det en grej som apputvecklaren - avsiktligt eller oavsiktligt - kan styra, vet dock inte hur eller om man själv kan påverka det.
    Vid närmare eftertanke tror jag att Gmail-appen faktiskt gör så för mig ibland, dock inte jätteofta.

En nödlösning kan vara att aktivera notifikations-historiken, ifall du inte redan gjort det. Då kan du läsa alla de notiser du råkat svepa bort där inne.

3. Sveos

Sveos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Felet visade sig vara hos Omni. De svarade:

"Nej du har helt rätt, det är en bugg på vår sida. Det kommer att vara löst i nästa version av appen om jag förstått våra utvecklare rätt! "

Lite märkligt i min (okunniga) värld. Jag trodde att sådant sköttes lokalt på enheten, så att säga.