SverigeDemokraterna - Politikprat - Inga personliga påhopp!

Diskussion i 'Off Topic' startad av wmb, 5 sept 2010.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 659
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Jag, som måste räknas som en ytterst okunnig vad gäller politik undrar en sak.

Vad är det egentligen som gör att media är så otroligt negativa, och varför alla är så rädda för SD?

Nu finns ingen anledning att argumentera mot mig i denna fråga, utan vill bara ha ett vettigt svar.

Det måste ha med mer än bara restriktiv invandrarpolitik att göra o_O

Med tanke på hur många bara i min närhet som är emot Sveriges höga grad av invandring om ofta pratar om Finlands och Norges politik som något mycket bra, borde SD ha typ 40% av Sveriges röster?!?

2. Jonte71a

Jonte71a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läs deras partiprogam men ta det med en nypa salt allt kommer inte fram.

1 Svar på frågan: Media och politiker måste vara "politiskt korrekta" när det gäller invandrarpolitiken men dem tycker nog en hel del privat. Ingen vågar ta i det varken mänskligt, ekonomiskt eller statistiskt.
    2 "Det måste ha med mer än bara restriktiv invandrarpolitik att göra" Dem har egentligen inget annat än det på agendan så det finns inga andra frågor att diskutera om och med SD. Allt är invandrarnas/flyktingarnas fel är parollen rakt av.

Dem har en dold agenda bakom fasaden, inskräkta inavel som inte begriper att jorden är rund och vi lever globalt. Däremot är det bra dem tar upp invandrar/flykting frågor när inget annat parti vågar vilket är fegt för det är flera problem rasism,religion, kultur, arbete, boande och ekonomi. Själv tycker jag det är intressant med nya människor men man bör satsa med hjälp på plats.

Den värsta rasismen finns hos invandrarna/flyktingarna själva. Och invandrare/flyktingar är överepsenterade när det gäller brott/försörningstöd är samhälls och politiskt problem. Kan vara bra om SD kommer in för att få andra partier att våga lyfta frågan.

Flyktingar som behöver amnesti och ny bosätt ska ha hjälp (som man själv vill bli behandlad ska man behandla andra), Krimminella och ekonomiska sk flyktingar ska vändas ut innan dem ens hinner sätta foten på land.

Min riksdagsröst till Piratpartiet mycket för vi är på väg mot ett facistiskt övervaknings samhälle och det gör mig rädd för tankarna tillbaks till gamla öststater och KGB. Lite missnöjesröst faktiskt.

Last edited: 5 sept 2010
  3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är förstås politisk korrekthet som ställer till det - svensk media är väldigt PK.

SD är tomtar, ett missnöjesparti som i egenskap av riksdagsparti aldrig kommer kunna påverka något eftersom alla andra partier kommer motarbeta dem - även över blockgränserna.

Vad som dock kan komma att ske som konsekvens av att SD får en plats i regeringen är att de etablerade partierna plötsligt inser att invandringsfrågan är viktig för väldigt många svenskar och därför ändrar sin invandringspolitik, om än så lite, för att bättre matcha folkets åsikter inför nästa val. Dels för att de på så vis kan köpa fler röster till det egna partiet och dels i förhoppningen att de kan stjäla tillräckligt många röster från SD för att hindra dem från att få åka med i fyra år till efter valet 2014.

Jag gissar att många röstar på SD för att de anser att de inte har något annat val om nu invandringsfrågan är viktig för dem - inga av de etablerade partierna tar i invandringsfrågan ens med tång, och när folk känner sig ignorerade så ställer de i regel till med oväsen.

Jag tror inte att speciellt många röstar på SD för att de tror att SD är ett kompetent parti i övrigt. Det är en ren missnöjesröst för att ge de etablerade partierna en spark i baken.

4. Jonte71a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är dock lite rädd att det inte kommer motarbetas över blocken när det väl kommer till kritan, så makthungriga dem är nu har jag inte sätt vid något val tidigare, både FP och Centern är nog villiga att släppa in dom på högerkanten om det behövs. FP och SD har en del gemensamt. skillnaden är att FP vill ha en fungerande flykting politik SD vill inte ha flyktingpolitik alls och en SD vill helst sätta på sin syster för att bevara blodet inom släkten...liknelse islam kusin+kusin.

Sen är det fel att inte släppa in SD i debatten redan där ser vi demokratin börjar fasas ut i Sverige tack vare alliansen...skrämmer mig det.

5. Jonte71a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har vi det igen, dem spelar på att allt är invandrarnas/flyktingarnas fel och rösta SD för det är alltid lättare att lägga skulden på andra så slipper man sina egna fel och brister så jag antar det är "mindre" begåvade människor som inte kan stava till ordet kunskap/utbildning som röstar på SD...outch den tog.

6. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  7. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Låt mig ge er min uppfattning, som invandrare - ifs för mer än 30 år sen jag hamnade här på det gamla, det fria.

1. Diskussionen är HELT off topic, forumet har väl inget med politik att göra.

2. Å andra sidan, de flesta som skriver hit har ju lite bildning, nyfikenhet, diskussionen liknar inte de som förs på krogen efter 5 öl - så varför inte lyssna på varandras tankar?

3. Som jag ser, de flesta här ovan skriver saker som möter delvis eller helt min uppfattning också. Måste påminna än en gång om att jag inte är själv född här.

4. Ni är eniga om att SD är en enfrågesparty, det är invandringen som det handlar om. Då måste man fråga: är invandringen det största problemet i Sverige? Eller om invandringen är ett problem överhuvudtaget? Eller om invandringen är endast problem, inget gott kommer utav det? Ni som diskuterar här, är ni tillräckligt öppna för att besvara ovanstående frågorna fullt ärligt?

5. Visst finns det problem med invandringen, och det orsakas just av att invandrarna har inte samma traditioner, samma moral, språk, etc. som majoriteten, deras samhällsuppfattning kan vara så främmande att man ryggar tillbaka. Vad är lösningen då? Mota dem bort? Omvandla dem? Med tvång eller utbildning? Är ni villiga att dela en liten del av fädernas land med andra?

6. Dilemmat är följande: välfärdstaten skapades för att ALLA skall ha frihet, trygghet, medmänsklighet - även de som är mindre bemedlade av någon anledning, eller de som har sämre förutsättningar. Invandrarna lätt hamnar i de kategorierna. Nu, när de gemensamma medlen sinar, kan man vända ryggen till dem? Vem kan svara JA med rent samvete? SD verkar vara partiet som vill att ni gör det. Vill ni göra det?

7. Visst är idealet att man bara släpper in dem som kan och vill berika samhället och mota bort de som bara utnyttjar välfärden. Hur skall selektionen ske? Som i Tyskland under kriget?

8. Inse att det inte finns enkla svar på problemet. Det är inget man kan göra en gång för alla och sen är problemet borta. Det krävs kontinuerligt arbete först i sinnena, sen måste man kartlägga alla detaljer utan SD:s enkla "lösning" i tankarna, sen söka lösningarna, söka och nyttja det som är bra, motverka det som är dåligt. Och ja, ibland kan även ett överseende med välfärdsmissbruket vara billigare än ett kontrollsystem, som selektivt eller allmänt begränsar det som alla har det så kärt för sig: FRIHETEN.

8. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Lite farligt att ha den föreställningen. Blir lätt att man anser att de inte blir en "makt" att räkna med. "Underdog"-mentaliteten i Sverige är stor, så genom att misskreditera partiet och medlemmarna gör man säkerligen mer skada än nytta. Det är vad jag tror iaf. Låt dem komma till tals som alla andra så får folk ta en objektiv ställning istället för att "tycka synd om dem".

9. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kanske därför tråden ligger här under Off Topic ;)

10. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    4. Invandringen skapar problem, det är det inga tvivel om. Frågan är hur mycket problem den skapar. Jag tror personligen att svaret som så ofta förr ligger någonstans mitt emellan. Mellan de etablerade partiernas ståndpunkt att det är ett icke-problem och den främlingsfientliga ståndpunkten hos stollarna på SD.

5. Man kan inte utvisa de som redan har fått stanna, möjligen undantaget riktigt grova brott. Vi måste ta hand om de som redan är här. Det man kan göra något åt är att släppa in färre, dra åt tyglarna. Det fungerar för Finland och finnarna är vare sig onda eller rasister. Utbildning och krav på språkförståelse (i möjlig mån) är nog ett vettigt steg också - även om de mest politiskt korrekta sätter i halsen när de hör att någon skall "tvingas" lära sig svenska.

6. Nej, man kan inte vända ryggen åt de som redan är här, det är uteslutet. Man får göra det bästa av situationen helt enkelt. Dribbla lite med pengar, spara på ett ställe för att ha råd med något annat. Man kan dock förhindra det från att bli värre (se punkt 5), åtminstone tills dess att man ser att kredit och debet i statsfinanserna är i balans igen.

11. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag håller nog med här. Jag tror att SD vann en hel del martyrsympatier genom att media i början av valkampanjen ignorerade dem systematiskt och nekade dem utrymme i såväl annonser som debattpaneler och så vidare.

Det är nog bättre att låta dem komma till tals så att folk kan se vilka stollar de är än att på ett odemokratiskt vis försöka tysta dem.

12. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag anser också att SD är ett missnöjesparti med en fråga som dem lyfter fram. Sen att dem kallas rasister och liknande får dem nog ta, för 10 år sedan så var SD ett rasistparti som visade sina åsikter mycket mera öppet än idag.
    Idag så säger SD att dem försöker rensa upp sitt parti och rensar ut personer med "fel" åsikter men de enda dem gör är att lyfta bort personerna från tex val-listorna och ger dem andra förtroende uppdrag, tex kassör i detta fall
    http://www.youtube.com/watch?v=bDZHKMhtWeM&feature=channel

Men visst kan det vara bra att SD väcker känslor så det blir mera debatt i frågan.

13. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Nu känner jag å andra sidan folk som har fil.kand-examen, teknologie magister etc som sympatiserar med SD med. En står tom som valbar i sitt län. En genomsnittlig truckkörande sosse med keps och snus är knappast klyftigare än den där killen heller.

14. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Visst, men jag kunde inte skriva Off Forum...:-)

15. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Mannyb, jag håller med det mesta du skriver, kanske med undantag av Finlands bedömning utomlands. Min erfarenhet är att finnarna definitivt anses vara rasister och kritiseras ofta för deras inställning. Åtminstone bland de som vet något överhuvudtaget om finnarna.
    Det vore ledsamt om svenskarna bedömdes på samma sätt.

Annars det du skriver om problem och lösningar - det är nog vad de etablerade partierna kör med idag, visst, alla på sitt eget sätt, men grunddragen är samma.

Jag önskar också att Sverige håller kriminella och välfärds missbrukare borta, men är rädd att det blir för många ogrundade beslut som drabbar oskyldiga. Hur skall man bestämma kriterierna? Vem skall göra det? Skall de vara eviga eller flexibla? Vem kan med bestämdhet säga VAD är bäst för Sveriges folk? Nu, om 10 år, 50 år, 100 år? (tänk på vallonerna!)

Att låta några slinka igenom är ett relativt lågt pris för att behålla friheten - och inte gå mot Big Brother samhället. Jag kommer från ett sådant - jag vet vad jag talar om.

16. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är alltid en svår balansgång, men någonstans måste en gräns dras. Jag tror, utan att veta, att många (inte bara "rasister") tycker att gränsdragningen idag är lite för frikostig. Om SD genom sin blotta närvaro kan få de etablerade partierna att ta ett litet litet litet steg mot en stramare invandringspolitik så tror jag att det svenska folket i gemen är nöjda, varpå SD:s drömmar om att etablera sig som ett regeringsparti går upp i rök. Folk rent allmänt vill nog bara se att något görs (mer än idag), snarare än att kasta ut alla invandrare.

17. Jonte71a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

4. Invandring/flykting blir ett problem när man inte vågar lyfta/diskutera frågan engång så enkelt är det och därav har vi många motsättningar och okunskap.

5. "fäders land" Ja min uppfattning är glas klar där, vi lever globalt i nutiden. Man ska ha sina egna värderingar om man står för dem. Angåande språk så är det väl en självklarhet att man kan göra sig förstådd. Bara där finns det problem missuppfattning,tolkningsfel och det leder till utanförskap och missförstånd.

6. Alla kan inte ha samma förutsättningar eller vara jämnlika funkar teoretiskt men inte i praktiken (Evolutions läran) men visst ska alla kunna ha ett drägligt, sjust liv. En viss hirararki måste finnas och finns i alla djur mer eller mindre. Man kan göra det på ett bra eller dåligt sätt. Finns dåliga människor lika mycket som rutten frukt :)

7. Knepig fråga men har det begåtts krimminella handlingar i hemlandet så ändrar man nog inte beetendet här heller. Kan också vara att ett brott i hemlandet tex "politiskt" och det är inte ett brott i sverige. Ekonomiska "flyktingar" har antagligen nåt fuffens för sig. Ekonomisk "invandring" är en annan sak och då söker man medborgarskap som alla andra. Flyktingar är här på lånad tid men utredningar tar tid och man hinner rota sig igen. Min uppfattning är en då att dem med rent mjöl i påsen vill hemåt igen.

8.Invandring/flykting frågor måste få rum i samhället/politiken det är det som är problemet,det som ligger under ytan exploderar till slut. Utbildning/ kunskap hos både svenskar och invandrare/flyktingar.

18. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Tror det ligger väldigt mycket i vad du säger. Trots att jag inte lägger min röst på SD så ser jag gärna att de rör om lite i grytan och får politikerna att öppna ögonen, dagens invandringspolitik är inte hållbar. Dagens PKism är vidrig.

19. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

4. + 8. -> Nä, jag håller inte med om att problemen skapas av att inte tala om problemen. Det FINNS problematik vid alla flyttningar, inom stan, inom landet, inom kontinenten, mellan kontinenterna. Jag har själv upplevt att mina invanda mönster inte alltid passade i Sverige, och en hel del som jag inte hade en aning om dök också upp. Ändå har jag kommit från ett europeiskt kristet land, och VALDE Sverige pga att jag ansåg att det låg närmast till min mentalitet, mina idealer om frihet som individ och samhället som sådant. Min slutsats är att ju större kulturellt avstånd desto mer problem.
    En annan sak är att de här problemen är inte oövervinneliga, och oftast är det värt att satsa på lösa dem istället för att mota människor vid dörren.

Du verkar tycka rent allmänt att problemen inte diskuteras tillräckligt i Sverige. Min åsikt är att det diskuteras, men ofta osakligt, och det resulterar en ovilja att gå i djupet - det blir bara slagord på båda sidor istället.
    Jag tror inte att SD hjälper till att göra diskussionerna sakligare. Jag ser mer nytta av människor som t.ex. Nyamko Sabuni som för en klok politik i sitt ämbete. ( Tyvärr, institutionerna som Migrationsverket och liknande förverkligar inte det de är ålagda, men det är inte hennes fel.)

7. Jag kan bara upprepa min åsikt om att "hellre litet skit i hörnet än ett rent helvete".

20. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag tror att diskussionen går på två parallella trådar:

1. Problemen kring invandring/invandrare
    2. SD:s roll i politiken.

Problem finns, jag tycker att alla är överens om det. Vilka de är och hur man kan tackla dem kan vara substansen till en vettig diskussion.

SD:s roll bör man däremot se upp med. Drivna av fascistiska ideologier gör de inte ens nytta som reflektorer på ovannämnda problem. De är oftast osakliga, ger en förvrängd bild, förfalskar statistik, baserar sina argument på myter och en hel del illvilja. Deras samhällsvision är minst lika vidrig som det de säger bekämpa.
    Var inte så naiva att tro att två dåliga kan skapa något som är gott.