swedbank: Flytta pengar via mobilen

Diskussion i 'Frågor och support' startad av mikecomputing, 5 jul 2009.

1. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2009 bankerna lever enligt min åsikt kvar i 1900 talet då de forfarande inte lyckats enas om en STANDARD för att göra transaktioner via banken.

Vi har idag bankid som fungerar halvdant. ANdra banker har tillfälliga pinkoder och andra lösningar. Själv kan jag exempelvis inte använda bankid i ubuntu åtm. inte tillfredställande. Jag har förvisso lyckats skapa ett bankid men att logga in med det på swedbank funkar inte. Däremot funkar bankid koden på andra ställen.

Det blir alltså att använda den där föbaskade pindosan i mitt fall.

Att flytta pengar från ens egna konton går dock bra utan pindosa genom att man skapar ett speciellt lösenord. Med detta kan man alltså bara se sitt saldo eller flytta pengar mellan sina konto.

Men nu till saken. Banken på mobilen? Ska vi nånsin få det!? Knappast troligt tidigast 2020 då varför denna seghet?

Är det ingen som vill ha det eller? Jag ställer frågan här då jag 2009 inte kan begripa varför vi forfarande använder oss av en uråldrig teknik från slutet av 60:talet dvs magnetremsan.

Är det inte dags att bankerna får kraven på sig från oss konsumenter att man ska kunna transferera pengar med sin mobil?

Jag inser att det är en bit dit med tanke på sääkerhet osv... men rimligen borde man åtminstone kunna transferera pengar från sina egna konton eller åtminstone kolla sitt saldo med mobilen utan att få idiotiska felmeddelande av typen "webbbanken stöds inte av denna webbläsare"

Jag minns så väl detta tramseri i början av tvåtusentalet då Swedbank bara gav stöd för IE6 jag trodde man kommit ifrån det nu men icke.

Läste nåt om att Ica banken har visst stöd för Iphone är det dessa småbanker som ska få de stora jättarna (som rimligen har pengar!!) att satsa på nytänkande?

Nåja bara lite tankar.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 948
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förmodligen kommer banker som främst har en online-närvaro att vara först här, ICA-banken som du säger har ju redan tagit ett kliv, om än ett litet sådant.

Skandiabanken, Ikanobankenm, Forex m.fl. näst ut?

Förresten borde även myndigheter som nyttjar bankID också ge stöd för mobila plattformar, i först hand kanske Skatteverket, som ju dessutom brukar vara duktiga på att ligga i teknikens framkant. En myndighet som ur IT-synpunkt fungerar bättre än Skattverket får man ju leta efter.

Ur säkerhetssynpunkt vet jag inte om det är mycket osäkrare med bankID än vad det är med telefonbanken, sålunda kan man inte säga att säkerhetsargumentet är vidare starkt.

Det är väl snarare det faktum att det system man förlitar sig på, det vill säga bankID, ännu inte har någon officiell mobiltelefonklient. Eller har jag fel här, det måste väl vara första steget? Att få bankerna att byta plattform är nog inte aktuellt.

3. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag använder mig av ett bokmärke som jag har lagt på min telefons startsida till www.swedbank.se/mobil den sidan tycker jag fungerar utmärkt. går ju bara att föra över från sina egna konton. kan ju inte betala och sånt genom den. men tycker endå att den fungerar helt okej. mobilvänligt iallafall

4. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    190

MINA ENHETER

jag har för mig att skandiabanken har eller hade samma sak

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, har också använt den sidan några gånger (på min äldre mobil dock) och den fungerade utmärkt. Hade de funktioner jag ville ha. :)

6. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tja själv kör jag med Nordea och det fungerar utan problem i både Steel & standard browsern. Men visst jag måste släpa med mig dosan.

På min pc kör jag Firefox mot Nordea och det fungerer utan anmärkning.

7. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

8. gnutten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

9. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag bytte från SHB till SEB av just anledningen att SHB vägrar förstå att man kanske vill använda deras bank från något annat än en Windowsdator.

10. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder också Swedbanks mobila sida nästan dagligen, det går ju dock inte att göra så mycket men föra över pengar mellan sina egna konton lite smidigare än telefonbank och så funkar ju bra.

Funkar inte ens Swedbanks mobila sida för dig menar du mikecomputing? Den funkar utmärkt på min Magic med standardläsaren i alla fall, och funkade även i min gamla Sony-Ericsson.

11. Droiden

Droiden Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med. Mobilen har man alltid med sig. Men utöver det så skall man ha så många kort med sig i bakfickan att man får sned rygg på köpet. Ja utvecklingen går inte i rasande fart inom området. Ett kort med chip och eventuellt magnetremsa hade väl räckt, och varför inte slänga in det i mobilen också tillsammans med dagens otympliga dosa?

12. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    497

MINA ENHETER

Jag kör windows och kan inte logga in med bankid på swedbank som jag oxå använder.

Bankid är till för att du ska kunna logga in på fsk, skattemyndigheten och dyligt.

Swedbank har haft en sida för mobilen i alla fall några år(hur länge vet jag inte).
    Det är simpelt att logga in där. man använder snabbkoden där.

Pindosan tycker jag är en bra säkerhet, hade postbanken för länge sen, och där var det kort som man skrapade och det var ju lätt att få slut på dom.

jag använder swedbank med firefox och har gjort det typ ända sen vi skaffade dom.

13. Profetengus

Profetengus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något som är intressant är att man i Afrikanska "underutveklade" länder kan flytta pengar från sitt konto till någon annans konto i en annan bank via mobilen. Man ska kunna göra nästan alla bankärenden i mobilen tydligen. Kommer inte ihåg vad ett av länderna som nämndes hette men jag minns att landet låg under Irak på en lista av vilka länder som var sämst att bo i 2008.

14. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Sedan är ju frågan vilken säkerhet det finns också. Vore ju trevligt om den är bra men med tanke på att även länder som USA har löjligt dålig säkerhet på vissa internetbanker så är jag skeptisk. :(

15. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte riktigt sant nej, det handlar inte om bankkonton utan man har ett konto hos operatören.

Att det skulle vara något major breaktrough eller ligga längre fram i tiden vettefan, även om jag vet att vissa vill plocka poäng med det.

Den här typen av tjänster är populärt i vissa länder (oftast "fattiga"), där man skickar pengar via agenter/mellanhänder, just därför att många inte har bankkonton eller liknande.

Nu kan man göra det med en PIN-kod till sin operatör och ha ett konto hos dem "elektroniska pengar". Jag tycker det låter som det fortfarande är efter oss, där vi kan nästan instant föra över pengar mellan olika banker. Att vi inte kan göra detta med mobilen innan säkerheten garanteras tycker jag är bra, och jag tycker inte en PIN-kod som de använder sig är tillräckligt bra. Redan nu blir ju folk av med pengar när andra på olika sätt kommer över deras PIN-koder och kort, tänk då om de inte behöver komma över ditt bankkort?

Googlade lite snabbt och hittade följande artikel om hur det funkar lite: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6510165.stm

16. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sedan måste jag ändå säga att det är bra att man utnyttjar billigare prylar för att göra livet lättare och bättre för de som lever i fattigare länder där de helt enkelt inte har råd med en dator och där infrastrukturen med internet och liknande inte alls är utbyggd på samma sätt.

Finns ju lite intressanta expriment för att få bättre täckning med enkla medel och sådant som nog skulle hjälpa mycket.

17. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dosan är den bästa lösningen , Handelsbanken har en dosa idag som behöver ett Bankid kort i satt.
    Med hjälp av dosan kan man sköta bankärenden via mobil, telefon och dator, ser inte anledningen att vissa tycker att dosan är dåligt

18. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Det är klart att dosan inte är bästa lösningen. Bästa lösningen är att kunna betala säkert, snabbt och intuitivt utan att behöva knappa på någon dosa och sånt. Gränssnittet ska vara osynligt och enkelt men säkert.

19. gnutten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men det är ju tre önskningar på en gång, det går ju inte. :D

20. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

sant
    .
    Jag är för det att koden genereras utanför datorn/telefonen så att den delen är isolerad av världen endast banken kan då se om koden gäller eller ej!