Swedish Spring vs cyanogenmod

Discussion in 'Blade' started by data5, Jun 6, 2011.

?

Vilken ROM anser du vara stabilast/snabbast (Välj en stabilast och en snabbast)

1. SS snabbast

3 vote(s)
    10,3%
  2. SS stabilast

23 vote(s)
    79,3%
  3. CM 7.0.3 Stable snabbast

11 vote(s)
    37,9%
  4. CM 7.0.3 Stable stabilast

2 vote(s)
    6,9%
  5. CM7 Green snabbast

11 vote(s)
    37,9%
  6. CM7 Green stabilast

2 vote(s)
    6,9%
Multiple votes are allowed.
  1. data5

data5 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej jag har precis beställt en ZTE Blade från comviq och planera att installera en mod till den. Frågan är vilken som är bäst när det gäller snabbhet, stabilitet batteri. Helst ska man kunna över/underklocka för att få prestanda eller batteritid.

Edit: Hur bra är originalet från Comviq är den väldigt slö jämfört med mods eller är den helt ok.

Last edited: Jun 6, 2011
  2. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Läs första posten på CM7 tråden. :-)
    Dock så har ju det kommit ut en ganska så stabil ROM baserat på just CM7, som jag använder. Om man bortser från vissa buggar år den klar för varje dags användning. ;-)

Sent from my Blade using Tapatalk

3. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

SS - stabilare, troligtvis inte sämre batteri iaf?
    cm7 - bättre på det mesta annars

Bytte själv från SS till cm7, SS5 i all ära men kommer inte gå tillbaks om det inte börjar strula rejält. Inte haft några omstarter krasher eller liknande, knappt märkt några buggar alls, dock just för tillfället verkar den inte vilja gå ner i sleep ordentligt så batteriförbrukningen är ju lite sådär, men tror det är pga av någon app som spökar snarare än cm7.

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Batteritiden är sjukt mycket bättre i SS än CM7. Med SS håller den 3 dagar med autosync, 3g och Gps på. Med CM7 knappt en (1!) dag. Det är det jag har märkt iaf.

5. data5

MINA ENHETER

Kan man säga att SS är som Win XP, snabbare och stabilare medan CM7 är som Win Vista, fin grafik men tar mycket resurser.
    Kan ni förklara vad CM green är :)

Last edited: Jun 6, 2011
  6. BladeSimon

BladeSimon Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ganska bra jämförelse kan jag tycka.
    Jag kör GreenV3.1. Det kom en GreenV2 runt CM7's Nightly 82. Jag förstod det som att det var någon utanför Cyanogen-gänget som utvecklade den, men jag kan ha fel. Man kan säga att Green-modsen är best-of-versioner. I diverse Nightlies dyker det upp buggar lika ofta som det försvinner, GreenV3.1 som jag kör känns väldigt stabil och är en kombination av det bästa från alla Nightlies plus lite annat smått och gott.

7. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

jag får dock fortfarande omstarter när jq använder gps. med green v3.1, så stabil är den inte. Kan inte heller zooma in på bilder i galleriet med hjälp av två fingrar som mab gör på iphone.

8. razer_d

razer_d Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag får inga gps reboots och batteritiden har förbättrats rejäljt. Romen funkar perfekt. Cm green v3.1

Sent from my Blade using Tapatalk

9. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Är också lite frågande till detta. Har SS5 sedan den släpptes, men det är klart att man sneglar åt CM - speciellt nu när "Green" blivit så poppis.

Men vilka är egentligen fördelarna? Man läser alltid bara "så sjukt snabb", "grymt smarta funktioner", "mycket snyggare" etc etc, men jag har inte sett någon som ger något konkret exempel föutom att Angry Birds inte laggar. Jag menar, även i SS kan man ju använda teman, byta launcher etc och jag har aldrig märkt speciellt mycket lagg vid vanlig användning.

Så... Om man ger blanka f*n i Angry Birds (och andra spel för den delen), vilka är anledningarna att uppdatera?
    Här kommer en tom punktlista att fylla på - slit den med hälsan! ;)

• Anledning 1:
    • Anledning 2:
    • Anledning 3:
    • Anledning 4:
    • Anledning 5:

10. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast cm7 ger ju bättre prestanda och flyt...

11. data5

MINA ENHETER

Det verkar som om vissa säger att cm är mer instabilt och trögt. Vilken version använder du?

12. Hobbeboy

Hobbeboy Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Körde Cyanogenmod förut och var inte imponerad.
    Lite rörigare buggigare, startade om sig men framför allt batteritiden var helt skit. Höll inte en dag om jag surfade lite och pratade i telefon.
    Jag rörde inte en inställning utan körde på standard inställningar så det kan vara så att man kan "fixa" till batteritiden.

Men Swedish spring release 5 funkar utmärkt från första stund. Håller lätt 3 dagar fastän jag surfar och spelar på den.
    Den känns mer som ren "andriod" det mesta lull lull i cyanogenmod kan du instalera i efterhand om du vill ha funktionen.

13. brocken

brocken Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

håll dig till ss5 stabil bra batteritid cm green v3.1 äter batteri

14. Godsmith

Godsmith Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har använt CM sedan Japanese Jellyfish-tiden, först rena CM och nu senast Green. Märker personligen ingen större skillnad på Green och den föregående, är i stort sett samma performance (utmärkt) och batteritid (dålig). Jag trodde inte att jag skulle störas av batteritiden, eftersom jag har tillgång till laddare hela dagen, men vips glömmer man en dag och när man sedan ska ut på kvällen har man en telefon med mycket lite batteri kvar.

Jag tänkte flasha senaste SS ikväll för att se om jag kan få lite mer batteritid ur telefonen.

15. Godsmith

MINA ENHETER

Kan tillägga att telefonen har startat om och hängt sig en och annan gång både med CM och Green, något som var mycket mer sällsynt med gamla JJ. Så nej, jag är inte toknöjd.

16. data5

MINA ENHETER

Såg att de flesta tyckte att CM7/Green var snabbast är de mycket snabbare eller bara lite grann. Hur mycket snabbare är SS/CM jämfört med Original:)

Har någon kört tester på som swedroid kör i sina recensioner t.ex Linpack, Quadrant m.m. Kan ni då lägga upp resultatet:)

17. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte hur det är för andra men kan inte hålla med om att CM ger bättre flyt. Har provat CM kort förut men då hackade menyer och sånt så mycket att jag bytte tillbaka till SS. Nu har det ju gått ett tag så la in CM Green V4 nu och det flyter inte på lika bra som SS. Småhackar lite överallt.

Spelprestandan är klockren i Green V4, inget lagg alls i Angry Birds t.ex. Vet inte varför det hackar.

18. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Svårt att att säga hur mycket. Helt klart märkbar skillnad men inte extremt, i spel märker man dock en rejäl boost. I menyer finner jag det ungefär lika. Vet inte vad du menar med orginal, om det är 2.1 så är det rejäl skillnad. Aldrig kört stock 2.2, men misstänker att den och SS5 är ganska jämförbara såvida man inte trixar och tweaker med heap size, överklockning, och liknande.

19. Godsmith

MINA ENHETER

Jag tycker att det är så himla märkligt att folk har så radikalt olika uppfattning om vilka versioner som hackar och inte. Min upplevelse är helt motsatt din; jag hade först Green V3, sedan SS5b och sist Green V4 på min Blade igår, och båda versionerna av Green gav mycket bättre flyt på homescreen och i app drawer. Nu har jag den inte ens klockad i Green V4, och den flyter på bättre än någonsin. Batteritiden är hittills mycket bättre i Green V4 än i Green V3, men det kan vara någon skillnad i inställningar som jag råkat göra.

Kan tillägga att de omstarter jag hade med Green V3 nu när jag tänker tillbaka alla var med GPS:en påslagen, så förhoppningsvis har de försvunnit i och med kallt_kaffes fix i V4.

20. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör n85 tror jag... Menyer, spel och appar flyter bättre än 2.2 men det är inte jättestabilt, tex GPS-buggen, Laddningsbuggen