Swedroidare som sprider julglädje?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mundane, 23 dec 2010.

1. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Igår stod jag vid en korvvagn och beställde korv, varpå det kommer 2 tjejer i 16-17 års-åldern som också ska köpa korv.

De små liven hade bara pengar till att en av dem skulle få korv.
    Då kände jag lite julglädje och köpte en korv till den andra stackaren.

Nu var det här visserligen ingen större uppoffring, men hon blev otroligt glad i alla fall så det värmde fint i hjärtat.

Har ni gjort något osjälviskt nu vid juletider?
    Hjälpt någon på forumet med något extra kanske?

Skriv era berättelser här!

PS.

Ett av bidragen får ett par helt nya WeSC hörlurar av mig, värde 495:- på posten. :)

God jul på er!

2. Dreamtears

Dreamtears Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    för några år sen så var det en liten pojke som hade råkat ut för nåt hemskt och skulle få skadestånd som han hade tänkt att köpa en xbox för, men då överklagade mannen som hade gjort det hemska mot pojken så det blev inge skadestånd... men då gick jag ihop med ett gäng och samlade ihop pengar så han fick en värstingversion av xbox och det blev t o m pengar över till några spel, så den pojken blev överlycklig för presenten mitt i all oro

sen så är jag så hänsynsfull och snäll (och tråkig :P) av mig att folk brukar inte bli förvånad när jag gör såna saker, utan säger bara att det är så typiskt mig, det brukar bara inte hända runt jul av nån anledning :) lånade t ex ut pengar till en kompis för några månader sen då hon den månaden drabbades av dubbelhyra och är en fattig student, så hon funderade på sms-lån för att ha råd med mat den månaden, efter att ha skällt ut henne för den dumma idén så förde jag över pengar och sa till henne att det inte var nån brådska med att betala tillbaka

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 590
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Gav bort min hero till lillebror när hans gamla SE blev överkörd av en hjullastare :-)

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag tog faktiskt tag i det här med att skänka pengar i år. Jag blev så trött på att folk snålar ut runt jul och inte tänker större än sitt eget hem. Min plan var att försöka få folk att tänka ut ungefär hur mycket julrelaterade saker som de köper. Min nota med klappar, glögg, granar med mera (sådant man inte köper i vanliga fall) blev runt 7000:-. Målet var att folk skulle ta 5% av detta och skänka. Jag skulle alltså skänka ~350:-.

Tråden här på Swedroid blev ju, som väntat, inte så uppmärksammad men vi lyckades faktiskt dra ihop lite mindre än 1000:- här ifrån till bland annat Musikhjälpen!

Jag tog steget längre och skickade ett email till alla jag hade inlagda på min Gmail. Det var "ett par" :) Det dröjde ett par dagar men sedan började det ramla in en del skamfulla email (där folk med andra ord skämdes, kan vara tvetydigt), andra skämtsamma och till min glädje ett par som skrev "Bra gjort. Jag skänkte si och så mycket till den och det".

Det värmde mig i hjärtat. Av de jag påverkat har olika organisationer säkert fått in runt 6,000:-. De pengarna hjälper massvis!

Last edited: 23 dec 2010
    Albin-132 gillar detta.
  5. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Istället för att skicka julkort till massa människor så har jag skänkt dessa pengar till cancerfonden istället!

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Bra jobbat Dirk!

Själv köper jag mig fri från skuldkänslor genom att ha SOS barnbyar på autogiro. När jag tänker efter är det inte ens 1% av lönen så jag lider ju inte av det men mycket gott gör det ändå!

7. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

skänkte bort min veckopeng på 100 spänn till bättre behövande :D

Albin-132 gillar detta.
  8. twelve

twelve Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

själv blev jag fadder nu precis innan julen, iof till tigrar men det räknas iallafall!

9. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

En väldigt trevlig tråd, men i fel forumdel. Flyttad till Off topic.

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag gör allt jag kan för att folk i min omgivning ska lära sig om miljön. Mycket till havs då det står mig nära hjärtat, inte äta torsk,rödspätta eller liknande hotade arter och fan för den jag känner som äter det...
    Det är naturen man måste hjälpa som ex tigrar. Inte fortsätta och öka överbefolkningen av denna jord.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

När jag var liten och åkte ut för att fiska var ju torsk allt man fiskade. Helt vansinnigt hur det svängde snabbt. Då var lax hur sjukt dyrt som helst och torsk hur billigt som helst. Snacka om att det blev tvärtom på ett par år där!

Kommer ihåg när man drog upp stora torskar och grillade dessa i skärgården i folie. Det visa köttet. Mmm... :)

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 180
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är en stor fantast av mikrolån och har i jul utökat den summa pengar jag lånar ut till diverse entreprenörer jorden om genom Kiva.

13. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

I vanlig ordning så brukar jag ge bort mina telefoner när jag byter, så blir det även den här gången (för 4de gången) hehe :)
    Min lillebror har aldrig behövt köpa en telefon men har ändå alltid något grymt.

14. fjallmamman

fjallmamman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nåja, inget som kostade mig ett öre - men jag tog med mig 9 elever ur klass 4-5 och vi lussade på byns elektronikföretag GELAB, sedan vidare till äldreboendena Uddebo och Forsgården. Barnen fick äta lunch på skolan och sedan bar det av till Gäddede Turisthotell där vi gladde några lunchgäster med vacker skönsång.

Det att ta med sig barn till äldreboendena och sjunga eller spela är något av det viktigaste i mitt arbete som musiklärare. De äldre får sällan se några barn, och barnen får faktiskt väldigt sällan träffa människor som är gamla och sjuka. Det är verkligen julstämning att få sjunga några luciasånger för de gamla, vars enda uttryckssätt är att gråta - men det gör att man känner att man gör nytta!

God Jul på er alla swedroidare - ni gör alla skillnad för någon på något sätt!

15. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag önskar jag kunde ge något till någon. Men vi har det så ekonomiskt tight i vårat hem.
    Det är inte kul att behöva vända på varenda krona för att det ska gå runt.

Jag önskar lite att alla miljoner som "skänks" till u-länder. Att lite av de kan gå till de fattiga i Sverige.

Jag kan faktiskt komma på en sak!

Jag och Sambon var och storhandlade, så kom det en mamma och skulle plocka ett pussel som stod högt upp på en hylla.
    Då jag är 1.83 cm lång, typ. Så frågade jag om jag skulle hjälpa henne, vilket mottogs gladeligen! :) Då kände jag mig lite, extra duktig ^^.

16. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Kan inte hålla med mer.
    Se till att svenskarna har det bra innan man ger sig på resten av världen.

Tyvärr är man arbetslös annars hade man skänkt 200-300kr i månaden till någon organisation som hjälper exempelvis hemlösa i Sverige

17. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det blir lätt att man tittar långt bort och ser all misär som finns i världen och glömmer det som är rakt framför näsan på en. Tycker Dirk har varit väldigt drivande här med att uppmana folk att skänka pengar vilket är en fin gest, man måste bara visa hänsyn för de som (anser sig) inte kan ge bort något av en eller annan anledning :)

Kul att läsa om alla som har gjort något speciellt generöst nu på julen, även om det bara är något litet.

18. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag åt upp min morsas chokladask.

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag hoppas, då jag verkligen inte ser hur det ska vara julstämning. Att de som yrkar för att människorna ska bli fler. Öka överbefolkningen, den globala uppvärmningen, nedskräpning osv får pris för "julstämning". Gör insatser åt saker som faktiskt gör en förbättring, plantera träd. Adoptera djur m.m. Mycket bättre exempel på vad som är bra för den här jorden.

20. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag har hjälpt till att städa ganska mycket nu dagarna innan julen i vårt 170 kvadratmeter stora hus :D