SWEREF 99, GPS-koordinatsystem, KTrans

Diskussion i 'Frågor och support' startad av McGilljam, 7 mar 2011.

1. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag letar febrilt efter en app som jag kan mata in koordinaterna från det svenska systemet SWEREF 99 och få upp det på karta (Google Maps, Eniro osv...) som en punkt, och där jag även ja se min egen position så att jag kan gå åt rätt håll.

Visst finns det en konverterare (Ktrans), men den kan ju bara konvertera, och det är lite bökigt att hålla på med när det inte är det lättaste att kopiera och klistra in. Sen är det inte alltid så lätt att hitta rätt kordinatsystem i andra appar.

Sen känns inte våra GPS'er så exakta, 15-20 meter vad jag upplevt. Dock är det ju ett annat problem.

Någon som förstår vad jag är ute efter och kan komma med tips?

Last edited: 8 mar 2011
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Har du kollat med de bakom Ktrans om att lägga till de funktionerna du vill ha? Om de tycker det är en bra ide kanske de gör det?

Om du kan visa på en algoritm för konverteringen från sweref99 till wgs84 så finns det säkert någon här som kan hacka ihop något lite snabbt.

Förresten en snabb koll tyder på att sweref99 och wgs84 är likvärdiga på den noggrannhetsnivån så det borde gå med vilket gps-program som helst som kan peka dig mot en punkt. Har tyvärr inte något tips men om ingen annan har bättre förslag så är det väl bara att prova att söka på gps i market och leta igenom alla träffar (kan förstås ta en stund)

3. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Buzz, jag har nu varit i kontakt med utvecklaren och han skulle kolla på det.

Mina förslag var att lägga till:
    När man fått upp punkten på kartan så ser man även var man själv är så att man lättare hittar till rätt plats.
    Att kunna få sin nuvarande position redovisad i SWEREF99 / RT 90 koordinater direkt.

Det var positiv svar från honom, så jag passade även om att komma med förslag på att kunna mäta avstånd som man kan göra på Google Maps på webben med att sätta ut punkter och kanske införa Eniros kartor som ett alternativ.

Få se hur svaret blir på det.

Med dom funktionerna så blir det en mycket användbar app :)

4. Ptrjhn32

Ptrjhn32 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade Ktrans idag när jag var tvungen att konvertera från SWEREF991330. Testade också kartfunktionen. Superbra, men hur exakt tror ni det är? Står man still en stund så fortsätter den ju att söka och blir mer och mer exakt, men frågan är hur exakt? Finns det någon enkel metod att ta reda på det?

Edit: Testade appen GPS test, den visar hur exakt gps'en visar i meter. Kan man lita på det till fullo?

Last edited: 13 apr 2012