Sync först när man väcker telefonen?

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av Pryltokig, 28 apr 2011.

1. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag vet inte om det redan går, men jag skulle vilja att telefonen syncar mail, whatsapp, talk och liknande apps först när man väcker den, alltså låser upp skärmlåset? Det borde ju rimligen leda till lägre batteriförbrukning när skärmen är avstängd...

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

2. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Lägre batteriförbrukning? Varför det?

3. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

För att appsen då inte väcker upp telefonen stup i kvarten för att kolla efter meddelanden. Det finns vissa apps (t ex Whatsapp och Google Talk) som är online hela tiden för att ta emot meddelanden, och detta tror jag (rätta mig om jag har fel, jag är långt ifrån nån expert) drar en hel del batteri. Om man kunde få apps som dessa att endast kolla efter meddelanden när man själv väcker telefonen (alltså låser upp skärmen), så tror jag att man skulle kunna tjäna en del i batteritid.

Jag hade en Hero förut och märkte då en avsevärt försämrad batteritid efter att jag hade installerat Whatsapp, men nu kan jag inte leva utan den, skitsmidig!

Jag tänkte testa ett experiment imorgon genom att stänga av automatisk sync medans jag inte använder telefonen, och sen slå på sync när jag använder den, för att se om det gör nån skillnad i batteritid. Återkommer med resultat om det är nån som är nyfiken...

4. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Har installerat Juicedefender som skall göra just det, alltså stänga ner wifi och datatrafik när skärmen är avstängd! Får se vad det gör åt batteritiden...

5. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Verkar vara ett grymt program. Jag drar också in det nu :D

EDIT: Köpte plus versionen för 8 kr men den gnällde på fel så jag skrev in kortet igen så nu drog den två gånger WTF? Får se om det blir rätt till slut annars får jag väl klaga nånstans. Ska jag klaga på Google eller utvecklaren? Småpengar men ändå, rätt ska va rätt!!

Last edited: 29 apr 2011
  6. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

en liten varning att stänga ner alla databärare och ändå försöka synca.. det kan i vissa fall få processorn eller hela telefonen att jobba 100% under längre tider

när det gäller sync så borde det gå att ha widgets som kollar, och sen stänga av sync i programmet.. widgets uppdaterar så vitt jag vet när de ritas upp. tycker dock att det förstör hela tanken med sync på en telefon, jag vill bli notifierad direkt

7. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ganska säker på att det programmet fixar det själv :D

Du blir ju ändå inte notifierad direkt. Då skulle ju telefonen aldrig kunna sova. Update varje kvart så missar du max med en kvart men mer troligt med 10-5 minuter och sparar batteri.

8. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Juice Defender gjorde susen! Under natten, 00-08, gjorde den bara av med 9%, alltså ca 1% per timme! Får se hur det blir under resten av dagen med lite mer normal användning!

9. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Min gjorde av med 1% på hela natten 02-09 sen 6 procent från 09-10 :D Den är så sjukt buggad när det gäller att visa batteri kvar i procent.

Tycker det verkar som Juice Defender gör rejält med skillnad faktiskt!

10. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ang. sync av WhatsApp, den använder väl sig av push? Installerade det igår och har inte haft sämre batteritid idag för det. Ser inte heller några syncinställningar i programmet så just det behöver du nog inte bry dig om :)

M1ntos gillar detta.
  11. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Har nu 55% kvar efter 17 timmar, Juice Defender äger!! Förut höll mitt batteri max 14 timmar! Plus att jag får mail och Whatsapp-meddelanden även fast skärmen är släkt! Batteritiden var det enda som störde mig lite med denna lur, nu är jag skitnöjd!! :-D

12. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Hur ofta har du ställt in att den ska synca? 15,30, 60 min? Jag har min på 30 ist för standard som är 15. Har 70% kvar efter 15 timmar.

13. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Dags att rätta dig?

14. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Nja, alltså...om jag har förstått programmet Juice Defender rätt, så stänger den av datatrafik när skärmen är släckt och släpper ut syncande program på internet med jämna mellanrum, t ex var 15:e minut, och detta sparar ju bevisligen batteri. Jag har nu varit igång i 24 timmar med normal användning, mot tidigare max 15 timmar. Så jag tycker nog att jag har rätt i att det sparar batteri om telefonen inte ständigt är uppkopplad.

15. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag har den på 15 min, vilket känns lagom för mig! Då får jag ändå meddelanden hyfsat ofta och sparar tillräckligt med batteri! Skitnöjd!! :-)

Edit: Kollade i inställningarna och jag hade den tydligen inställd på att synca var 30:e minut, behåller den nog så...

16. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

26% efter 22 timmar, helt ok. Min polare påstod att hans lur laddades senast natten mellan ons/tors och att han hade 26% kvar för några timmar sedan, utan juice defender. Vad i helvete! Han använder ju telefonen en del också.

17. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Ja, jag förstår inte varför det skiljer såpass mycket mellan oss användare... Men jag antar att det har att göra med vad man har för program installerade och vilka/hur många widgets... Men jag är nöjd nu, nu håller min batteritid tillräckligt länge! :)

18. torbjorne

torbjorne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Du borde fråga om screenshots på batteristatistiken. Jag vägrar tro på det iaf ;)

19. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Hans stock lockscreen laggar inte alls heller! Hans telefon är typ välsignad!