halloj. Jag har undrat ett bra tag nu då alla mobillösningar verkar vara så inne på att synca mobilen mot en server som du kan spara mail, kontakter osv osv. Hur skulle det funka att sätta upp en av mina skitdatorer att fungera som en sync server? använder just nu win7 med mail och ftp server men hur skulle det kunna lösas ? bara tanka ett program och ställa in? funderar på att installera en linux dist bara för att jag är mer van att pilla med det men kan det va så enkelt att det är ett program? för om jag te x kollar på min b2710 samsung telefon så kan jag ställa in sync server manuellt med ip osv osv. Hur ställer jag in min dator att kunna backupa en hel grejer när jag trycker på sync på mobilen? //Mvh JoeH
Om det bara är mail och kontakter så syncas ju sådant mot gmail, sedan finns det tjänster som kan extrahera dessa åt dig. Thunderbird te.x kan hämta ALLA dina mail och spara ner dom.
ah ok. jag tänkte mer om jag te x sätter upp en server att synca kontakter, meddeladen, mail osv emot i min telefonför i telefonen vill den ha ip adress, anv namn, lösenord osv. //
Okej om jag förklarar utan att jag snurrar till det innan jag skrivit det jag tänkte. Min mobil en Samsung B2710 kan synca mot en server med kontakter/mail/kalendergrejer/anteckningblock osv osv. Hur sätter jag upp en server hemma på hemdatorn som mobilen kan synca emot utan att använda kies eller nåt sånt skit utan använda mobildata nätet för att skicka allting så att jag kan med nästa telefon bara skriva in sync ip och anv namn? //