Synca kontakter

Discussion in 'Allmänt' started by comicon, Jan 9, 2010.

1. comicon

comicon Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag är ny här, så om tråden har hamnat på fel ställe ber jag om ursäkt och uppmuntrar att den flyttas rätt.

Jag skaffade en HTC Magic för ett tag sen, och har under hela tiden haft lite problem med att synca mina kontakter. Jag vill helt enkelt slippa att varje gång jag mailar någon via gmail läggs den mailadressen till som en ny kontakt i telefonen.

Dessutom verkar det nu, när jag kollar lite noggrannare, som att vissa kontakter (t ex två av tre som är "starred in android") går att se när jag loggar in på gmail, resten inte. Helst vill jag ju att alla kontakter från telefonen dyker upp när jag använder gmail på datorn, samtidigt som alla jag mailar inte blir en ny kontakt i telefonen. Om detta inte går att genomföra vill jag att den slutar göra kontakter av alla mailadresser.

Hoppas att ni förstår vad jag menar, annars är det fritt fram att fråga. Tack på förhand!

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Välj New Group under Contacts i Gmail, döp den till något passande och kopiera sen över de kontakter du vill ska synkas mot din mobiltelefon till din nyskapade grupp. I telefonboken väljer du Groups > Menu > Sync groups och bockar ur samtliga utom ovannämnda grupp, och vips! :)

3. cog

cog Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Har också några frågor kring Contacts på Magic.

1. Om man skapar en ny kontakt på telefonen vilken kategori läggs den då i?

2. När jag redigerar en kontakt på telefonen alt. skapar en ny så synkas inte den mot Gmail, varför? (Jag synkar enbart My Contacts-gruppen)

3. Hur blåser man ut hela adressboken i telefonen (utan att inverka på Gmail Contacts)? Kom på det simpla tricket att man kunde bocka ur alla synkmappar för att "radera" från mobilen.

För övrigt verkar synkningen av kalendern inte optimal då jag nästan jämt får felmeddelandet "android.process.acore has stopped unexpectedly. Please try again".

Tacksam för svar.

Last edited: Jan 9, 2010
  4. jedi

MINA ENHETER

Vet inte hur det är i Magic, men när du skapar en ny kontakt i Hero finns en rullflik, Groups, där du markerar vilken grupp du vill lägga till kontakten i.
    Konstigt. Skapar/redigerar du en kontakt som återfinns bland dina grupper i Gmail bör en synkning ske automatiskt. Prova att skapa en ny grupp dit du kopierar alla dina mobilkontakter och välj en synkning mot den? Det är så jag har gjort, vilket fungerar fint.

5. cog

cog Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Verkar inte finnas någon flik för att välja kategori på Magic.

Fungerar inte med ny grupp :(

Nu märke jag något ännu mer mysko. Fick först dubbletter vid synkning, då valde jag att inte synka någon kategori, då försvann dubbletterna men inte de andra. Så nu har jag en adressbok med kontakter som inte verkar tillhöra någon kategori, dessa går heller inte att radera genom tricket att inte synka någon kategori (eftersom de inte tycks tillhöra någon). Tillbaka på ruta ett med att hitta ett verktyg som raderar ContactsDB på mobilen..

6. jedi

MINA ENHETER

Hmm... Prova att stänga av synkning mot Google Contacts och exportera samtliga kontakter från Google Contacts till en CSV-fil för att sen blåsa telefonboken. Organisera därefter dina kontakter på webben och lägg in de du vill ska synkas mot din mobiltelefon i en nyskapad grupp och synka mot den enbart.

7. cog

cog Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Trixade vidare idag och fann att man kan se i programmet aContacts en kategori som heter "System"-någonting, där låg nu alla mina kontakter. Lyckades radera dessa genom att återställa en gammal tom SpriteBackup. Nu är contacts synkade som vanligt igen. Tyvärr får jag ofta samma felmeddelande vid synk som tidigare så jag låter nog bli att leka med detta mer nu.