Synk med Google??

Discussion in 'Liquid/Liquid E' started by Chichin, Dec 15, 2009.

1. Chichin

Chichin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jahapp, äntligen är den här men har problem med att få in mina kontakter som finns på min gmail, jag får alla namnen men numrena hänger inte med, vad är fel???

För övrigt, jävligt bra första intryck!!

2. xfs

xfs Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

väntar på min än. Men börjar redan nu fundera på hur jag ska få över mina kontakter från min nuvarande mobil.

Någon som vet om man kan synca upp kontakterna från en windows-mobil till google/gmail för att ev. enkelt sen kunna synca ner dom till Androiden, liquiden då alltså :)

3. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Via outlook så fungerar det i alla fall...

...kräver dock att man går via CSV-format och lägger in på gmails sida.

Last edited: Dec 15, 2009
  4. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det låter rätt skumt. Själv har jag inget problem med syncen alls. Ser du numren i kontakterna i ditt googlekonto?
    Det enda jag kan komma på att jag inte ser i mobilen därifrån är födelsedagar.
    Sedan har jag märkt att om man lägger till bilder på kontakterna i gmail verkar det inte alltid helt piggt på att synca dem till telefonen. :( andra hållet har däremot funkat utmärkt varje gång.

5. Nickemannen

Nickemannen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Själv sitter jag på en gammal Sony Ericsson och behöver lägga över mina kontakter. Funkar det att på vanligt sätt spara över kontakter på SIM-kortet och importera till Liquid, eller kom det att strula? Är det smartare att göra på nåt annat sätt?

6. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Beror på hur komplicerade kontakter du har. För namn/nummer så fungerar det bra på min telefon i alla fall...

7. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nackdelen med sim-kortet är att det sparas en post för varje nummer en person har. Så var det i alla fall tidigare. Vet inte hur det är nu.

Smartare att gå via outlook eller på något annat sätt spara dem i ett format som google hanterar. Gå till kontakter på google och läs vilka format den klarar.
    Använd SE egna synk-program för att spara ner kontakterna eller ladda ner myphoneexplorer (kräver dock drivrutiner från SE) och gör detsamma. Importera sedan dessa i kontakter på google. Välj under settings när du är i telefondelen på kontakter i telefonen vilka telefonen skall synka med.

8. Chichin

MINA ENHETER

Kollat i min Gmail och namn och nummer finns med i kontakter, mycket konstigt att jag enbart får med namn???

Luren tog ner allt vid uppstart då jag uppgav mitt Gmail konto, måste jag göra något mer kanske? Typ AcerSync eller nåt??

9. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gjorde detta med PIMBackup. Smidigt program till WM som ger dig en .pib-fil. Den kan du döpa om till .zip och öppna med lämpligt program. Sen kan du plocka ut kontaktfilen och döpa om till .csv - minns inte vad ändelsen är från början. Den csv-filen kan du sen importera till gmail och synka till Liquiden.

Låter kanske krångligt men är faktiskt riktigt smidigt. Sök på xda-developers om du behöver bättre instruktioner.

10. jonpa

jonpa Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har gjort precis samma sak och gjorde följande:
    Laddade hem My Phone Explorer (http://www.softpedia.com/get/Mobile-Phone-Tools/Sony-Ericsson/MyPhoneExplorer.shtml) och importerade kontakterna dit. Exporterade sedan dessa till en vcf-fil (använd inte csv, se nedan). I google contacts importerade jag min vcf-fil och kontakterna kom in med namn och nummer på rätt ställe.

Jag provade först med PC Suite och synkade med outlook. Exporterade sedan numren till en csv-fil som jag sedan importerade i google contacts. Problemet är att numren inte hamnar som nummer utan läggs in som noteringar vilket gör att det blir fel när du sedan importerar dessa till din telefon.

11. Chichin

MINA ENHETER

Sådär ja! är inte helt 100 på hur jag fick till det men gjorde som du sa och försökte importera i google, fick då ett felmeddelande om att det var fel format, döpte om till .pib som var orginalfilen, fick samma felmeddelande men sen sekunden efter då jag kollar så ligger alla kontakter där:confused:

Och i nästa sekund så finns dom i luren, med namn och nummer:D

12. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte du förbereda en WIKI för det?

13. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kollar här..
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=4021#post4021

14. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

När du startar upp din mobil om du har alla kontakter på sim kortet kan du enkelt välja att importera dem.

Vilket du hittar efter du tryckt på dialer sen väljer contacts och sen trycker meny.
    välj då att exportera dem till GOOGLE annars kommer dem bara läggas lokalt på mobilen och inte på ditt googlekonto.

Svårare än så är det inte om du kommer från en annan telefon.
    Sen när du exporterat dina kontakter från ditt sim till google kan du behöva gå in på din gmail och redigera kontakterna lite utifall att dem ser lustiga ut efter export.

15. Nickemannen

Nickemannen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

goa200:

Japp, så gjorde jag. Kom dock inte på direkt att man kunde redigera dem via google contacs, så jag redigerade ganska många på mobilen, vilket var ganska jobbigt :)