Problem: Synk sker inte på WiFi

Discussion in 'One M7 (2013) - Allmänt' started by Dockland, Jul 9, 2013.

  1. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    Jun 1, 2010
    Messages:
    4 362
    Likes Received:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kanske borde lägga frågan på XDA istället, men frågar här först ifall någon vet.

    Jag har autosynk på både på hemma-WiFi, 3G/4G och på jobb-WiFi.

    Hemma och på 3/4G så funkar synken perfekt.
    Dock på jobbets WiFi triggas inte epost, appuppdateringar och/eller notifieringar på några appar alls. Inte på mail, inte på Instagram eller något alls.

    Är jag på jobbet och går in i exempelvis Google Play så rasslar det till direkt och jag ser ev. uppdateringar. Samt om jag går in på mailappen på jobbet så ser jag alla nya mail, det verkar som att notifieringarna är borta, samt "Push" funktionen för Google Play, med flera.

    Växlar jag över till 3/4G på jobbet några sekunder så poppar det upp alla installationer jag skickat från Google Play, samt en uppsjö notifieringar från mail, instagram m.fl. tjänster direkt.
    Så allt funkar som det skall, utom på jobb WiFi.

    Vad kan detta bero på?
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Joined:
    Oct 18, 2009
    Messages:
    5 628
    Likes Received:
    520

    MINA ENHETER

    Ev en admin hos er som gör sitt jobb och filtrerar bort privat trafik till allehanda anslutna pryttlar....o_O
     
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    Jun 1, 2010
    Messages:
    4 362
    Likes Received:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det tänkte jag först, men allt funkar, access till apparna och det faktum att Google Play drar igång mina hämtningar direkt när jag går in på play manuellt.

    Jag frågade vår nättekniker och han sade att WiFi här inte är konfat med några restrektioner.

    EDIT: Jag löste det själv. Jag hade bockat i "Optimera Wi-Fi" och "Bästa Wi-Fi prestanda". När jag bockade ur dessa båda så rasslade massa notifieringarna in i ett huj.

    Case closed.
     
    Last edited: Jul 9, 2013
  4. plun

    plun Android Medlem

    Joined:
    Oct 18, 2009
    Messages:
    5 628
    Likes Received:
    520

    MINA ENHETER

    Jo då ska det funka.....

    Men det är mycket enkelt för en admin för en brandvägg att slå stopp på rätt portar eller specifik trafik.
     
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    Jun 1, 2010
    Messages:
    4 362
    Likes Received:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Problemet återkommer lite nu och då fortfarande. Enligt en användare på XDA så kan det vara en Android-bugg, då fler upplevt samma sak på denna och andra enheter. Just att WiFi inte alltid triggar push-funktionen från Google Play.

    Workaround är att gå in i Play store manuellt på telefonen eller stänga av WiFi några sekunder och dra igång det igen.