Synka eller backupa kontakter?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mysticum, 1 aug 2010.

  1. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Är helt ny på Android och fick min HTC Desire härromdagen. Bytte från iPhone för jag tyckte Apple var väldigt nazi, men tyvärr är mitt första intryck av Android inte särskilt mycket bättre so far, men jag hoppas det är något jag missuppfattat bara.

    Jag har stora problem med att få in kontakter i mobilen så jag undrar därför hur ni andra gör med era kontakter. Det enda jag vill är att ha mina kontakter med tillhörande bild, och någon typ av synk eller backup till dessa vilket verkar vara omöjligt.

    Yes, man kan förstås synka med Google, men då får jag tre stora problem:

    1. Om synkroniseringen misslyckas tas hälften av kontakterna bort utan förvarning. Jätteskumt, fruktansvärt irriterande och jag hoppas det var en engångsförteelse.

    2. Kontakter skapas automatiskt när jag skickar mail från Gmail. Har sökt en del och verkar inte finnas något att göra åt det. Hur fanken står man ut med det här?

    3. Bilder funkar inte! För det första synkas inte alla bilder till kontakter, men det absolut störande av allt är att om jag lägger in en högupplöst bild i min telefon och sedan synkroniserar så blir bilden lågupplöst! Detta för att den först skickar bilden till Google som har en maxupplösning för kontaktbilder som den skalar ner, och sedan synkas denna fulbilden tillbaka till min telefon och då blir förhandsvisningen av alla kontakter skitful.

    Hur har ni andra löst detta problem? Jag antar att jag missat något uppenbart, för jag utgår från att fler vill ha bilder till sina kontakter som inte är lågupplösta och samtidigt kunna synka kontakterna.

    Dessutom, finns det något sätt att ta backup på sina kontakter, med tillhörande bilder, så att jag slipper synka med Google?
     
  2. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    1. Det har jag aldrig hört någon annan vara med om, faktiskt... Låter konstigt.

    2. Tillvägagångssättet är olika beroende på telefon. Men skapa en grupp via Gmail i kontakterna. Lägg till alla kontakter du kommer ringa, smsa och så vidare i den gruppen. De som du vill ska synas i mobilen helt enkelt. Välj sedan i telefonen att bara visa den gruppen (tryck Meny-knappen när du är inne bland kontakter, sen hittar du förhoppningsvis).

    Angående backup så bör det funka med programmet "MyBackup". Inte hundra på om det funkar, men tror det.
     
    Last edited: 1 aug 2010
  3. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Får hoppas att det var ett tillfälligt problem.

    Men seriöst, nu vill jag veta hur jag ska kunna lägga in mina kontakter i mobilen. Känns idioti att ha en mobil där man drar sig från att lägga in kontakter för att man vet att man får göra om allting om man råkar synka den en gång.

    Jag kan ju fan inte vara ensam i världen om att vilja ha bilder till mina kontakter på en Desire!? Ingen som har en lösning?
     
  4. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har bilder via Facebook, men har aldrig lagt in manuellt, tyvärr.
     
  5. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Facebook-synken funkade bra, men stör mig att alla personers status syns i kontaktlistan. Försökte hitta ett sätt att stänga av det, men funkade ej. Att bocka av realtidsflöden i synk-inställningarna hjälpte inte.