Synka kalender mellan Android och iPhone

Diskussion i 'Frågor och support' startad av jaob, 12 jun 2014.

1. jaob

jaob Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla...
    Har precis gått över till android och en Xperia Z2 från en iphone 5.

Och skulle behöva hjälp (om det går) med en grej...

Jag skulle vilja synka kalendern mellan olika telefoner, vi körde mellan 2st iphone förut och det fungerade jätte bra så jag skulle gärna vilja ha kvar den funktionen om det nu är möjligt..

Kan börja med att säga att jag har 3st telefoner som jag vill synka kalendern mellan, 2st iphone och 1st xperia Z2.

Jag har provat lite olika varianter och det verkar ju som att det borde gå på något sätt då jag har fått det att fungera lite sådär men inte helt hundra..

Så om någon kan hjälpa mig och berätta hur man kan göra ?
    vad man ska ha för program eller appar som funkar bra ?

Jag registrera 1st gmail konto som jag sedan har anslutit till, men verkar inte fungera jätte bra.
    Ska man ha olika konton till alla telefonerna och synka ihop varandras kalendrar istället för som jag gjorde ?

Sen verkar inte Notiser/avisering fungera i telefonerna när den andra lägger in någon aktivitet, men det kanske beror på att jag använde mig av samma gmailkonto så att man då "lura" telefonen att man hade lagt in det själv ?

Tacksam för om nån kan hjälpa mig med detta då jag tycker det verkar jätte rörigt.

Last edited: 12 jun 2014
  2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder Google Calendar och det synkar bra till båda mina enheter (båda Android, dock). Båda enheterna har också samma Googlekonto, men det går att dela kalendrar med andra. Om man går till google.com/calendar så kan man ha flera kalendrar. Jag har t.ex. en kalender för privata saker, en för schema, en för jobb o.s.v. Du skulle alltså kunna skapa en kalender och dela den med andra. När man delar kan man även välja vad de andra ska kunna göra, t.ex. om de ska kunna lägga till och ta bort events eller om de bara ska kunna se dem. Man kan välja att antingen göra den helt offentlig eller att dela den med specifika personer

Hur allt det här funkar på iPhones vet jag dock inte. Jag vet inte om det kräver ett Googlekonto eller om man kan använda andra tjänster. Jag har dock en offentlig kalender som jag vet att en del iPhoneanvändare prenumererar på. Men jag tror att de har Googlekonton.

Edit: förtydligande: ni borde alltså kunna ha olika konton och ändå ha en gemensam kalender.

3. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag synkar också Google Kalender mellan Iphone och Android. Har inga bekymmer med det.

Använder flera olika Gmailkonton, varav ett används för bland annat kalendern.
    Samma konto synkas även till Outlook via CompanionLink

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, iOS kan (numera i alla fall) synka mot Google Calendar.

5. jaob

jaob Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker det funkar väldigt dåligt men är osäker på om jag har gjort rätt...

Jag har 3 st gmail konton nu.
    Och i mitt vanliga konto har jag skapat en kalender som heter "familjen"
    och sedan har jag delat ut den till konto 2 och 3 med tillåtelse att lägga till aktiviteter och redigera dessa.

I telefonerna får jag upp så jag kan välja kalender "familjen".
    Men ibland när jag lägger in något så dyker det inte upp i den andra luren osv...
    och i android luren så verkar det som att jag måste trycka på uppdatera för att telefonen ska synka kalendern men det är inte alltid det funkar heller.
    I iPhonen så finns det ju inte änns nån uppdatera knapp för detta.

Jag kör med dem förvalda kalendrarna i telefonerna som sedan är kopplade till Gmail och sedan kalendern "familjen". Jag vill att när jag öppnat kalenderna så ska ju alla aktiviteter redan ligga där, vill inte behöva uppdatera då.
    Men som sagt är ju inte bara det som verkar vara problemet tyvärr.

Eller är jag för otålig efter att jag uppdaterat kalendern. det kanske tar en bra stund innan allt är färdigt synkat ?

Last edited: 13 jun 2014
  6. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Har du autosynk på för det konto som kalendern finns i? Gå till systeminställninga - Konton - Google - <namnet på ditt konto> - och se till att Kalender är markerad. Då ska du inte behöva uppdatera manuellt.

Hur det ser ut på iPhone vet jag dock inte, men förhoppningsvis får du lite hjälp här: https://support.google.com/calendar/answer/151674. Notera också att det finns en expanderbar länk en bit ned som heter "Sync Multiple Calendars". Den kanske också kan vara av intresse? :)

7. jaob

jaob Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vill tacka för att ni försöker hjälpa mig...

Japp autosynk är i kryssat.
    har suttit och pillat lite till nu och har konstaterat att det jag lägger in i iphonen kommer upp nästan direkt i android luren.
    MEN det är åt andra hållet det funkar skit tydligen att det som jag lägger in eller tar bort i Xperian justeras väldigt dåligt i iphonen...

Det tar ett bra tag innan det händer något i iphonen och när man tror att det funkar skapligt även fast man har fått väntat lite så uppdaterar den inte vissa aktiviteter ibland.

Känns ju inte så pålitligt när den bara lägger in aktiviteter 7 av 10 gånger...
    undrar vad som kan vara fel :S

Last edited: 13 jun 2014
  8. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Syns ändringarna på webben som det skall? Det som du ändrar i android-telefonen då. Då vet du om problemet ligger i android-telefonen eller iphonen.

https://www.google.com/calendar/render

9. jaob

jaob Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset ska kolla det imorgon... Återkommer om detta