Synka kontaktboken med google

Diskussion i 'Applikationer' startad av botze, 3 sept 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Nån som vet hur google -synkningen med kontaktboken funkar?? Jag har avaktiverat denna, provade nu att aktivera den och satt samtidigt och tittade på kontakterna på min gmail, såg då att kontakterna försvann en efter en! Det kan väl inte vara så att alla kontakter som inte finns i telefonen även tas bort från gmail? Hittar inga inställningar för hur synkroniseringen sker, vad ersätter vad liksom? Tacksam för input!

2. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Detta är riktigt illa, provade igen och började synka, mina kontakter i gmail försvann en efter en!! Nu hittar jag inte igen vissa kontakter :-( vad är detta??

3. rkoo

rkoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Kan tyvärr inte hjälpa dig, för mig funkar det perfekt. Om jag lägger till kontakt på gmail så dyker den strax upp i mobilen och vice versa.

4. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Fick ett halvinformativt svar från SE-supporten:

"När du synkroniserar din Sony Ericsson Xperia™ X10 Mini mot Google Sync så fungerar det ifrån Googles sida att sen synkroniserar den senast ändrade enheten.

Alltså, har du lagt in ett ex antal kontakter i din telefon så kommer Google att få in denna information i en synkronisering. Har du tagit bort ett ex antal kontakter så försvinner de ifrån den andra enheten.

Förmodligen så hade de kontakter du såg försvinna i din dator vid denna synkronisering redan blivit raderade i din telefon innan."

Nu har jag inte raderat några kontakter i min telefon så det är fortfarande j*ligt skumt... förmodligen har jag någon gång börjat synka men avbrutit, varpå google tycker att jag gjort en fullständig synk. När jag sen synkar igen så tycker google att jag tagit bort massa kontakter från telefonboken och tar bort dem från gmail också...

Nu ska jag prova att göra en backup på telefonboken, rensa hela telefonboken, synka med google, förhoppningsvis importeras då alla gmail -kontakter till telefonen, och därefter återställa kontakter från min backup. Hoppas detta funkar!