Synka kontakter utan Gmail/kostnader

Diskussion i 'Frågor och support' startad av TomS, 11 jan 2012.

1. TomS

TomS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Någon som vet hur man enkelt kan synkronisera telefonen med Outlook som telefonägare gjort i 10-15 år innan Google, Apple o Microsoft tog kontrollen över telefontillverkarna.

Idag om jag kopplar in min SEricsson Arc med kabeln för att synkronisera så fyller USB-kabeln ingen funktion (i princip). Outlook synkroniserar med Gmail och Gmail via telefonlinjen/WiFi med telefonen - en riktigt onödig omväg som kräver anslutning till nätet i någon form.

Jag vill kunna synkronisera mina kontakter och kalender, utan att vara uppkopplad, utan att skicka mina privata kontakter mm till Googles servrar som övervakar varje steg användare tar runt om i världen för att sälja beteendemönster till högstbjudande. Sedan har vi USA som i likhet med diktaturer och gamla kommuniststater övervakar sin befolkning; e-post, telefoni mm och därför är hotmail/gmail ej att rekommender.
    Majoriteten, med mig inräknad, har inget att dölja - det handlar om integritet!

Det jag är ute efter är ett program, som gör det jag har kunnat göra sedan Ericsson smartphone, R380, för mer 12 år sedan; en helt vanlig synkronisering, då med seriella kablar, idag med USB utan inblandning av Google, utan uppkoppling och meningslösa "molntjänster - enklaste och snabbaste vägen genom kabeln. Går det att få in dessa självklara tjänster som alltid följt med telefonen utan att betala för den eller kanske bara för en symbolisk peng?

Ett exempel på program som verkar vara bra är Mobisynapse sync/desktop manager. Programmet kostar mindre än 100 kronor om du bara synkar mellan en dator, drygt 200 kr om du vill synka mellan fler datorer.

Jag har även sett program som Android-Sync och CompanionLinks varianter. Sistnämnda verkar också riktigt bra, men de är riktigt dyra.

Det här problemet med att företag som Apple, Google och Microsoft låser sina kunder till tjänster har uppmärksammats och gjort många människor arga runt om vi världen och diskuteras på många forum. Själv funderar jag på att börja använda gamla modeller som jag har i byrålådan.

Ingen som känner någon riktigt bra programmerare som kan tänka sig att tjäna en hacka, kanske en 50-lapp per licens för några hundratusen användare runt om i världen? Kanske som app på Android Market :-)

/Tom

Last edited: 12 jan 2012
  2. Lennux

Lennux Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Info:
    Rootad nova prime launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Imperium Rom 14
    Info:
    Nova prime launcher
    Övrigt:
    Google chromecast
  3. Lennux

Lennux Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Info:
    Rootad nova prime launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Imperium Rom 14
    Info:
    Nova prime launcher
    Övrigt:
    Google chromecast
  4. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Säg till om du får det att funka. JAg är också ute efter ett program som tillåter mig att backa upp kontakter på min dator utan någon internetkoppling emellan.
    Myphoneexplorer funkade ganska ok, men jag kan inte få den att synka custom kontakter(tex om man har en kontakt med många utländska nummer, så vill jag döpa om de olika numrena till vilket land det är istället för standardfälten "hem","mobil", "fax" etc).

5. TomS

TomS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

MyPhone Explorer

Hej och tack för tipset,

Jag har provat MyPhone Explorer under några veckor och såvitt jag kan förstå så kräver programmet åtminstone WiFi-anslutning då programmet faktiskt synkar med GMail... om jag förstått det rätt. Programmet verkar inte synka genom kabeln, utan använder den som andra program för att kontrollera anslutning, telefon, modell och annat.
    Jag börjar undra om Google i sina kontrakt tvingar tillverkare med tillgång till Android-kod att gå via Gmail...

Tack

/Tom

Last edited: 12 jan 2012
  6. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Fungerar inte medföljande pcc?

Sent from my Ray S

7. TomS

TomS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ray - MyPhone Explorer

Hej Sic,

Konstigt i och med att den fungerar på min Arc, men det kanske finns någon skillnad mellan modellerna... Det gör ju å andra sidan inget i och med att WiFi ändå krävs. Dock är det smidigt att skriva och kunna redigera kontakter mm på datorn när den är inkopplad.

En liten detalj med MyPhone Explorer är att den visar kontakter i kategorier hur/var de är lagrade. Alla kontakter / Kontakter i telefonen / Kontakter på Gmail. Enligt programmet så har jag i princip inga kontakter på telefonen, utan de finns i Gmail på telefonen som då synkar mot Gmail på nätet. Känns inte bra.

Som tillägg till mitt första inlägg om olika alternativen till synkning som dock kostar pengar... CompanionLinks använder MyPhone Explorer i en del utgåvor av sina paket.

/Tom