Synka med gmail

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Greta723, Jun 21, 2011.

1. Greta723

Greta723 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror att jag blir snart smått tokig på det här med synkandet.... Med min x10 mini pro fungerade det aldrig..... hade större hopp nu med den nya s2:an, men nej. Av nån underlig anledning har alla telefonnummer i mina kontakter importerats som mobilnummer och lagt till "-" lite här och där. Telefonen känner därför inte av när någon ringer till mej och inget namn kommer upp!! Därför tänkte jag enkelt redigera kontakterna i gmail i stället men det gick inte alls - eftersom det inte finns några där!! Jag förstår inte vad felet är!!

Jag har dels gått in via inställningar, konton och synk och synkat där, dels från kontakter och synka. Vad ska jag göra??? Är det något fel på mitt gmail konto??

2. MadMartigaN

MadMartigaN Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2
    ROM:
    Vanilj
    Om du loggar in på datorn och tittar på dina kontakter ser det bra ut där?

Glöm inte att lägga till en [Problem] i rubriken... ;)

3. Greta723

MINA ENHETER

Hoppsan, är inte så van vid det här forumet så jag glömde problemet....

Måste ju erkänna att jag förstår mej inte alls på det här med gmail. Jag har alltså gått in på websidan och tittat i kontakterna där, och där finns de inte. Måste jag ha själva gmail-programmet hemladdat??

4. Greta723

MINA ENHETER

Nu trillade femöringen ner! Jag är ju så korkad, kan antagligen koppla in telefonen till datorn och fixa kontakterna där. Jag provar genast1!!

5. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, ska försöka mej på en förklaring. Jag utgår från att du inte har några kontakter sparade på telefonen utan på SIM-kortet och att du har Google konto/synkning aktiverat och en iternetuppkoppling. Börja med att gå in i kontakter. När du är inne så klicka på meny. Välj sedan Mer -> Displayalternativ. Där kan du kolla vilka kontakter som visas genom att välja ett alternativ, t.ex. Google, Telefon eller SIM. Kolla vilka som är förbockade.

Om det nu är så att du har bockat för SIM så brukar det visa en massa konstiga tecken i kontakterna. Precis som du beskriver. Gå i så fall tillbaka till Kontakter och välj meny igen och sedan Import/Export -> Importera från SIM. En ruta kommer upp där du kan välja antingen Telefon eller [email protected]. Välj G-mail. Då kommer dina kontakter att skickas upp till G-mail och därifrån synkas dom sedan.

Detta funkar även om dina kontakter ska importeras från telefonen om du har dom sparade som en fil på minnet. Då väljer du bara Importera från SD-kort i stället och sedan samma procedur.

Därefter kan du gå in på datorn och redigera alla dina kontakter i G-mail för att få bort konstiga tecken o.s.v. Alla ändringar synkas sedan till telefonen per automatik (förutsatt att synkning är påslagen) Därefter kan man gå tillbaka till Kontakter -> Meny -> Mer -> Displayalternativ och bocka av de kontaktalternativ (t.ex. SIM) som man inte vill se bland sina kontakter.

Ett tips om du har Facebook-synkning är att döpa kontakterna till samma namn som dom heter på FB så slås dessa kontakter i hop med telefonens per automatik.

Är något oklart så fråga gärna igen :)

6. Greta723

MINA ENHETER

Hej,

Tack för utförlig instruktion! Jag har inte alternativet sim, bara telefon, facebook och 2 olika google konton. Har försökt att koppla upp telefonen mot datorn, men jag kör mac och hittar inte Kies för mac, laddade ner det till en pc men fick en massa konstiga meddelanden och den försökte ansluta i 15 min innan jag gav upp och stängde av. Suck, hade antagligen haft alla kontakter ok nu ifall jag lagt tiden på att ändra direkt i telefonen istället för att försöka få allt annat att fungera men jag skulle ju gärna vilja ha en backup på kontakterna.

Försökte att göra alternativet importera från simkort, men fick då ett helt gäng med kontakter med konstiga tecken i , upp och nervända utropstecken, snedstreck och ettor. I gmail finns bara de 8 första.... Nu ger jag snart upp!!!

7. Greta723

MINA ENHETER

Ok, nu ser jag att det "blippar" till hela tiden i gmail och fler kontakter kommer dit. Om jag då rättar till dem där, blir det rätt i telefonen då???

8. IvanBoring

MINA ENHETER

Japp, det ska funka om du har synkningen igång på rätt Google-konto. Allt du gör på datorn i Gmail-kontakterna ändras per automatik i telefonen och tvärtom (om du väljer att skapa en kontakt via Google-kontot på telefonen) Sedan kan du gå in och kolla under Displayalternativ igen och välja att visa kontakterna från det kontot som du har kontakterna på. Resten kan du stänga av för dom har du ingen nytta av ändå eftersom det bara skapar dubletter.

FB kan du ha i gång om du vill och som jag skrev innan, så kan du döpa kontakterna på Google-kontot till samma namn som dom har på FB (förutsatt att du har samma kontakter på båda ställe) så slås dessa ihop automatiskt och bildar en gemensam FB och Google-kontakt. Gör man inte det så får man sitta och slå i hop dom manuellt och det kan ju bli en del pillande om man har många kontakter.

Det här är lite bökigt i början och det tog ett tag att komma på men när man väl har gjort det en gång så behöver man aldrig mer krångla med det. Köper du en Android-lur nästa gång också (eller bytar rom) så sätter man bara i gång sitt Google-konto när man startar luren första gången så kommer kontakterna direkt :)

Såg att du hade problem med Kies men Kies behöver du inte använda till detta. Det är i mina ögon bara till för att uppgradera mjukvaran i telefonen. Fast det går att göra på andra sätt också, men det är en annan historia ;)

9. Greta723

MINA ENHETER

Ja, det här var en djungel.... Nu har jag ju fått över en massa kontakter till gmail, men inte alla. Och trots att jag suttit och ändrat om i gmail så har jag ändå en massa kontakter med telefonnummer xxx-xxx-xxxx Jaja, nu ändrar jag det manuellt så får jag se hur det här slutar.....

10. IvanBoring

MINA ENHETER

Det där med strecken mellan siffrorna hade jag oxå eftersom jag hade importerat mina kontakter från SIM första gången och sedan exporterat en fil till SD-kortet. När jag sedan tog in dom från SD såg dom ut så. Bara att ändra manuellt i G-mail. När du ändrar i kontakterna på datorn kan du kolla efter en stund i telefonen om det ändrat sej där oxå. I så fall är allt ok.

Om det nu funkar med synkningen så kanske du kan lägga till de kontakterna som inte flyttats till G-mail manuellt. Sedan är det bara att stänga av Telefonkontakter och SIM-kontakter när du går in i Displayalternativ. Eller eventuellt radera dom eftersom dom i mina ögon inte fyller någon funktion. Det går ju att exportera kontakterna i G-mail till en fil oxå.

11. Greta723

MINA ENHETER

Jag får väl helt enkelt acceptera att det övergår mitt förstånd varför inte alla kontakter följde med till g-mail. Vad gäller strecken så var det precis så jag gjorde också. I tidigare telefoner har de alltid följe med sim-kortet och nu exporterade jag dem till sd-kortet.