Hmmm. Finns det någon bra sync typ "HTC-Sync" men då för Linux (Ubuntu & Fedora)? Undviker Bills virusvärld, då den inte tillför något vettigt.
Synka kalender & kontaker i Thunderbird eller Evolution med Google's kalender och Gmail (inbyggt i evolution, med add-on i Thunderbird). Sedan synkar ju telefonen med Google's kalender & Gmail-kontakterna ändå hela tiden, så då är du realtidsuppdaterad överallt utan att ens ansluta luren till datorn... Blir det bättre än så? Det skulle väl vara om du synkar kontakterna med facebook också då, så får man deras kontaktbilder därifrån, hehe... xD Synka bilder & musik gör du med F-spot & Rhythmbox (eller motsvarande appar i ditt system om du t.ex. kör KDE) - som när jag pluggar in min lur så öppnar F-spot & Rhythmbox automatiskt och importerar bilder samt mountar minneskortet* i musikprogramet för filöverföring... * Lite surt att jag inte kan speca en musikkatalog i Rhythmbox dock, den lägger musiken i rooten på kortet - så jag drag & droppar musik till kortet via filhanteraren istället... Vet att andra program, t.ex. Exaile, löser detta bättre då man kan speca vilken mapp på minnet som är musikmappen...
När det gäller musiken kan jag rekommendera Banshee. Android telefonen monteras som iPhone gör i itunes.
Jag vill korrigera att Rhythmbox lägger musiken i /music, inte i rooten - men låtarna ligger löst, man kan inte flytta dom till undermappar - det var inte så illa alltså.