Synka Samsung account till S5 osv

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av Sophfia, 8 dec 2014.

1. Sophfia

Sophfia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har uppgraderat till en S5a från en S2... Problemet är att vissa saker har kopierats över, men vissa har inte gjort det. Finns det någon maxgräns för lagringen? Jag hade ju gärna sett att just kalendern hade synkats över..vilket den inte gjort. Den heter ju S planner på S2 och S Calender på S5, så kan det bli något problem där?

Ska inte bokmärken kunna kopieras över till Opera också? Det hade varit trevligt men det har inte heller fungerat i det här fallet. Och nu vet jag inte hur jag ska få den o fatta att jag vill kopiera över från S2 till S5. För nu har ju S5an börjat backupa sig också :/

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan inte välja att synka din kalender på din S2:a med Google istället för Samsung? Då bör kalendern poppa upp i din S5:a så länge du loggat på med samma Google-konto - i alla fall via Googles kalenderapp om inte annat: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.calendar&hl=sv . Du bör sedan kunna gå via Samsungs app och välja att du vill använda ditt Google-konto för att synka kalendern.

Bokmärkena i Chrome bör synkroniseras så länge du loggar på med samma Google-konto på respektive enhet. De kommer däremot inte att synkas till Opera om du inte har lagt till något specifikt opera-konto under "Inställningar->Konton" i din S2:a (använder inte Opera själv, så osäker på om de använder den möjligheten).

I regel är det en bättre idé att synka via Googles tjänster i de fall det går eftersom du då får minst problem om du exempelvis skulle byta tillverkare i framtiden eller för den delen operativsystem.

3. Sophfia

Sophfia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Båda är Googles kalender, så det borde ju ha synkats via Googlekontot från början egentligen. Hmm. Hur gör jag nu för att få den nya mobilen och fatta att jag vill att den ska synka data från S2:an? Går det ens? Jag menar, nu har ju S5:an fixat sitt eget lilla backupkonto på Google....så den synkar sig väl bara med sig själv. Dvs en systemåterställning och nytt försök att synka S2:ans data till S5:an skulle väl inte hjälpa? Om jag skulle systemåterställa S5:an skulle den väl bara hämta datan som den själv sparat på Googlekontot? Suck! :/

4. Sophfia

Sophfia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Eller shit. S Planner är Samsungs kalender och S Calender Googles version? Ah... Dom ser ju sjukt lika ut. Okej. My bad.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, bägge dessa är Samsungs. Du borde i respektive app kunna välja att du vill synka inte bara med Samsungs konto, utan med ditt Google-konto också, då kommer kalendern att bli synlig på din S5 om du väljer detsamma i Samsungs appar också på den telefonen.

Alternativet är som sagt att installera Googles kalender och försöka gå den vägen. Googles kalender heter vare sig "S planner" eller "S Calender" den heter bara "Kalender" eller "Calendar". Det är alltså den här appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.calendar&hl=sv

6. Sophfia

Sophfia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fick det tyvärr inte att fungera oavsett, så nu har jag gett upp! Men tack för hjälpen! När jag installerade google kalendern på S2:an så synkade den händelserna från Samsung kalendern. Men inget synkades till S5:an trots att jag gjorde systemåterställning och började om totalt. Jaja, det var ju bara en kalender, men hade varit smidigt om det hade fungerat. Allt är ju ikryssat så den SKA synka, men icke.