Fråga: Synka sms/"senaste samtal

Diskussion i 'Allmänt' startad av ninjaa, 20 mar 2021.

1. ninjaa

ninjaa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hejsan.

Jag har idag två stycken Iphone som jag har för jobb och privat. Fördelen är att sms och "senaste samtal" synkas med varandra direkt, dvs får jag sms på privata luren så dyker det upp i jobbtelefonen. Finns denna funktion implementerad i Android än?

Tack på förhand

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 374

MINA ENHETER

Är det verkligen riktiga samtal och sms som synkas eller är det Facetime och imessage?

3. ninjaa

ninjaa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Facetime vet jag inte, då jag aldrig använder det.

"Senaste samtal" uppdateras och hamnar på båda telefonerna, oavsett om jag bara ringt från eller tagit emot samtal på den ena.

Det gäller inte bara imessage, det är även vanliga sms. Det vill säga både de gröna och blåa rutorna (sms och imessage)

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag har Smsbackup+ (en tredjepartsapp, ej officiell app) på min telefon och det innebär att jag när som helst kan gå in i Gmail (från dator eller annan telefon) och se alla mina sms och senaste samtal där. Räcker att klicka på flikarna i Gmail för sms respektive samtal, så dyker det upp. Väldigt smidigt, och bra backup dessutom.

Vet inte exakt vad du vill kunna göra, vill du kunna SKICKA sms från den andra enheten? Måste du kunna få notifikation på den andra enheten? Eller räcker det som jag gör, att enbart kunna SE sms/samtalshistorik på andra enheter, men att man själv aktivt måste ta fram informationen när man behöver det, utan möjlighet att få notifikationer eller möjlighet att svara direkt?
    För mitt användningsområde är jag väldigt nöjd med Smsbackup+. Den funkar enbart med Gmail tror jag. Finns ju andra liknande appar dock. Om du ska installera denna, säg till, behövs några förklarande grejer först eftersom appen egentligen tappat det vanliga inloggningsstödet så man måste göra på ett speciellt sätt, men inget så komplicerat.

Om du vill göra mer avancerade saker, såsom att få notifikationer eller svara direkt på andra enheter, så finns det nog andra appar tillgängliga, det är jag säker på, i Google Play. Men inget jag ser behov av personligen. Finns tyvärr ingen officiell lösning från Google. Google har bara mindre lösningar, som kan göra ett fåtal av sakerna men inte allt du önskar.
    Finns ju specifikt tredjepartsappar som synkar notifikationer, t.ex. synkar till dator men säkert synkar till andra telefoner också om man vill. Och det finns möjligheter att skicka sms från datorn, t.ex. Android Messages webbklient, en officiell lösning från Google. Att kunna skicka sms från andra telefoner, då får du leta upp en sådan tredjepartsapp nog, eller trixa med att öppna Android Messages webbklient i telefonens webbläsare, lite knivigt nog.