Synka X10 med Outlook

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Qurt60, 10 april 2010.

1. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har funderat på att hänga med i pekkärmsracet. Kör idag en SE P1i som har det mesta jag behöver. Telefon, synk med Outlook och Radio är NÖDVÄNDIGA funktioner . Övriga funktioner i en telefon är bonus.
    Eftersom jag inte går på snacket om att iPhone är överlägsen har jag börjat kika på SE Xperia X10. men jag har läst oroande kommentarr om att det är krångligt att synka med Outlook! Eftersom det är något jag gör flera gånger per dag så måste detta fungera smidigt.
    Ni som använder X10. Kan jag lugnt köpa en X10 och smidigt synka med outlook eller måste jag leta en annan nalle? vad jag förstår av ifånarna i min omgivning så funkar synken med Ouotook utmärkt i deras iphonar.

Last edited: 10 april 2010
  2. johall

johall Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

X10 går att synca med Outlook via exchange active sync (Moxier mail appen). Lokalsync med datorn fungerar inte pga att Android inte stödjer nödvändiga protokoll för att synca med outlook. Finns dock lösningar att köpa för detta.

3. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

...men är det enkelt?

Att det går har jag lyckats läsa mig till, men det som är intressant är om det är enkelt och smidigt i ett steg?

Jag sköter min kalender huvudsakligen i Outlookn i datorn, men på möten och liknande där jag inte har datorn framför mig sker uppdateringar mm på mobilen. Deta ska sedan synkas med datorn. Och givetvis vill man ha en aktuell kalender i mobilen så tät synkning med datorn är nödvändig.

Om man måste hålla på att föra över till andra program som mellansteg så är nog tyvärr inte X10 något för mig.

Finns det andra Android som i så fall är bättre? Eller kanske iPhone?

4. johall

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok, så här är det:
    Om du har exchange active sync (oftast på företagslösningar) så använder du Moxier mail som kommer med telefonen. Den är lika lätt att komma igång med som vilken annan exchange klient som helst tycker jag. Moxier stödjer att ändringar (mail, möten, kontakter osv) pushas ut så ändringar i både outlook och klient syncas direkt. Kör du å andra sidan bara outlook lokalt finns det ingen inbyggd app. Då kan man t ex köra denna: http://www.companionlink.com/ .

5. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här med datorer är inte mitt specialområde även om jag använder datorn ständigt. Har ingen aning om jag synkar min Outlook via en Exchangeserver eller inte. Jag sitter inte på något stort företag utan har ett eget företag som har meljservern hos Loopia. Det jag vet är att jag enkelt vill kunna synka min mobil mot min kalender / outlook i datorn. Det funkar utmärkt i den P1i jag kör med nu. Är det lika enkelt som i P1:an? Om inte kommer det någon uppdatering av X10 som gör det enklare?

6. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är alltså synk mot den Outlok jag har i min egen laptop jag vill synka emot. Och det ska vara enkelt och smidigt. Är det då Companionlink i svaret ovan som gäller?

7. johall

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

japp, exchange är över luften osv. Är det med kabel till laptop blir det companionlink eller liknande. Bluetooth funkar inte alls bra för Android just nu, oavsett märke på telefon.

8. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

iFånarna i min omgivning hävdar givetvis att iPhone funkar överlägset i allt, även synk mot Outlook. Är det så att synk via blåtand funkar i iPhone och inte i Android?
    Jag kör dock även idag med kabel så det duger utmärkt. Behöver inte alls köra med blåtand.
    Man vågar med andra ord köpa X10?

9. coderWinAmper

coderWinAmper Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det stämmer att synk-stödet i Android är ganska tamt som default. Att synka med USB-kabel mot lokal Outlook är basalt i mobilsammanhang, men Google har antagligen medvetet utvecklat ett svagt kontakt-API för att de vill att alla ska använda deras gmail för att synka i stället.

Däremot kan du alltså köpa companionlink exempelvis, tills dess att vanliga free-apps släppts som tagit igen slacket, eller tills SE hunnit ikapp med en fungerande sync-suite. Companionlink verkar synka smidigt, mellan Outlook över USB till gmail till telefonen har jag för mig.

10. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är ändå inte riktigt hemma. Är det rätt uppfattat att med kabel är det bara att köra! Att synka min lokala Outlook i laptopen mot X10! Och allt hänger med? Använder färgkoder och liknande flitigt i min outlook och det vill man inte göra om varje gång efter en synkning. Just detta funkar perfekt i min p1:a. Kanske ska jag hänga kvar med den tills Androiderna funkar även för de som använder mobilen i jobbet? Känner mig inte riktigt sugen på iFån.

11. johall

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte bara att köra, som jag sa tidigare så måste du köpa programmet jag länkade ovan eller hitta ngt annat som gör samma sak. Sen vad som syncas osv beror på vad programmet i fråga klarar av.

12. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK. Men det låter lite som självmäl när ett i mitt tycke så viktigt användningsområde för en modern mobil inte ingår i "standardfunktionerna". Hur tänkte SE? Med ett pris på över 6000 kr är ju "tjänstemobils"-kunderna en av de troligaste kundgrupperna. Vi som inte bara använder mobilen som en fritidsprodukt utan även ett arbetsredskap.
    Kan man förvänta sig att detta är något som kommer att rätta till sig med en uppdatering inom de närmsta månaderna?
    I dagsläget tror jag att jag kör vidare med min P1:a ett tag till.

13. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag syncar till outlook och tycker det fungerar jätte bra. Använder själv mobilen i jobbet och syncar en gång om dagen :)

14. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Wellness!

Kör du med Companionlink som nämns ovan eller annan lösning för att få det att fungera? Toppen om det fungerar på ett smidigt sätt då jag tycker X10 i övrigt ser riktigt intressant ut. Mycket intressantare än iPhone.

15. Wellness

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag kör med usb kabel och väljer vad jag vill synca med och har ställt in outlook. Att den ska synca med den automatiskt.

16. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan det vara så att det fungerar utmärkt med kabel men att det ställer till det om man vill synka med Bluetooth? Svaren ovan kan tolkas så.

Vet inte om du använder färgkoder och liknande i outlook på datorn. Men det gör jag och vill givetvis att det inte är något som försvinner vid synkningar. När jag synkav via kabel med min P1:a fungerar dett. Vill att de gör det även med en X10.

17. Wellness

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Japp använder färgkoder.... Jag ringde se x10 support och dom guidade mig till rätt inställning och nu fungerar det klockrent :)

18. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Toppen! Då ska jag nog slå till på en X10!

19. Wellness

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tycker jag :) Du kommer inte att ångra dig :)

20. ducce

ducce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kör med usb kabel och väljer vad jag vill synca med och har ställt in outlook. Att den ska synca med den automatiskt.

Skulle du kunna beskriva lite mer hur det fungerar och vilket program, har svårt att hitta info om hur det går till.