Tips: Synkning med outlook

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av t-jack, 29 jun 2012.

1. t-jack

t-jack Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej..
    första inlägget här

även jag har hoppat in i smart phone världen,
    det är jobb telefon jag har (GT-I93000),
    Ni som har bättre koll och erfarenhet kan ev. ge tipps om
    hur man enklast synkar telefonen med outlooken.
    Jag kör med Windows 7

T-jack

2. ReKuFeSiN

ReKuFeSiN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Kör du Outlook på jobbet ligger det garanterat en Exchange server i bakgrunden och din Outlook klient på datorn har mycket lite med mailaynken att göra. Du beöver veta ditt användarnamn, lösenord, smtp inställningar, servernamn, SSL certifikat om detta krävs osv. Lättast är nog att ringa din Service Desk eller ta ett snack med en IT kille som får stötta dig, om ditt företag ens har det stödet påslaget.

3. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har programmet gsyncit. Det finns en testversion gratis (som man kan leva med länge om man nöjer sig med att synka bara kalender och max 20 kontakter).

Kostade väl 130 kr eller så, och fungerar utmärkt, till skillnad från alla andra, ursäkta språket, SKETsynkprogram jag provat och som förstör serier av händelser, raderar bakåt i tiden utan att visa tydlig info o.s.v.

Bara att googla på gsyncit så hittar du det. Bra support också.

4. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    För att synka flera kalendrar är det lite meck, och jag tänker inte testa, då ett misstag troligen kan ställa till det rejält :D Det får räcka med att jag har min egen kalender i Outlook. Och förresten, jag har blivit mindre och mindre beroende av Outlook, så troligen lägger jag ned det när jag köper nästa dator och inte orkar fuska till mig ett Outlook.

Det ska annars fungera med någon plugin till Thunderbird, men jag får det inte att fungera som det ska. När det väl fungerar, så verkar det kräva uppkoppling och då är det ju skit samma, kan jag ju lika gärna gå till Google, meningen med Outlook och Thunderbird var ju att ha tillgång till det offline.

Tänkte efter: om det var bara telefonen du vill synka med Outlook, så fungerar inte Gsyncit, utan den synkar via Google. Men det tog bra lång tid innan jag började gå till Google, och jag tyckte att det fungerade utmärkt att ta den omvägen som jag ändå aldrig märkte något av. Allt i min telefon, fanns i Outlook.

Gsyncit kan även synka anteckningar och uppgifter (en lista).

Tänk på att kategorier för telefonnummer m.m. inte syns i Outlook om man inte väljer de förutbestämda som redan finns för Outlook. Alltså inga påhittade "luren i båten" för då syns aldrig numret i Outlook.

5. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Den bästa appen får att få sin Exchange-mail (för det är som sagt oftast det som finns bakom Outlook på företag) i telefonen som jag hittat är TouchDown. Det är en av de dyraste appar jag köpt men värd varenda krona. Har arbetsgivaren en hyfsat modern Exchangeserver (2007/2010) och har satt upp autodiscovery korrekt räcker det med att man vet sin epostadress och sitt domänlösenord.

6. MatsF

MatsF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3
    Jag är nybörjare på Android, har haft iPhone i 3 år innan. Visste inte om att det var problem med Exchange och att man eventuellt skulle behöva en app för det... Så jag öppnade bara mail appen la in mina uppgifter och allting började fungera på en gång utan några som helst problem.
    Snabb är den också. Ofta kommer mailen före Outlook på bärbara.

Vad gör Touchdown som inte inbyggda mailen gör?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

7. tonyex

tonyex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

MyPhoneExplorer fungerar fint för ändamålet. Häls /T

8. Turritops

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

När jag skaffade TD för ett par år sedan gick det inte ens att nämna den och den inbyggda mailen i samma mening, idag kan det se annorlunda ut - jag använder ju inte den inbyggda... :) Allt fungerar i vilket fall klockrent i TD med epost, kalender, kontakter och uppgifter. Du kan styra allt du är van vid som t.ex. om ett event ska vara privat eller om out of office ska vara påslaget. Jag använder många mappar som jag sorterar ut mail i efterhand jag klarat av dem och det fungerar bättre i TD än i någon annan app jag provat.

Om man som vi dessutom har en group policy som säger att du måste ha PIN-kod på telefonen behöver du inte ha den på låsskärmen eftersom TD kan ha en egen.

MatsF gillar detta.
  9. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet med den inbyggda är att den tvingar dig att ha lås på telefonen så varje gång du sätter på skärmen måste du knappa in den förbannade koden. Med Touchdown så räcker det med kod då du öppnar själva mail-klienten.

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Du behöver alltså bara slå in pinkoden när du ska in i något som har med exchange att göra? Tex mail, kalender och kontakter.

Hur fungerar det med kalendernotifieringar?
    I Moxier som använt ett tag fungerar det sisådär med notifiering från kalendern, allt annat fungerar klockrent

Skickat från Tapatalk 2

11. Turritops

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Stämmer. Jag ser kommande kalenderevent och rubrikerna på olästa mail i widgeten så jag behöver bara knappa koden om jag verkligen ska in och läsa mail eller motsvarande. På telefonens låsskärm kör jag vanlig slide.

Notifieringsljud och flagga i notifieringsfältet med länk till eventet. Det enda jag stört mig på är att om jag är väldigt försenad till något så får jag inte upp eventet när jag klickar i notifieringsfältet, han bara släcker notifieringen. Men det kan vara en feature... :) Jag har aldrig varit med om att en notifiering har missats.

12. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Låter ju kanon, såg att du har en SGS3. Har du testat stockmail på den ?

Kommer troligtvis byta till en SGS3 inom en snar framtid och gillar jag inte
    stockmail kanske man skulle fundera på TD.

Kan man använda typ simple calendar widget ihop med TD ?
    Moxier mail är helt låst o man kan inte använda någon 3 partswidget eller liknande

13. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu var frågan iofs inte till mig men jag svarar iaf.

Jag har kört den inbyggda exchange synken på S3:an ett tag och det fungerade bra. Jag gick dock tillbaka till Touchdown och enda anledningen till det är att jag vill slippa ha pinkod på telefonen och istället bara ha det när jag ska kolla mailen.

Rent historiskt har Exchange stödet varit lite si och så i Android så Touchdown (eller någon annan tredjepartsprodukt) har för många varit ett måste. Numera fungerar det ofta bra med den inbyggda exchange synkningen men har man pinkodspolicy så tror jag många fortfarande föredrar att köra Touchdown.

14. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag har testat stockmail i alla telefoner jag haft men har nästan alltid gått tillbaka till Moxier som jag köpte för läääänge sen pga stock oftast inte fungerat lika bra. Nu har jag inte använt Moxier på ett tag då stockmail i Xperia S är enl mitt tycke riktigt riktigt bra. Tyvärr så försämrades låspolicyn
    iom uppdateringen till ICS men det fungerar ändå så pass att jag vill fortsätta använda den, går att ställa låstiden i upp till 30 min i ICS på en Xperia S.

Jag tror precis som du att många köper tredjepartsprogrammen pga just låspolicyn och deras lösning av det.

Hur fungerar Touchdown med tredjeparts widgets typ Simple Calendar widget ? Går det överhuvudtaget ?

15. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nej det verkar som man är utlämnad till att använda touchdowns egna widget.

Fredriks gillar detta.
  16. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Ok, lite synd men är den bra så fungerar det ju allafall

Skickat från Tapatalk 2

17. Aprilia019

Aprilia019 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hämta adr? Var hämtar man det? Det står så att man skall ladda ner korrekt adr för att det ska funka.

18. Aprilia019

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Alltså för att få My Phone Explorer att funka...

19. Aprilia019

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Skippade usbkabeln och kör med blåtand, funkar klockrent att synka kontakter, kalender mm. Kanon när man arbetar med outlook.

20. 81tibr

81tibr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S24
    Det är standard med krav på lösenkod när man sätter upp en Exchange av nyare modell så det är väl en bra och säker funktion tycker jag.

Men på tal om synkronisering av Exchange-uppgifter så är det irriterande att man inte kan sortera uppgifterna efter namn utan bara:
    - Förfallodatum
    - Prioritet
    - Datum
    - Vecka
    - Månad
    - Grupp

Någon som hittat en lösning på detta?