Synkronisera mappar via FTP?

Discussion in 'Applikationer' started by scorpio_x, Nov 7, 2010.

1. scorpio_x

scorpio_x Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,
    Jag är något förvånad över att det ska vara så svårt att hitta svaret på min fråga mha Google, så nu hoppas jag på er på Swedroid!
    Jag söker i princip en lösning för att synkronisera mappar mellan telefonen och en FTP (gärna via SFTP) automatiskt enligt ett schema.

Syftet med detta är t.ex. att bilder jag tar med mobilen automatiskt ska laddas upp på servern varje nattö. Eller åt andra hållet; musik jag laddar ner på datorn ska automatiskt överföras till telefonen varje natt.

"Dropbox" tänker säkert många, men den är inte så lämpad för 25 gig musik som ska hållas synkroniserat, dessutom kan man (vad jag vet) inte konfigurera vilka mappar som ska synkroniseras med vilka. Plus att jag tappar i hastighet i jämförelse med att synkronisera med min FTP som ligger på samma Wlan som telefonen.

Den enda lösningen jag hittat, men som känns allt för omständig, är att installera en FTP-server på telefonen (minns inte vad Appen hette) och konfigurera den att starta varje natt, och därefter konfigurera servern att ansluta till telefonen varje natt och synkronisera filerna.

Har letat lite efter någon lösning där jag knåpar ihop mitt eget skript. Men frågan är hur komplicerat är det att skriva skriptet, och hur man schemalägger exekvering av skript. (Något i stil med UNIXs rsync skulle vara perfekt!)

Att skriva lite skript är jag inte rädd för, men jag vill inte börja skriva min egen app eller liknande. Så gott om tid har jag tyvärr inte...

Hoppas att någon av er har en lösning på mitt problem!
    (Är det verkligen bara jag som har det här problemet?!)

2. hmf

hmf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tidigare när min Hero var rootad skrev jag ett script på min linuxserver som kördes varje gång jag loggade in via SSH från min telefon med en specifik public key-nyckel. Nyckeln triggade igång ett script som öppnade en SSH-anslutning tillbaka till telefonen och körde rsync på utvalda kataloger och avslutade med att mejla iväg en lista över vad som blev kopierat.

Kan försöka leta upp scriptet i morgon och posta så får du se.

3. hmf

hmf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

4. hmf

hmf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Här är mitt script, det kopierar alltså filer från telefonen till servern och sparar en lista med vad som gjorts i en fil som i slutet mejlas. Jag ansluter med SSH från telefonen till servern och scriptet ansluter tillbaka med en ny SSH-tunnel genom den första tunneln. Var ett tag sedan jag pillade med detta men jag vill minnas att man inte tilläts kopiera filer åt rätt håll annars.

Code:
    #!/bin/bash

LOG_FILE=/home/username/herorsync_log

echo $SSH_CLIENT > $LOG_FILE
    echo "" >> $LOG_FILE

rsync -acrzph --no-D --delete --progress --stats --log-file=$LOG_FILE --exclude '/cache' --exclude '/sdcard/layar/cache' --exclude '/sdcard/maps/mymaps' --exclude '/sys' --exclude '/proc' --exclude '/dev' --exclude '/data/dalvik-cache' --exclude '/data/data' localhost:/ /home/username/hero/backup -e "ssh -l root -p 2222 -i /home/username/.ssh/key-hero" 2>&1

mail -s Hero-rsync [email protected] < $LOG_FILE

5. scorpio_x

MINA ENHETER

Det var något åt det hållet jag var ute efter. Av skriptet att döma verkar du ha uppnått vad jag ville. :)

Däremot har jag inte rootat telefonen, men förr eller senare kommer jag göra det. Har haft lite garantiärenden på den och därför vill jag se att den verkligen funkar innan jag rootar den.

Förstår jag dig rätt om du triggade skriptet manuellt varje gång? Isf kvarstår den frågan.

Så även andra lösningar mottages tacksamt!

6. hmf

hmf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, en sparad session i connectbot med genväg på startskärmen fixade det! Men det borde finnas någon slags cron i Android man kan använda tycker jag.

7. scorpio_x

MINA ENHETER

Hmm... Det kanske går att starta med Tasker? (Som f.ö. kanske är en av de absolut bästa Androidapparna!). Jag ska undersöka det närmare någon kväll (tyvärr är de närmsta kvällarna fullbokade).

8. fedor

fedor Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Undrar samma sak idag. Finns det någon gratis app som kan synka filer via sftp och stöd för tasker?

9. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Har du kollat på FolderSync?
    Den har stöd för SFTP.

10. fedor

fedor Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill ha schemalagt och det är endast betalversionen av FolderSync som har stöd för det. Löste det med appan rsync backup for andorid och tasker.

11. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Tasker finns väl bara som betalvariant?
    Om det nu var en gratis lösning du ville ha....