synkronisera med Gmail

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Sala, 29 december 2010.

1. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu lyckats synkronisera min almanacka i moblen (X10i) och Gmail i datorn. Hur bra som helst! :)

Men jag trodde (i min enfald) att jag skulle lyckas med att också synkronisera mina kontakter i telefon med Gmail. Men icke! Jag har bockat för det i inställningar i mobilen och det ser ut som den också synkroniserar, men jag ser inget i datorn (i Gmail).

Känns som jag gör nåt banalt fel - nån som har nåt tips?
    /BJ

2. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Det är ett litet fel i android eller något... om alla kontakterna är telefonkontakter så synkas inte dom. så gör en backup på dom till sd kortet och sen importera backupen igen och välj gmail.

3. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack, men ursäkta en dum fråga:
    du skriver " importera backupen igen" - vad menar du med det och hur gör jag?

4. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ahh, löste det. Stort tack för hjälpen. Lite bökigt var det ändå. Då kan jag alltså inte räkna med att kontakterna synkroniseras via inställnngarna i mobilen (som det kanske är tänkt).

5. Magnus

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Jo om man sparat dom som gmail så ska inställningarna för synk fungera.

Testa att lägga in en kontakt i datorn så ska den dyka upp i telefonen.

6. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

wow! fasen va bra. Supertack
    BTW: om jag nån gång skulle behöva importera alla kontakter från Gmail till telefonen så borde det väl inte va nåt problem.

7. Magnus

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Så länge du loggar in med ditt gmail konto i en ny mobil och väljer att synkningen ska vara på så får du in alla dina kontakter.

8. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

stort stort tack!! :)

9. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. är man tvungen att ständigt ha uppdatering aktivt i mobilen? Jag gjorde en hel del ändringar direkt i datorn i går kväll och det synkades perfekt i mobilen. Däefter slog jag av Uppdateringen (drar ström antar jag). Så i dag när jag kollade kontakterna i morse så var dom som var innan jag gjorde ändringarna. Skumt! Tas alltså inte kontakter bort "på riktigt" om jag inte ständigt har "Uppdateringar" aktivt.
    2. hittar ingen "knapp" i Gmail-datorn att klicka på som då gör en uppdatering manuellt. Finns det sån?

10. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    På datorns webbläsare så tittar du ju på kontakterna som ligger i molnet, du har alltså ingenting du kan uppdatera.

Din telefon har en lokal kopia på de kontakter som ligger i "mina kontakter" och när syncar så ser den till att den senaste ändringen, antingen i molnet eller på din telefon är den som antas på båda ställena.

Svaret på din fråga är att kontakterna bör tas bort på riktigt. Frågan är om du har både telefonkontakter och googlekontakter i telefonen?

Själv kör jag med googlesynk alltid aktivt. Det drar väl säkert lite batteri men då den jobbar med push (synkar bara när ändringar görs) så har jag inte upplevt det som att det kostar mer än vad det smakar. Delar man med sig av google-kalendrar med andra så är det dessutom oerhört bra att alltid ha en uppdaterad kalender.

11. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

ah ja det där problemet hade jag med morsans telefon också, tog en stund innan jag fattade varför. inget konstigt egentligen, men ja, lite enklare skulle det kunna vara ibland. dock verkade 2.2 införa lite bättre möjligheter där :)

12. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nån fundering:
    1. "Molnet" - eehh, jag ser inget moln. Är det för att inget finns att uppdatera? Var ska molnet synas om det är nåt att uppdatera?
    2. Hur kollar jag om jag har BÅDE telefonkontakter och Googelkontakter?
    3. kan jag välja om jag vill ha uppdateringar på jämt i mobilen eller spelar det ingen roll?

13. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    1. Moln är vad många skulle referera till som "på internet", det är ett gäng servrar som samarbetar om att lagra din data. Det talas mycket om molnoperativ etc idag, och då är det alltså sånt du kör på distans genom webbläsaren. De finns alltså lagrade hos google. Hos google finns det bara en uppsättning kontakter och det finns alltså ingen annan uppsättning att uppdatera mot. Det är bara din telefon som har en annan uppsättning och alltså bara den som kan uppdatera (synkronisera)

2. Olika på olika telefoner. Vanligtvis kan du trycka på menyknappen när du är i adressboken och på något sätt välja från vilka källor du ska visa kontakter från. Det brukar finnas SIM, telefon, google och facebook, men det varierar lite på tillverkare och modell..

3. Om du aktiverar automatisk synkronisering av kontakter så får du uppdateringer "jämt". Annars får du bara när du klickar på synkronisera nu.

14. Sala

Sala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ang nr 2. Jag har X10i och jag har försökt att hitta det via adressboken, men det verkar inte finnas såna valmöjligheter där. jag misstänker starkt att jag just nu har "dubbla" kontakter. Funkar ju, men lite irriterande är det allt.

15. zeusl

zeusl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Väcker tråden lite...

När jag synkar mina kontakter med gmail, så får jag dubletter på dem kontakter som har en adress inlagd, det verkar som att google byter plats på postnummer och ort. Alltså från. 62146 Visby till Visby 62146.
    Vilket gör att kontakterna inte ser lika ut och det blir dubletter... Finns det någon lösning på det (har letat runt på google men hittar inget)?

Alternativt så skulle jag vilja synka Gmail och kalender men inte kontakter, det verkar inte heller gå att "välja bort" att synka kontakterna.

Jag använder i normalfallet "kontakter i telefonen" och visar bara dem.