Synkroniserade = Google kalendern BORTA

Discussion in 'Allmänt' started by peterlindqvist5, Oct 4, 2013.

1. peterlindqvist5

peterlindqvist5 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Panik.

Slögooglade lite imorse. Google Chrome (webbläsaren i mobilen) frågade om jag ville synka? Varför inte, så jag tryckte ok. Nu är hela Google kalendern borta, I både telefonen och på datorn på mitt Google konto. Sån jävla panik. Snälla, kan någon hjälpa?? Kan jag få tillbaka informationen på något sätt???

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Börja med att ta en kopia texten i din XML-feed där du lagt till parametrarna:
    ?showdeleted=true&showhidden=true
    https://support.google.com/a/answer/1084819

Då har du mycket sparat i alla fall om det inte går att få ordning på kalendern på något annat sätt. Det går sedan att skriva skript som fixar tillbaks en del data från XML-feeden eller om det kanske finns någon annan som redan gjort det.

Utöver det så verkar det inte genom någon funktion hos Google gå att återställa kalendern.

Personligen så tar jag en backup (genom att exportera alla kalendrar) varje månad på mina kalendrar eftersom de är så otroligt viktiga för mig, men jag antar att du inte gjort det eftersom du har panik...
    Nu aktiverade jag även Backupify (gratisvarianten) för att slippa ta mina manuella backuper: https://www.backupify.com/
    Om man behöver mer utrymme än 1 GB så kostar det bara $5 per månad...vilket jag tycker är ok eftersom det är kritiskt för mig att Gmail, kalender och Drive har backuper.

Lite sena tips, men till nästa gång så...

Last edited: Oct 4, 2013
    peterlindqvist5 likes this.
  3. peterlindqvist5

MINA ENHETER

Tack så mycket för ditt svar!

Problemet jag fick var att man skulle logga in som administratör för att kunna dela kalendern "dela all information, men externa kan inte ändra kalender", som det står att man måste. Provade att logga in som administratör med mitt vanliga lösen men det gick inte..

Jag kollade ändå runt på Google och tog upp xml, där kom det upp 25 events från juli och någon från augusti. Knappade in "showdeleted..." och det, men det kom inte upp fler. Fattar inte varför bara dessa 25 syns, jag har ju flera 100 events skapade på min Google kalender.

Sedan testade jag att öppna med ICAL, alternativet som står bredvid XML. Då tändes Outlook upp, och där fanns en massa sparat. Varenda event från hela året, men bara fram till och med juli. 4 event från augusti fanns. Och 1 från oktober.

Det eventet i oktober är märkligt nog det enda eventet som just nu finns i Google kalendern i min telefon och i Google kalendern när jag loggar in på mitt Google konto..

Fortsatt hjälp? Du är min hjälte om du hjälper mig :)

4. e7andy

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Administratör? Har du ett Google Apps-konto för din domän? Kontot som skapade Google Apps-kontot är administratör om du inte ändrat.
    På ett vanligt @gmail.com-konto så existrerar inte några administratörsrättigheter.

Har du kollat tidigare att du haft en fungerade synk mot Google Calendar och sett att dina event verkligen ligger på https://www.google.com/calendar också?

peterlindqvist5 likes this.
  5. peterlindqvist5

MINA ENHETER

Alltså, google apps - jag vet inte. Jag har ett vanligt google konto, använder google kalendern i mobilen, använder gmail, använder chrome - men begreppet google apps har jag aldrig hört om innan.
    Ska jag skaffa det, eller är det kanske försent nu? Eller.. vad är det?

Ja alltså det måste jag ju ha haft. För när jag kollar min google-kalender nu så finns ju varenda event de senaste åren, men bara fram till juli, och sedan några få i augusti och en i oktober. Men det mesta från augusti, allt från september och allt framöver är borta. Så den har ju synkat det innan, men verkar ha slutat med det någon gång i september.

6. peterlindqvist5

MINA ENHETER

Och en fråga till - domän? Alltså jag har ett vanligt Google konto och en vanlig Androidtelefon, jag antar att jag inte har en domän?
    Är inte domäner att göra en egen hemsida, som man lägger på en domän? Det har jag inte gjort.

Förresten nu märkte jag att alla mina foto är borta. Nerladdade foto, egna foto, med mera. Allt är borta.

7. e7andy

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du pratade om administratör för ditt Google-konto och eftersom det inte finns någon administratör för vanliga Gmail-konton så antog att du pratade om Google Apps och att du har en egen domän där, men du har en helt vanligt Gmail-adress. Google Apps-konton kostar pengar och är inget normala människor behöver så vi lämnar det ämnet.

Att dina foton på telefon skulle påverkas låter märkligt så länge du inte pratar om de album som ligger på Google+/Picasa.

Vad gjorde du när du fick frågan om att synka? Hur såg frågan ut och skrev du in dina inloggningsuppgifter till ditt Gmail-konto? Hur såg den sidan ut och vilken adress hade den? Det kan ju ha varit någon som lurat av dig ditt lösenord.
    Kolla om någon använder ditt konto. Det gör du enklast i Gmail längst ner till höger.

Last edited: Oct 4, 2013