Systemåterställning / Hemlig mapp

Discussion in 'Samsung Allmänt' started by Alex8890, Aug 15, 2023.

1. Alex8890

Alex8890 Infant Droid Medlem

Hej!

Skall lämna tillbaka en företagstelefon där jag haft allt privat info i "hemlig mapp". Nu skall jag lämna tillbaka telefonen ren och gjorde en systemåterställning. Är allt borta då eller ligger hemlig mapp skyddad vid en systemåterställning så informationen finns kvar?

Tack på förhand.

2. Oshotta2

Oshotta2 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro 16/512

Ganska säker på att allt i Hemliga mappen är borta!

3. tag

tag Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Man kan köra programmet VeraKey för återskapa filer efter en fabriksåterställning. Inget är egentligen borta även vid formatering det gäller för datorer så väl som telefoner, så länge kusterna där filerna har legat finns kvar och inte överskrivna så går det alltid att återskapa.

Kristy likes this.
  4. Oshotta2

Oshotta2 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro 16/512
    Okej, skriva över några gånger då efter eller före fabriksåterställning för att vara på den säkra sidan ingen har för mycket fritid och använder program som VeraKey då!

5. Alex8890

Så om jag fotar lite och använder mobilen och fyller upp minnet för att sedan återställa igen är det safe?

6. tag

tag Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Om du gör det så kommer dessa filer att kunna återskapas också, ja det är väl bästa sättet på mobiler är simpelt och fylla den med smörja som inte är något av värde för någon.

Just skapa en mapp med samma namn som det hemliga namnet tidigare och ladda upp där, så kommer det överskrivas så länge det har legat på samma plats i fil vägen.

Ett exempel överskriva är om hemliga mappen heter Bertil säger vi. Med ett text dockument i Word .docx formatet vid namn koder.docx

så det legat exempel så här

/storage/emulated/0/Download/Bertil/koder.docx

Så skapar du bara en ny efter docx fil på samma ställe och i samma mapp.

Nu tog jag Downloads mappen som att den har legat under Downloads

Har den legat under Android så byter du bara ut Download mot Android etc. Det är hur du överskriver den gamla filen, så när den kör igenom så kommer den på mobiltelefoner att återskapa senaste det är inte riktigt som på datorer där du kan återskapa filer sedan disken tillverkning, även om det är 20 personer som ägd hårddisken kan samtliga 20 personers filer återskapas så länge man inte har återuppbyggd kusterna.

Detta är skillnad då mobiler normalt sätt har ett inbyggd SD kort som lagringsplats och inte som en hårddisk som har lagring, så du kan bara återskapa filer inom viss tidsspann, ju längre det har gått ju efter en fabriks återställning ju svårare är det och återskapa och få full success rate på det.

Last edited: Aug 15, 2023
  7. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Hemlig mapp är krypterad så att återställa denna ger inte access så att innehållet kan läsas.
    Sen fungerar ju ett minne typ det som finns i mobil lite annorlunda än en vanlig hdd, så fort cellerna blivit spänningslösa kan innehållet inte återskapas.
    Vanlig SSD till dator fungerar liknande och där kör man ett trim kommando efter att man raderat så går det inte att återställa information, vet dock inte om det finns möjlighet att köra trim på mobilens minne.

8. Alex8890

Så med andra ord bör ingen av informationen som låg i hemlig mapp kunna läsas i efterhand om telefonen systemåterställts?

9. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Vad jag vet så kommer det inte att gå, tror även det blir svårt att återställa informationen efter en systemåterställning.
    Det som rekommenderas för att göra en sk. "secure erase" på en mobil är att kryptera den, plocka bort sim, systemåterställning och manuellt plocka bort koppling till telefonen från molnkonto.
    Då kan man i bästa fall återställa krypterad information som inte går att använda eftersom krypteringsnyckel inte finns att tillgå.

Det är iaf så jag förstått det hela om man söker på det.

10. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Har man tillräckligt med tid och obegränsat med resurser så går det alltid att återställa krypterad information, innan kvantdatorer finns allmänt tillgängliga kan det nog ta ett antal år, det lär dock inte vara så billigt så att någon ens försöker att återställa krypterad information om det inte finns starka ekonomiska eller militära intressen i informationen är fullständigt osannolikt.

11. Alex8890

Vet att det gick att kryptera hela telefonen förr på Samsung men hittar inte den funktionen nu, någon som vet?

trjberg likes this.