Systemkamera Nikon

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by AlexE, Aug 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag planerar att uppgradera min gamla Nikon D70. Kameran har legat och dammat i två år nu så jag är inte direkt uppdaterad om vad som är bra nu och hoppas på att det finns någon här som vet vad som gäller just nu. Vet ni om något prisvärt vidvinkelobjektiv, ca 10-14 så får ni gärna tipsa om detta med.

Krav:
    Nikon - vill kunna använda min gamla optik, blixtar etc.
    Bästa möjliga till bästa pris.

Budget: Upp till 12 000:-

Att optik ingår är inget krav men det är en klar bonus.

Tack på förhand.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

2. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vet inte exakt vad som är bäst är själv ny inom DSLR fotografering :P
    Men jag skulle nog säga att Nikon D7100 med Optik är det bästa just nu i din prisklass. Men om du vill sträcka på budgeten lite och skaffa dig en billig fullformatskamera så kan du kika på en D600 :)
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410474
    När det gäller vidvinkel objektiv vet jag inte så mycket men är du ute efter Fisheye eller bara vanligt vidvinkel objektiv?
    Jag vet inte riktigt om detta är något du kan vara intresserad av (Inte extrem vidvinkel) http://www.kameradoktorn.se/servlet...$22301=10100695&$echoLink=10100695&$echoVar=0
    Annars skulle jag säga köp en D7100 utan objektiv och hitta ett bra vidvinkel gärna med fast brännvid för ett bra pris :P

3. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för ditt svar. D7100 är faktiskt vad jag kollat lite närmare på, verkar helt klart vara det bästa i prisklassen. En fullformatare känns lite overkill för mig. Tänker mig en vidvinkel med fast brännvidd. Inte fisheye.

Lutar åt att köpa enbart huset + en vidvinkel (om jag hittar något prisvärt) och köra med min gamla optik då jag antar att fästet inte har ändrats sedan D70. Alternativt ett kit med d7100 + någon standardoptik till en början.

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

4. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Aah om din D70 har "vanlig" DX CMOS Sensor så borde din gamla optik passa :)
    Ifall du vill köpa med ett kit objektiv avråder jag dig iaf från 18-55mm!
    Jag köpte själv D5100 med 18-105mm och det är ett riktigt bra och välbyggt objektiv men saknar lite zoom i det då jag gillar att fotografera fåglar..
    Men om du inte är ute efter mycket zoom så kan jag rekommendera 18-105 Kit objektivet iaf!
    Edit: Testa även att fråga i Fotografer på forumet tråden om du inte gjort det! Många kunniga personer där! https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=15034&page=113

5. KARDOX

KARDOX Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

6. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

7. zetrov

zetrov Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

nikon d3200 är fortfarande väldigt nice och bra pris.
    ska dock köpa en Nikon D7100 har hört väldigt bra info om den så
    säger också Nikon D7100 :)

Thread Status:
Not open for further replies.