Fråga: Ta backup till usb minne

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Gson81, 21 nov 2012.

1. Gson81

Gson81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har införskaffat mig en micro usb till vanlig usb, så nu tänkte jag ta backup till usb minne fast jag hittar ingen bra app till det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Vad för typ av backup har du tänkt dig? Bara kopiera över dina bilder till USB-minnet? använd en filhanterare. Dessa två är mina favoriter:

ES Filutforskaren

Solid Explorer Beta2

Om du istället vill ta en backup på exempelvis kontakter, sms, mms så är MyBackupPro bra.

Vill du däremot ta en backup på Appar så är TitaniumBackup Pro bäst. Fast du kan inte ta någon backup om du inte har Root på själva app-datan utan endast APK(installationsfilen)-filen.

3. kpeder

kpeder Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Total commander är en stor favorit genom åren i Windows världen. Finns nu till Android. Enligt min mening den bästa filhanteraren. Liknar Norton Commander för dom som var med på den tiden.

4. Gson81

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Förlåt att jag glömde skriva det. Jag tänkte ta backup av bilder, anteckningar, sms och sånt. Så typ nästan på telefon.
    Jag testade gratisverisionen av my backup, fast den kunde bara ta till sd kortet.

5. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Detta är hur jag gör och är således endast mina rekommendationer. Finns andra sätt också.

Backup av bilder: Görs enklast genom Dropbox. Du har 50GB gratis i 24 månader iom att du köpt en S3. Om du inte gillar molnlagring så kan du kopiera dina bilder enkelt genom att bara ansluta den medföljande USB-kabeln och kopiera filerna rakt ur ifrån Telefonensminne till din dators hårddisk.

Backup av SMS/MMS: Gör enklast med appen MyBackup Pro eller med någon av alla de övriga SMS backup appar på Play. Det finns flera gratis alternativ som funkar bra. Jag råkar använda MyBackup eftersom den gör fina backuper av alla ringloggar, kontakter, bookmarks etc också. Plus den är på sale just nu så jag i min sales app :)

Backup av Kontakter/Bokmärken: Gör inga backuper på detta. Ställ istället in så allt synkas mot ditt Google konto. Om telefonen skulle tvärdö eller bli stulen så blir du aldrig av med något av detta om du har de lagrat hos Google. Om nu inte tjuven skulle få för sig att radera alla dina kontakter samma stund som han har stulit din mobil för att sedan synka alla ändringar med Google.. Känns inte så troligt dock. Vill du inte använda google för kontakterna så kan du använda MyBackup Pro för allt detta.

De enda som är ett återkommande problem är just appar och app/data, där just appdata är något som bara går att backa upp på två sätt. Antingen rootar du telefonen och så kan du backa upp ALLT med TitaniumBackup Pro, eller så får du hoppas på att varje enskild app har en backupfunktion. De flesta appar har de inte dock. Det finns en bra förklarning för varför Android är så här. Jag har förklarat de flera gånger tidigare på forumet så jag länkar till min senaste gång, om du vill fördjupa dig:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1170921#post1170921

6. Gson81

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaren. Jag får testa mybackup grattis versionen lite först o se hur det funkar innan jag betalar.
    Hur gör man för att synas kontakter med google, jag har fixat så att bilder synas men jag tror inte kontakterna synas.

7. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Sånt synkas ju med Google..
    Inställningar > Säkerhetskopiera & Återställa > Säk.hetskonto.