Ta bort Telia router och ersätta med Google wifi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Jaggi, 28 jan 2024.

  1. Jaggi

    Jaggi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2024
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har fiber in i min villa idag. Jag har Telias fiber och har även deras router. Då deras Wi-Fi är för dåligt så tänker jag ersätta med Google Wi-Fi. Kan jag ta bort Telias router och ersätta den med Google Wi-Fi som router istället ? Jag har ej telefoni eller tv via Telia ändå utan enbart internet. Eller ska jag ansluta Google Wi-Fi efter Telia router, men det känns som att det kommer att bli två stycken Wi-Fi nätverk då och det vill jag ej ha. Vore jätte tacksam för expertis hjälp här !
     
  2. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    992
    Mottagna gillanden:
    862
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Inga problem att ersätta Telias grejer med egna. Bara koppla in fibern(?) I Wan så är du igång.

    Jag har inte ens packat upp utrustningen jag fått från Telia utan kör en helt egen brandvägg på min server i stället.
     
    Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enda grejen som kan strula är om du har en digitalbox från Telia kopplad till Telia-routern, men annars är det ju bara plug 'n play.
     
    Kristy gillar detta.
  4. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    809
    Mottagna gillanden:
    313
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag stängde av wifi i Telias router och anslöt Google Wifi pucken trådat. Det är rätt länge sedan, men någonstans långt bak i minnesbanken är det något som säger att jag också var tvungen att göra någon inställning i Telia routern. Kan ha varit att brygga den...

    Brygga din router
     
    Rospigg gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 097
    Mottagna gillanden:
    8 089
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du inte har Telia TV eller telefoni så kan du koppla bort Telias router utan problem. Det finns ingen anledning att sätta din i bryggat läge om du inte behöver någon av funktionerna den erbjuder.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    992
    Mottagna gillanden:
    862
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag gjorde just det för några år sedan med en Asus router. Då fick jag tagga två portar på min router med ett vlan för TV. Sen funkade det finfint.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Men gäller det bara för Telia att man kan ansluta den utan router?
    Jag har bahnhof och jag är tvungen att ha en router för att därefter kunna koppla min google nest wifi.

    Känns lite sådär hahak
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 072
    Mottagna gillanden:
    2 155
    Någon router när du definitivt ansluta även om det ex.vis går att ansluta datorn direkt till modemet, men då har du väldigt dåligt skydd, det är inget som man ska göra (om man nu inte bara vill testa hur lång tid det tar innan din dator blir övertagen av någon som vill utnyttja din dator för dina egna syften).
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dum fråga kanske, men är du säker på att du inte bara har en mediaomvandlare emellan (Fiber/SFP+ -> Ethernet) är det verkligen operatörens router? Det låter märkligt att det skulle krävas en router från Bahnhof för att utnyttja din ethernetport i väggen o_O

    Det är i princip bara om du behöver ett modem du inte kan koppla routern direkt i väggen, tex om du har Docsis (comhem osv) eller ADSL, men det behövs i regel aldrig om du har fiber (om man nu inte utnyttjar vissa operatörsspecifika tjänster, tex TV/telefoni, i vilket fall man kan behöva konfigurera routern så den matchar operatörsroutern, i de fall det är möjligt).
     
    Last edited: 30 jan 2024
    Kristy och jnsson gillar detta.
  10. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Kom på att jag inte orkat ta tag i det här tidigare - har telia fiber och bryggade deras router för några år sedan men kommer ihåg att då strulade TV och jag orkade inte ta tag i det dvs ställde tillbaka Telias router till standard MEN har stängt av WIFI eftersom det fungerat för dåligt. Har då kopplat in en ASUS XT8 med tillhörande mesh-punkt dvs Telia router på WAN sedan Asus router plus mesh-punkt. Tänkte att "det där fixar jag nästa vecka..

    Spola fram 1år och läste den här tråden och tänkte nej nu jävlar! Kom på att efter vi skaffade ny TV (Sony) kör vi med Telia-appen dvs behöver inte telias box längre. Tog bort Telias router igår och satte då Asus XT8 direkt på WAN. Fungerar klockrent - nu kunde jag även komma åt min plejd gateway för apple home integrationen något som tidigare blockades av bubbla brandväggar :)

    Ska tillägga att plejd gatewayen är det enda problemet jag haft med min tidigare lata setup med Telia router - Asus router.. då har vi kört 2 personer jobba hemifrån med teams-möten samtidigt som sonen spelar fortnite..

    well well nu har jag mer plats i skåpet i hallen :)
     
    Kristy, bernard, kupster och 1 annan gillar detta.
  11. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Jo jag har en mediaomvandlare emellan. Därifrån går internetkabel till routern som de levererade och från det kan jag koppla min nest wifi enligt Bahnhof. Varför vet jag inte så det är egentligen :D

    Men när jag testar koppla enbart nest wifi så fungerar det iaf inte.
     
  12. uw123456789

    uw123456789 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    När man kopplar upp sig till Bahnhof första gången så låser de porten till MAC-adressen på routerns WAN-sida. När jag byter router så får jag alltid klona MAC-adressen jag har till den nya routern. Men tror tyvärr inte det går att göra i Nest routern. Borde dock gå att få Bahnhof att "nollställa" porten så den låser mot den nya MAC-adressen.

    Med reservation för att det funkar annorlunda numera, har haft mitt abonnemang i många år och det är i alla fall så det funkade sist jag bytte router.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  13. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Tack! :)
    Ska kolla upp det och ber om ursäkt för all kladd
     
  14. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 515
    Mottagna gillanden:
    1 824

    MINA ENHETER

    Ett tips, som är delvis relaterat, som kanske är till hjälp för någon.

    Jag flyttade till en ny lägenhet där bredband från Telenor ingår, men gamla ägaren hade missat att säga upp sitt avtal och gjorde det några veckor efteråt, jag surfade alltså på hennes avtal utan att veta om det. Då slutade bredbandet funka för mig utan förklaring en viss dag och jag visste inte varför. Jag behövde ringa och aktivera ett avtal i mitt namn, så det var ett ganska enkelt problem, vilket jag först inte hade någon aning om, så blev några svettiga timmar av felsökning.

    En del av problemet var att Telenor skickade ut ett felmeddelande via internetuppkopplingen, typ en standardtext om att kontakta supporten för att aktivera ett abonnemang, ett meddelande tänkt att dyka upp i webbläsaren på varje enhet som försökte koppla upp sig mot deras nätverk. Men nånting av den moderna tekniken jag använder gjorde så att meddelandet blockerades och inte kom fram, jag kunde alltså inte se varför internetuppkopplingen inte funkade, det blev något obestämbart felmeddelande bara. Att Telenors meddelande inte syntes kan ha handlat om någon av nedanstående faktorer tror jag:
    - min Google-router och dess Wifi-funktion
    - påtvingat val av DNS-server och DNS-kryptering i operativsystemets eller webbläsarens inställningar
    - inställningen "Anslut alltid över HTTPS" i webbläsaren

    Någon gång när jag fipplade runt med ovanstående, typ avaktiverade ovanstående funktioner, tömde cache, cookies m.m., startade om datorn osv, så fick jag endast en gång meddelandet från Telenor att dyka upp i min dator, men det var nästan omöjligt kommer jag ihåg, och kunde sedan inte återskapa hur jag lyckades få fram det. När jag dock använde min gamla Windows-dator inköpt 2010-2011 och kopplade in direkt i nätverksuttaget så dök meddelandet från Telenor upp direkt, utan några problem. (Den datorn hade dock felaktig tidsinställning och gamla certifikat för kryptering, så varje webbsida med HTTPS kunde jag inte besöka med den datorn).
    En riktigt gammal dator kunde alltså visa meddelandet, medan nånting med koppling till mina moderna grejer blockerade det.

    Kontentan av ovanstående är, om ni får problem av någon obestämbar karaktär med nätverket så kan det vara smart att testa att ta bort all modern utrustning och gå tillbaka till basic, allra helst nätverkskabel direkt in i datorn (för den som fortfarande har nätverksuttag). Då kanske ett felmeddelande dyker upp.

    Router till router kanske kan vara en felorsak i vissa situationer, även om jag själv inte hade dubbla routrar.
     
    Kristy gillar detta.
  15. 001

    001 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2020
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    23
    Jag bytte från Telia till Telenor. Telia fick tillbaka sin router och en ny fick jag av Telenor. Kopplade en nätverkskabel till mitt tidigare Google wifi och allt var klart. Alla ca: 25 wifi-anslutna enheterna fungerade precis som innan.

    Telenor-routerns wifi använder jag inte.
     
  16. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Hade Banhof som leverantör och fick med en router (TilginHG2380) som funkade bra.
    Bytte efter några år till Telia fick en ny router (med Wi-Fi 6) men orkade inte byta först eftersom det är massa utrustningar som skall anslutas med nya Wi-Fi-lösenord och så.
    Men bytte till telia-routern efter någon månad. Ingen större skillnad. Bor i hus med källare och övervåning 65+75+50 kvadratmeter har routern mitt i mellanvåningen i en garderob vid skorstensstocken och har Wi-Fi-täckning i hela huset. Inte 250/100 överallt men ok.
    Men till min fråga:
    Är det egentligen någon större skillnad på moderna routrar i praktiken för en vanlig användare?
     
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 072
    Mottagna gillanden:
    2 155
    Jag skulle vilja påstå att fler antenner på en router förbättrar mottagningen men vill man ha riktigt bra mottagning så bör man satsa på ett mesh.
    Billiga routers med en antenn eller inbyggd antenn är knappast någon höjdare i ett bostadshus, de kan funka i en lägenhet men det beror en hel del på mellanväggarna.

    Jag bor i lägenhet, har en relativt gammal ASUS-router med två antenner och fick förstärka med ett mesh för att få till en godkänd anslutning i hela lägenheten (den är inte på topp i badrummet men jag tror att det blir svårt att få till det bättre).
     
    Kristy gillar detta.
  18. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    On man är väl utbildad och inte äger en Samsung som smart enhet kan man installera appen för unicast TV hos alla andra varumärken.
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Även om du inte har Wifi-6 ready enheter kommer du få en bättre Wifi-4 och -5. Bättre kapacitet och räckvidd då modemet byt ut så man slipper flaskhals men om man inte behöver BBT eller IPTV så kan man köpa en bättre Wifi-6E eller 7 router.

    Har ännu Bahnhof och skillnaden mellan den gamla Tilgin och nya Zyxel är dag och natt. Ingen skulle vilja använda en ADSL router med 1Gbit fiber.