Ta reda på sitt lösenord

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mats Palmberg, 15 mar 2023.

1. Mats Palmberg

Mats Palmberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Gäller Google-kontot. Går det att ta reda på det lösenord man valde för kontot för många år sedan? Som bekant förs ju lösenordet över när man byter telefon och platta när man synkar med sin gamla telefon/platta. Så man klarar sig rätt bra men har skaffat ny pc och skulle vilja lägga in profilen där. Vill helst slippa ändra det på alla enheter man har.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 072
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej inte om du inte skrivit upp det någonstans eller i en lösenordshanterare

3. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Är väl liksom det som är vitsen med lösenord... att ingen ska kunna ta reda på det hurusom helst...

Möjligtvis om du angett något återställnings e-mail adress där du kan få möjligheten att återställa genom... osäker om Google har det...

Lösenordshygien är bara att vänja sig med... finns väl knappt en tjänst idag som godkänner enkla lösenord, dessutom kräver många två-faktor auth :)

katho och jnsson gillar detta.
  4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Lösenord lagras på nästan alla tjänster i en envägskrypterad version (det finns ingen möjlighet att dekryptera) och går därför inte utan vidare att få tag i.

Det crackers gör (vad pressen kallar för hackers vilket inte är samma sak) är att lura system att ge tillgång till databasen som innehåller lösenord (som de laddar ner), de kan sen prova på alla användare många tusen olika lösenord per sekund tills de får en träff (dvs att krypteringen av det testade lösenordet blir samma som det lagrade krypterade lösenordet), s.k. Brute force.

Eftersom många användare använder ganska enkla lösenord och dessutom samma lösenord på flera olika sajter så kommer de in på en massa andra sajter med användaruppgifterna som de får fram så om du (@Mats Palmberg@Mats Palmberg) har som vana att använd samma lösenord på flera olika sajter så rekommenderar jag att testa med dina vanliga lösenord.

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 797
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du någon gång har använt Google lösenordet för att logga in med en webläsare i t.ex. Gmail så kan webläsaren ha lagrat lösenordet. Prova att se om du kan hitta något lösenord relaterat till Google i webläsarens inställningar.

Jag hjälpte nyligen en bekant att återfinna sitt Google lösenord på det viset.

Heleg, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.