Problem: "Ta sig in i" telefonen utan fungerande touch

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Albin, 16 jul 2016.

1. Albin

Albin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    Frugans Xperia Z5 Compact ramlade ur hennes ficka och ner på en grusgång. Skärmen sprack, och touchen svarar inte. Annars visar skärmen bild, och telefonen verkar fungera som den ska, men man kan inte göra någonting utan fungerande touch.

Jag tänkte försöka få ut lite bilder ur den innan vi lämnar in den, men vi "kommer inte in i" telefonen. Kopplar man den till datorn kan man ju inte göra någonting innan man kommit förbi skärmlåset.

Jag köpte en OTG-kabel för att försöka låsa upp skärmen genom att koppla en datormus till telefonen. Icke. Efter lite googlande verkar det som att man på just Z5 måste aktivera funktionen i inställningarna. På min Samsung och hennes gamla Z1 Compact dyker muspekaren upp på skärmen. Mycket enkelt. Men inte på Z5:an.

Har någon några tips på hur man enklast löser detta?

Jag insåg att det nog egentligen inte finns någonting superviktigt på mobilen, så det är egentligen inte så himla viktigt. Men det hade varit skönt ändå.

bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 359
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Argh, det var ju minst sagt retligt. Jag hade själv ingen aning om att det var något man behövde aktivera på Z5:an, bra att veta.

Använder hon mönsterlås? Det kan eventuellt fungera att ansluta tangentbord annars, och då bör du ha möjlighet att mata in PIN-kod (om den specifika inställningen inte gäller tangentbord också, förstås).

Edit: Hon hade förresten inte Google Photos installerat, så att bilderna inte redan ligger på photos.google.com ?