Tab 2: Hur hantera vad SD kortet används till?

Diskussion i 'Samsung' startad av AndreasL, 22 jul 2012.

1. AndreasL

AndreasL Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Skaffade en Tab 2 7.0 förra veckan som jag är väldigt nöjd med so far. Jag har dock stött på patrull när det kommer till att använda det extra 32GB SD-kortet jag stoppade i plattan.

Mitt problem är att det verkar vara snudd på omöjligt att använda SD-kortet till något vettigt. Vet inte om det här är Tab 2 relaterat eller generellt Android problem...

Jag har begränsad erfarenhet av Android (Nokia N900 privat och Android på jobbet men jobbtelefonen ringer jag bara med) men på jobbtelefonen kan man åtmistonde välja om man vill ha programmen i det inbyggda minnet eller på SD-kortet. Jag har läst mig till att dom tagit bort det i Android 4 och det vore väll ok... om det hade gått att då istället styra vart programmen ska lagra sin data.

Men det verkar ju inte gå... Jag hade tänkt använda Ubuntu One och/eller dropbox men båda programmen verkar hårdkodade att använda det interna minnet.

Nått tips hur man kan få till smidigare lagring på externt SD-kort? Kan man välja att montera SD-kortet på något annats ställe än vad samsung satt som default?

Det känns ju helt idiotiskt att använda filsync-tjänster och sedan ändå få sitta och manuellt skyffla filer mellan interna minnet och SD-kortet p.g.a. att alla program envisas använda det interna minnet.

2. AndreasL

AndreasL Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hm... hittade en app som heter FolderSync (https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.tacit.android.foldersync.lite) som klarade av att synca vilken mapp som hellst i plattan mot både DropBox och Ubuntu One (bland annat). Fantastiskt att både DropBox och Ubuntus egna appar för Android-Sync sög så fruktansvärt.
    Detta kommer nog lösa mina fil-skyfflings problem tror jag men jag tycker det ändå känns som man ställer sig lite frågande till hus Samsung tänkt man ska använda SD-kort platsen. Det är ju en hel del appar som inte ens klarar att browsa till SD-kortet så man kan öppna filer som ligger där.