Tabbade mobilen och touchen slutade fungera (skärmen har små sprickor men den funkar)

Diskussion i 'Xperia Play' startad av .enpartner, 25 feb 2012.

  1. .enpartner

    .enpartner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tappade min Xperia Play på stengolv och då sprack skärmen lite. Tänkte ajdå men att det inte gjort så mycket eftersom skärmen fungerar. Jag kan alltså navigera lite grann med "Xperia Play"-paden. Dock fungerar inte touchen alls, den reagerar inte öht.

    Vad kan vara problemet? Går det att fixa?
    Tror ni problemet löser sig om jag byter ut glaset? Hur gör jag det och hur mycket kan det kosta?

    Tacksam för all hjälp!
     
  2. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Lämnar du in den så går det nog på en del. Lyckades krossa skärmen på min förra mobil, en LG Viewty, efter att bara haft den i två månader, hade den inte vart försäkrad så skulle de tagit ca. 2500 för att byta skärm. :/

    Vet inte exakt hur det är på Play, men tror som du att touchen sitter i glaset framför skärmen. Förutsatt att det nu är det som är felet så kostar en ny front ca. 900-1000kr.
    Svart front
    Vit front

    Skulle ju dock vara sjukt trist om du köper en sådan, lyckas byta ut den och sen kommer fram till att det inte var det som var felet... :/
     
    .enpartner gillar detta.
  3. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    är inte någon expert på ämnet men du kan leta reda på en dissasembly guide eller en komponent förteckning för telefonen (brukar finnas om du söker runt lite) så kanske det står vad delarna gör och kan kanske utifrån det veta exakt vad det är som är trasigt.

    lättaste (men dyrast) är ju att lämna in den på reparation :/
     
    .enpartner gillar detta.
  4. .enpartner

    .enpartner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Ja. Det känns som att det är displayen/framsidan som är trasig. Hur stor chans är det att det kan vara något annat? Det var inte ett särskilt "högt" fall. Max 8dm och sedan sprack glaset längst upp på skärmen. Trivdes med min Xperia Play så känns jobbigt att köpa ny telefon / skicka in den på lagning. Men som sagt, allt verkar fungera kanon förutom just touchen.

    Men om jag chansar på att köpa en sån där front, är det då svårt att fixa själv? Man kan väl lämna tillbaka den nya fronten om det inte fungerar så att säga?

    Är ju lag på öppet köp på 14 dagar (online) även med öppnad förpackning om det är en förbrukingsprodukt.. så borde ju gå?
     
  5. .enpartner

    .enpartner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har öppnat mobilen nu och tagit bort "skalet" (dvs glaset och så). Och jag har testat att endast använda fingrarna på skärmen och det händer ingenting. Jag antar att det är skärmen som är digitizern också? Dvs in "plastskärmen" som jag tog bort?

    Fan.. börjar kännas hopplöst. Dock tråkigt att det illa problemet gör att jag inte kan använda mobilen öht.. =/ den är helt intakt annars i sig själv.
     
  6. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det går ju en sladd till fronten, det måste du ha sett när du tog isär den? Tolkar det själv som att den är till digitizern, vad skulle det annars vara?
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 562
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag skulle dra en rövare och beställla en ny front och installera själv. Gör det inte saken bättre så returnera som du själv säger.
     
  8. Heffa

    Heffa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Finns touch-digitizers för ett par hundralappar ink frakt på eBay, så 800-1000 som de kostar i Sverige på en del ställen är riktiga rövarpriser... har själv köpt en utan problem och hade den hemma efter fyra dagar från Kina.