Fråga: Tablet med 12GB RAM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bamsefar, 6 jul 2021.

1. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Så det finns eller kommer finnas lite beroende på hur man vill se det hela, mobiler med 12GB RAM.

Men plattor som idag säljs har möjligen 6GB, och några få (som Samsung, som inte säljer just den modellen i Sverige....) på 8GB RAM.

Hur är det möjligt? Eller är det något jag missat? Finns det ens någon Androidplatta med 12GB RAM?

Angående RAM: Vi har idag Sony Z4 plattor - den har om jag minns rätt 3GB och den hackar påtagligt när man surfar och håller på med lite sådant som vi gör (hemautomatisering med mera). Så 3GB räcker inte. Våra mobiler som också har några år på nacken har ju även dom typ 4GB - men dom är ju snabba som en blixt jämfört med plattorna... Och det verkar vara lite RAM beroende helt enkelt. Så nästa byte vill jag ha max RAM - så slipper det vara en trigger på byte igen.

För ärligt talat, en mobil som Sony Xperia 1 III för 13 kkr - en sådan måste ju hålla några år för att ens vara intressant att köpa osv. Dvs lite bang-for-the-buck måste till...

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Enligt prisjakt finns det inga Androidplattor med 12 GB RAM eller mer på marknaden.

3. galaxy81

galaxy81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

iPad Pro 2021 finns med 8 eller 16GB RAM.

Kristy gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 490
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det märks nästan ingen skillnad från 8GB och uppåt, men det är lite märkligt att de ofta snålar och erbjuder enbart exempelvis 3GB RAM på mellanklassplattorna också.

6GB borde vara minimum för allt annat än budgetplattorna.

12GB hade i det närmaste inte kommit någon användning alls så länge man inte dockat plattan och använt med extern monitor. Typ för Samsung Dex eller dylikt.

Bamsefar, Psicosis, eastbound och 1 annan gillar detta.
  5. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 114
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Behövs inte 12 GB RAM.

Finns mängder av plattor idag är 6 eller 8 GB RAM. Även kinesiska för 1500-1800 kr.

Folk är dock jävligt snåla och tar hellre 3 GB RAM om dom kan spara någon hundralapp. Därför säljs det budgetplattor. Men det är dom billigaste plattorna. Det finns gott om plattor med 6 och 8 GB. (6 GB duger för dom flesta.) Skillnaden mellan 3 och 4 GB blir stor eftersom systemet tar RAM och det blir inte mycket kvar för användaren om det bara är 3 GB. Jag har en platta med 4 GB och det flyter på hyfsat bra, (fast den sparar ner RAM en hel del).

Tyvärr verkar Samsung ha som policy att snåla på RAM fast deras plattor är jävligt dyra. Många dom säljer med 6 GB RAM istället för 8.

Lowendplattor som säljs i Sverige idag är i princip exakt samma hårdvara som för 4-5 år sedan. Bara att tillverkaren byter komponenter till billigare komponenter med samma prestanda.

Skånsk kraft gillar detta.
  6. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Samsung TAB S8 ryktas få 8GB standard, vi kommer nog vänta ut den, för det borde inte vara långt borta kan man tycka.... Och enligt samma rykte kommer en version med 12 eller 16GB RAM också - men Samsung Sverige kommer säkert missa att ta in den...

Jag kan bara delvis hålla med om att man klarar sig rätt långt med 4GB. Saken är bara den, att det sa man om 512MB RAM en gång i tiden, sedan 1GB och 2GB osv. Alltid att det var "tillräckligt" men med tiden så har det visat sig att RAM minnet är det som så att säga tar slut först. Inte CPU kapaciteten eller lagringen (i alla fall inte för oss - just lagring lär skilja sig åt mellan oss alla antar jag). Som exempel: Våra Sony Z4 har 3GB RAM, Våra Samsung TAB 10.5S har 3GB - men våra gamla slitna Sony Xperia XZ Premium (japp dom rockar fortfarande fett här, eller min gör det - min fru's har power on knappen gett upp så hon hankar sig fram med en Sony Compact XZ2 tror jag det vart) har 4GB. Och just XZ Premium har då 4GB och web surfande och byte av app går suuuuuuper smooooooth... Det gör det inte på våra gamla plattor...

Således, med vårt låga intresse av att byta platta och mobil var och vart annat år, så måste man liksom satsa på det som kommer krävas om typ 3 år... Och i DET perspektivet så känns 8GB som absolut minimum, men kan jag få tag i en platta med 12GB eller mer, så är det klart och tydligt en winner!

Heleg, bernard och Kristy gillar detta.