Tablet med Serial/FTDI/RS232?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Josasp, 1 maj 2011.

1. Josasp

Josasp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tjena!

Jag behöver en billig tablet med för att kommunicera med en Arduino.
    Visserligen går det över bluetooth, men det är mer pålitligt med trådad kommunikation.

Klart man kan sätta i gång att hacka in stöd för serial då många enheter har någon form av debug interface terminal.

Men har någon sett något om det till någon tablet på något forum?
    Känns bättre om någon annan redan hittat en lösning ;)

2. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Försök få tag på en tablet som stöder USB OTG så borde en USB<->RS232 IC med Android/linux-driver fungera, eventuellt med lite hack/rootning.

Du väckte faktiskt en tanke hos mig, ska se om jag får igång USB host på min Hero, finns andra som lyckats :-)

Last edited: 3 maj 2011
  3. Josasp

Josasp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är helt klart ett alternativ till inbyggd serial. Dock så är ett en förhållandevis dyr lösning då jag inte har någon aning om hur det blir.

De flesta enheter har faktiskt inbyggd serial i enheten för bland annat debugging. Men ska men använda den så måste man avaktivera debuggern i kerneln. Men jag har aldrig jobbat med en kernel så det är en massa jobb även där.

Din hero har ju faktiskt en serial port i usb kontakten.

4. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Javisst, Hero:ns USB-pinnar kan även användas som TTL-nivå serieport i drift med rätt kernel men då kan den ju inte samtidigt fungera som USB-port.

Men det som vore trevligast är att köra USB host (via OTG) på telefonen/tableten, vilket verkar fungera på ett antal enheter med rätt kernel. Dock kräver vissa omstart för att kunna byta till host-mode. Ska se om jag kan göra ett litet försök med det.