Tänka på vid försäljning vid telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Rallytönten, 30 jan 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Rallytönten

Rallytönten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan forumet :).
    Hittade inga jättebra svar på denna frågan så ställer den igen..

Vad ska jag tänka på när man säljer en mobiltelefon?

Har hittat lite om att man skall behålla Sim-kortet (såklart), och även SD-kortet (för att köparen verkligen anstänger sig kan få fram alla gamla saker?)

Men vad ska man tänka på mer? Typ hur mycket bankuppgifter och sådant ska man lämna ut? samt adress och liknande?

Skriv gärna lite tips och saker ni kommer på, och gärna även hur ni brukar genomföra försäljningar!

Kommer att fylla på detta inlägg med bra tips som ni förhoppnigsvis kommer med massor! :)

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Skicka rekommenderat då det har förekommit på denna sida att folk blåser varann, med rek så ser man vart paketet är och om det har hämtats ut samt så är innehållet försäkrat

3. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Jag har hört att garantin på telefonen fortfarande står kvar på den första ägaren till telefonen (kan ha fel), och innebär i så fall att den som köper telefonen inte har någon garanti, utan får kontakta dig vid garantireparationer......

4. Rallytönten

Rallytönten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon som kan bekräfta/dementera det som Endoskelletont800 säger? Låter ju lite småjobbigt ifall det är så!

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag har hört samma. Bör vara lätt att googla. Varit uppe någon gång här i tråden.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Kolla bu-tråden. Det är lätt att hitta folk...
    För övrigt, jag skulle googla på köparen ett tag. Brukar göra det för att se om man kan få ett hum om vem man säljer till. Kan nog se om det är en målvakt för scam m.m. Och se att man har uppgifter till en riktig person så man har någon att anmäla om det skiter sig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Garanti är ett frivilligt erbjudande från säljare/tillverkare till köpare, till skillnad mot konsumentköplagen. Lagen säger väldigt lite om vad som krävs av en garanti. Om det står köparens namn på kvittot så kan butiken ibland bli kinkig om det kommer in någon annan med varan, men oftast bryr de sig inte. Och står det inget namn så är det mycket osannolikt att de skulle bry sig.

8. Vinddraken

Vinddraken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samtidigt så brukar inte butik personalen bry sig särskilt mycket om vad som står på kvittot utan att du har ett kvitto att visa upp. Jag har sprungit en massa garanti ärenden åt folk och det har inte varit problem, oavsett om det är en kille eller tjej. Om säljaren är en kille och köparen en kille så tror jag att det blir ännu mindre problem, dom tar ju knappast leg kontroll.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.