Tänkte bli med Android - tablet eller telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av TractionMan, 24 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. TractionMan

TractionMan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej! Ny på forumet (har dock varit i lurk mode några månader).

Tänkte som titeln beskrev, "bli med Android", men har lite beslutsångest hurvida jag ska slå till på en tablet eller en telefon. Försöker resonera mig fram till saken men har kört fast och skulle vilja få lite feedback för att komma loss igen. Så här har jag resonerat:
    Telefon - sitter för närvarande på en trött gammal symbianlur (tycker mig höra ett och annat gapskratt i bakgrunden), som förvisso funkar och gör sitt jobb. Alltså inget "behov" av en ny telefon. Dock är det ju kul med nya prylar.
    Tablet - Inget direkt behov här heller men här finns det lite andra funderingar. Har ändå tänkt bygga ut hemnätverket med en del multimediaprylar så som internetradio till kök och sovrum, digital fotoram med wifi (har inte hittat någon som verkar duga än), mediaspelare med mera. Så med en tablet kan jag ju egentligen slå samman en del saker i en tror jag. Plus att den kan vara bra att ha med sig när man ska visa foton för familj och vänner när man inte vill ha analoga pappersditon med sig. Skype är bra när min gamle far behöver hjälp med datorn och jag inte hinner dit och förklara för honom var "sparaknappen" längst ner till höger finns.

Sen har jag även tänkt bygga styrningen ut av lampor med mera med Nexa och Tellstick/Remotestick så där funkar det bra med antingen telefon eller tablet, eller båda.

Budgeten ligger på cirka 5000 kr så det får bli antingen eller. Har tittat och klämt på en Galaxy S II och en Iconia A500 och tycker att båda är väldigt intressanta. Kan även tänka mig att (försöka) vänta på Asus Transformer och HTC Sensation och klämma lite på dom också. Eller ska jag slå till nu?
    Aaaargh! Denna beslutsångest. Är sugen på att ge mig på Android och se vad det har att erbjuda.

Ha en bra dag!
    /TractionMan

2. SlayerBear

SlayerBear Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag sitter på en (gammal) HTC Hero och en (ny) Acer A500 och jag har väl börjat inse att tableten är en androidtelefon med stor skärm som man inte kan ringa med. Men kom ihåg att en androidtelefon är mer en dator än telefon. ;) Förvirrande kanske...

Så det är väl storleken som får avgöra tycker jag. Antingen så inser man att telefonen ska vara telefon och man skaffar en liten (och billig) (a la SE X10Mini) och en 10" tablet som är bildvisare/filmvisare/musikspelare/slösurfare. Eller så skaffar man en stor (och dyr) androidlur som fyller båda funktionerna.

Men jag tycker att även de största skärmarna på telefonerna är för små för behaglig surfning hemmavid.

Lycka till!

**
    Bjorn

3. TractionMan

TractionMan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter några veckors övervägande och funderande så gjorde jag slag i saken och skaffade min första Androidpryl. :)
    Det blev en Acer Iconia A500 (efter att ha kännt på den i butik vid tre tillfällen). Så min gamla, men ack så trötta symbianlur får ticka på ett tag till.
    Ska bli spännande att se vad Android har att erbjuda. Har än så länge bara hunnit testa den några minuter.
    Någon som har provat att koppla den mot några BT-högtalare? Tänkte att det kunde vara ett smidigt sätt att köra den som webradio.

Ha en bra dag!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.