Tänkte försöka mig på att byta glaset på Mate 7 behöver hjälp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 29 jun 2015.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag smsa medans jag cyklade.. den åkte i baken och dessvärre under bakhjulet på cyckeln, telefonen funkar utmärkt mkt tack vare skärmskyddet digitizer osv funkar...

Jag tänkte försöka mig på att laga min Huawei Mate 7. Som ni kan se är glaset och framsidan trasigt, men skärmen och digitzern funkar som den ska. Jag har ett Nillkin H+ screen protector på telefonen, det är också där dom mesta avs sprickorna är.

Jag har kollat lite videos hur man byter glas på andra telefoner, främst S4an, hur man använder LOCA med mera.
    Det finns dessvärre väldigt få videos med Mate 7, och de videos som finns handlar om att byta hela skärmen.
    Vad jag undrar är, så som M7 är konstruerad så är själva front glaset över själva metal rammen, så jag undrar om jag kan komma undan med att slippa ta bort baksidan och alla moderkort som jag ser att man måste göra på youtube när dom byter LCDn på skärmen. Detta skulle underlätta hela processen med 1000 procent då det på ren svenska verkar vara ett hel*e*te att få bort moderkort och batteri med mera.

Några bilder som visar front glaset är över metall ramen
    http://www.notebookcheck.net/filead...ver_back_front_group_02_teaser_9b8a3f17c2.jpg
    http://gadgetimho.ru/wp-content/uploads/2014/12/P41213-194636.jpg

Jag skulle behöva hjälp med eventuell shopping lista, jag är inte främande för att beställa från Aliexpress, men om priserna är okej i sverige så visst men oftast ät det upp av frakten.

Själva glaset kostar inte mkt
    http://www.ebay.com/itm/Original-Re...41549809429?autorefresh=true&autorefresh=true

Hur mkt är det rimligt att lägga på LOCA ?
    Finns det till vettigt pris i sverige ? är det stora skillnader mellan olika märken
    eller är alla LOCA i stort sett samma ?

Vilken typ av alkohol rekomenderas för att rengöra och ta bort den gammla LOCAn som ligger kvar.
    Vad behöver jag mer ? finns det något färdigt kit ?

Behöver man verkligen UV lampa ?

Tänk på att en ny LCD hamnar på runt 45 dollar så är viktigt att hålla priset nere på allt..
    Som sagt är inte främmande för Aliexpress som alltid har fri frakt och någorlundasnabb frakt med tex singapore post.

Värt att tänka på jag är ingen expert eller något, jag är duktig på PC jag försökte mig på att byta kretskort på min gammla Note 1 bytte USB kortet på den, första gången gick det bra, men andra gången gick det åt helvete men det kan varit pga av kretskortet var defekt..den gången och icke orginal/kompatibelt.

Bifogade filer:

2. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ingen som vill hjälpa ?

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle nästan bytt både skärm+glas samtidigt. Att lyckas med att få bort allt limm till 100% utan att skada displayen och sedan få på det nya glaset utan att minsta dammkorn/partiklar, luftbubblor och elände hamnar under kan vara riktigt tufft. Slå ihop priset för all utrustning du behöver med sannolikheten för ett lyckat resultat.

Att skruva isär telefonen helt och hållet är förmodligen långt enklare än att byta ut endast glaset. Att bara applicera en skyddsfilm är inte helt enkelt och rätt pilligt om man vill undvika bubblor, smuts, och få den att sitta perfekt.

Men visst, är du _riktigt_ händig och är en sådan som byggt modellplan till ren perfektion eller dylikt är det säkert inga problem annat än att du behöver få fatt i all lämplig utrustning. En stor portion tålamod, en stabil hand, ~kliniskt rent rum och erfarenhet av allmänt prylpill på lite högre nivå är väl vad som krävs för att få ett resultat i stil med nyskick.

Jag har bytt glas+skärm på många enheter med lyckat resultat, senast en LG G2, men hade inte i min vildaste fantasi vågat mig på endast glaset :)

Last edited: 29 jun 2015
  4. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag instämmer med bernard. Försök byta så stora delar som möjligt, med så få svåra moment, tex att limma och undvika luft/damm osv. Det var några år sedan jag plockade isär telefoner, men tänk på att det kan krävas lite specialverktyg. Vad kostar det att lämna in eller ta en självrisk på hemförsäkringen?

5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har kollat på någon demontering
    video av m7?
    Jag gör vad som helst för att slippa behöva skruva isär telefonen att byta bara front glaset verkar mkt lättare. Hittar dock ingen video på Youtube med Mate 7 där man byter glaset. Bara när dom byter lcd.

Front glas kostar 6 dollar lcd plus glas kostar 46 dollar.

Och när man byter front glaset finna möjligheten att man inte behöver skruva isär telefonen eller ens ta av baksidan.. Men har inte fått ser bekräftat av någon Ännu det är bara mina förhoppningar...

Jag har sett videos på bland annat s4 när dom byter front glas och skulle helt klart kunna fixa det.. Men att skruva isär hela Mate 7 vet jag inte om jag pallar

6. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

Den videon verkar helt klart något jag kan göra..antar det är samma princip på alla telefoner.
    i mitt fall verkar som sagt vara svårare att demontera bort baksidan och allt där inne än att byta front glaset.. Frågan kvarstår dock om det går att byta front glaset på min mate 7 utan att behöva skruva isär resten av telefonen

7. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har nu fått mitt nya skärmskydd "Nillkin"

Men nu innan jag sätter på glaset, nu måste jag ha hjälp hur jag ska täcka över botten på telefonen alltså där loggan är, där det är hål,

Jag behöver ett svart väldigt tunt matrial gärna något som är lätt att få tag på...
    Den närmaste jag har kommit på hittils är svart plastpåse.. men problemet med dom är att dom blir skrynkliga väldigt lätt... Det ultima vore ju att ha den där blåa till höger filmen på bilden fast i svart..för den har även lim på baksidan.. men blir säkert svårt att få tag på sådant.. ?

8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hallå ?

kalleboston gillar detta.
  9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ingen som har något förslag hur jag ska täppa igen håligheter i botten på telefonen så det ser snyggt ut under glaset?