Fråga: Tänkte försöka roota min s2a, vad kan hända?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av wick1985, 5 jun 2012.

1. wick1985

wick1985 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tänkte som sagt roota min s2a men är ju lite orolig att det ska gå snett.

Jag har följt den här killens guide:

http://www.youtube.com/watch?v=WYE_gpqCUgc Det har gått bra, har fått in det han fått in i telefonen.

Men hur går jag tillväga sen? Lägger jag in bara en ROM i telefonen och väljer den sen och vips så är det klart?

Eller hur funkar det?

Och, vad är det absolut värsta som kan hända? :(

2. Spaxx

Spaxx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Den kan sprängas!

3. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Det absolut värsta som kan hända är att du brickar din telefon, den dör alltså helt och du kan inte få liv i den såvida du inte skickar in den till en service som återställer den åt dig. Sannolikheten att detta inträffar är dock obefintlig, det är väldigt svårt att bricka en S2. Den enda metoden jag känner till är att flasha in en ROM som är gjord för till exempel galaxy S1 istället för S2. Då fuckar bootloadern upp tror jag.

Att flasha ROMs är väldigt lätt, första gången är man väl lite orolig, men sålänge du följer stegen så är det helt lugnt.

Var noga med att det är en ROM till just din modell GT-i9100.

Flasha en ROM kan man göra via Odin, då använder man ett program i datorn och har mobilen ansluten med USB-sladd, eller så kan du flasha direkt via mobilen med CWM. Då lägger du in ROMen på mobilen och flashar därifrån.

För att komma in i recovery mode (som du måste in i för att flasha) så stänger du av mobilen, håll in volym upp + hemknappen + powerknappen till recoverymenyn dyker upp.

För att vara på den säkra sidan så kan du göra en full wipe innan du lägger in en ny ROM, det innebär att du
    1) Wipe data/factory reset
    2) Wipe cache partition
    3) Advanced -> wipe dalvik cache

Sedan går du in på mounts and storage och väljer format system för att ta bort den befintliga ROMen. Sedan går du tillbaka och väljer install zip from SDcard, choose zip from SDcard eller Choose zip from internal SDcard, och då ska du välja ROMen du lagt in på mobilen.

Tänk på att du inte ska packa upp zip-filen som ROMen ligger i, utan du flashar själva zip-filen.

EDIT: kanske blev väldigt luddigt nu, men fråga om det är något du oroar dig över så ska jag försöka förklara lite bättre. Annars finns det en sticky-tråd som du kan kika i också. :)

4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Det värsta som kan hända är nog att man får root - för då blir man en makgalen freak som bara vill ha mer och mer och tillslut blir man världsmästare i fick-pingis och tar över hela världen!

Eller att man är dum nog att installera Siyah-kerneln och hårdbrickar sin telefon... I've done that :D

5. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    något som kan vara bra och veta om man ska roota sin SGS2, nu säger jag klart inte att det kommer hända något, men läs igenom o tänk en gång till.
    jag har rootat min hade buggen och det gick bra, kanske hade tur

http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1693704

6. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    hehe, du siyah kunde tydligen trigga buggen som finns på chipet
    sgs2 innehåller kanske en brickbugg, och den kunde triggas av vissa versioner av siyah.

tur jag missade chansen o testa alla versionerna där, har kört en hel del siyah.

här kan du läsa om buggen och hitta app o testa

http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1693704

här kan du läsa mer om buggen

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1644364

7. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    tydligen 3.2.8.2 och SiyahKernel v3.1rc6 hade denna buggen, så undvik de versionerna, senaste 3.3.1 ska "nog" vara fri från buggen :P

8. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    en sak du kan testa på din sgs2 är

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1658647&page=135

där står lite om några som lyyyckas lösa det liite. men ingen garanti,
    men kanske värt o testa iomed du ändå kanske brickat den.

hur långt kommer du? med uppstart?

9. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Tack grabbar, ska läsa igenom trådarna i hopp om att lära mig lite :P

Och nej, jag kommer inte kunna göra någonting alls då:

1. Mobilen är inlämnad på Mobilbyrån i Stockholm i hopp om att det ska gå på garantin ^^

2. Mobilen var stendöd, den startade inte ALLS. Inte i Recovery, in i Download, inte ett litet ljud, pip eller ljus! :)

PS. 3.2.8.2 vad är det? Har nog inte sett den vad jag vet iaf... Den senaste jag hade var 3.2.7.2 typ, sen har jag antagligen prövat 3.1RC6 men den jag hade var nog 3.2.7.2 när mobilen dog! ^^ Tänkter aldrig mer köra Siyah... Det konstiga är ju att den dog en morgon när jag bara smsa och kollade facebook etc... lite slösurf helt enkelt, det måste ha varit flera dagar efter att jag installerat en ny Siyah... :S Det är nog antagligen Siyah's fel att mobilen dog, men min mobil har alltid varit lite mysko så det kanske är en blandning av många fel som gjorde att moderkortet? bränt kanske... Jag vet ej, håller bara tummarna på att få tillbaka en hel och fin telefon som man kan använda tills SGS3 går ner i pris eller en SGS4/liknande kommer ^^

Last edited: 6 jun 2012
  10. gorgo

gorgo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    3.2.8.2 fanns men han tog bort den :-) jag körde aldrig in den för fick aldrig tid. Hur var kanske det. Hehe. Hoppas din mobil blir lagad :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Arbu11 gillar detta.