Täppa igen ev. Säkerhets hål efter root?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Cylon, 24 mar 2011.

1. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Tja!

Ska snart roota shitzen ur min O2X, men är lite orolig över ev. Säkerhets hål som uppstår, kan man undvika dom med lite sunt förnuft? Eller kan man ladda ner något?

Tack

2. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

vad är det för säkerhetshål du skriver om?
    du kan ju börja med att läsa på om de program du installerar och inte bara mosa in all jävla skit du kommer över. det står mycket på nätet vad program gör hur dom funkar osv. är det "rouge" program så brukar det dyka upp nåt om det på te.x Xda och man får inte glömma att vi har en jävligt bra comunity här på Swedroid.

3. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

ja ha ? tack då förstår jag din åsikt tackar...

4. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

vad ville du höra? låt inga appar få tillgång till internet så du safe? kör på det så blir det nog bra
    men om du vill så kan jag ta bort jävla och skit ur mitt första inlägg så kanske du läser det på ett annat sätt och FÖRSTÅR vad jag menar....
    eller skulle jag bara skrivit: ja.
    det kanske hade räckt eftersom du svarar ju på din egen fråga.

Last edited: 24 mar 2011
  5. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Problemet med root är att du som användare kör med totala administratörsrättigheter. Det gör att appar du installerar även de installeras som root och har då mycket större tillgång till systemet än om man kör som vanlig användare.

Man skall alltid som Hampa_D säger vara försiktig med vad man installerar men har man root-access så ska man vara ännu mer försiktig. Det är lättare för en app med root-rättigheter att ta sig runt de spärrar som Hampa_D pratar om där man godkänner att appen får tillgång till vissa delar av systemet (t.ex. internet, läsa kontakter o.s.v) än vad det är för en app utan root-rättigheter.

6. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

då förstår jag: samma som vanligt men bara mer försiktightet, om jag förstår er rätt.

7. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja, det säkerhets hål som utnyttjas för att skaffa sig root kallas för "psneuter exploit". Det är bra att vara medveten om att man faktiskt hackar sin telefon när man skaffar sig root. Om det går att täppa igen hålet efter det att man utnyttjat det vet jag inte men eftersom man då redan kör som root så kvittar det ju.

Om man är orolig för säkerhetshålet så får man nog snällt vänta tills det att LG släpper en uppdaterad ROM. Om man är orolig ska man heller inte köra som root.