taktiska appar?

Diskussion i 'Applikationer' startad av gaffaman, 8 nov 2013.

1. gaffaman

gaffaman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

har i veckan provat tactical nav i skarpt läge, i syfte att föra läges karta under ett eftersök med hemvärnet.
    funkar hyfsat om man har rätt inputs från de grupper som är är ute och söker.
    dock är en 10" skärm i "stående" läge lite för liten om man skall informera fler än två personer.

för er som ej har provat så är tactical nav precis som det låter, en taktisk karta, där man kan placera ut UPK:er(Utgångspunkt På Kartan) i.
    man får med information såsom koordinater i longitud och latitud och även UTM(populära militära koordinatsystem för karta)
    man kan få "rutnät" eller grids som det heter på engelska, i skalan 1km x 1km, och om någon annan har appen kan denne ta kort på tex viktig vägkorsning
    eller motsv.
    på ipad är appen mer utvecklad och har större möjligheter att rita ut vägar och militära enhetssymboler.

nu undrar jag om ni känner till några andra appar, som går att använda på liknade sätt.
    det behöver inte vara "militära" appar, utan duger gott om jag kan rita på kartor, helst googel maps.
    det finns en som heter "tactical maps" men den är kass och startar inte ens upp på någon av mina plattor(xoom, sony tablet S) eller i min telefon(xperia go)
    det går förståss att ta skärmbild, gå in i en app som tillåter mig att rita på en jpeg-bild och maila ut den till de som behöver, men bäst vore en app som man som fler kan se i realtid, när man uppdaterar karta, eller möjligheten att skicka till vän-lista i appen

jag undrar vidare om möjligheter att förstora upp bilden från en platta till en projektor eller tv-skärm, så att fler kan följa läget på kartan.
    min tanke är att använda chromecast.
    nu är jag dåligt påläst om chromecast, då jag kör apple tv själv, men finns det något som motsvarar airplay i chromecasten, eller i någon annan form av "google tv"?

det jag söker är mest lösningar för "stöd till civila samhället" och inte för krigsuppgifter, då informationen inte kan sändas krypterad.

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2