Tangentbord utan ordlista??

Discussion in 'Allmänt' started by realdexter, Sep 22, 2011.

1. realdexter

realdexter Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag retar mig nåt otroligt på alla ordförslag som kommer från tangentbordens ordlistor. Skriver sms både på engelska och svenska och alldeles för ofta väljer ordlistan helt fel ord. Jag vill kunna skriva precis vad jag vill utan att någon ordlista lägger sig i..

Förslag??

Har hittills provat SlideIT och det som kallas Android tangentbord. I slideIT är det förhållandevis enkelt att byta språk, men jag vill inte ha någon inblandning av ordlistor alls.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Har du testat SwiftKey X? Där kan man köra två ordlistor samtidigt, jag kör själv både med Engelska och Svenska. Tycker det går alldeles utmärkt.
    Den har lite andra fina features såsom att den kan lära sig av sms, facebook, twitter och gmail.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Enklast är väl att bara slå av funktionen för förslag på ord. Jag kör "Gingerbread Keyboard" och där finns den funktionen i alla fall.

Om man vill ha multipla ordlistor så byter man enkelt genom att dra på spacebar för att byta. Det står också på spacebar vilken ordlista som just nu används.

Oh, hittade en ny funktion när jag testade nu. Genom att dra uppåt på space så dyker det upp pilknappar som används för att flytta markören. Då slipper man hålla på och pilla med fingret för att flytta på markören vilket ofta är lite fumligt.

Last edited: Sep 22, 2011
  4. realdexter

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Tyvärr verkar inte gingerbread keyboard finnas tillgängligt till min SE mini

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Skriver under på det. Har testat mycket andra tangentbord, inkluderat alla "swype"-tangentbord som finns med svensk ordlista, och har alltid gått tillbaka till Swiftkey X.

Använder engelska och svenska ordlistan samtidigt och jag har nog aldrig vart med om att den föreslår ett ord på fel språk. Swiftkey ser ju till sammanhang och ifall du skriver en svensk mening så ger den förslag på svenska ordföljder.

Testa!

6. realdexter

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag föredrar som sagt att knappa mig fram utan tips och råd från någon ordbok som bara gissar... Frihet!!! :)

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Stäng av predictions då :)

8. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Jag använder Smart keyboard Pro den kostar lite pengar men om jag minns rätt så finns det en gratisversion med alla funktioner men med reklam eller hur det nu va kolla med Market

i alla fall där kan man under förprogrammerad text stäng av allt med ordlistar och gissa ord och så vidare

i smart keyboard så finns oxå alternativet att alltid visa pilar vilket gör det mycket enkelt att stega runt i texten

nåt jag oxå har märkt att tangentbordet ofta segar när ordlistor och annat tjafs är påslaget och det är enklast och smidigast att bara skriva och blir det fel så är det enklare att stega runt i texten och ändra :)

9. fdis

fdis Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du testat MessagEase? Det är ett tangentbord som är optimerat för touchskärmar. Det består av nio stora knappar med dom nio mest använda bokstäverna (anihdrtes för svenska). Dom får du fram genom en knapptryckning, resterande bokstäver får du fram genom att antingen dra ut från mitten eller in mot mitten. Tar dock lite tid att lära sig eftersom bokstäverna inte ligger i bokstavsordning eller qwertyordning utan i hur oftast dom används.

Finns gratis på market så du kan alltid prova. (Välj German+ÅÆØ som layout för att kunna skriva åäö också. Stäng av ordlistan för att undvika tyska ordförslag.)

Växlar själv flitigt mellan svenska, engelska och ett tredje språk. Tycker att det är underbart att kunna skriva allting utan att byta ordlista hela tiden.

Dessutom är det bra till att skriva starka lösenord, konstiga emejladresser och catchpa. Eller fina ord som spunk och medusin. ;)

Hela detta inlägg är skrivet i MessagEase.

10. realdexter

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Tack för ditt förslag! Det verkar dock inte som jag skulle behöva detta längre eftersom min mini hastigt avled i helgen.. Har nu en galaxy s II och på den kan jag skriva precis vad jag vill utan att den lägger sig i.. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk